Candidate experience is al jaren een belangrijk thema voor recruiters. Terwijl er meer technologie in het proces geïmplementeerd wordt, gaat dat dan niet ten koste van de ervaring van de kandidaat? ‘Het is maar hoe je naar persoonlijk contact kijkt’, vertelt Brian den Broeder van Building Heroes in een interview.
Automatising, kan dat nog op een persoonlijke manier?
Candidate experience is al jaren een belangrijk thema voor recruiters. Terwijl er meer technologie in het proces geïmplementeerd wordt, gaat dat dan niet ten koste van de ervaring van de kandidaat? “Het ‘persoonlijke’ contact is door de jaren heen geïntensiveerd met allerlei apps en platforms, zoals Whatsapp en LinkedIn”, vertelt Den Broeder van Building Heroes. “De kracht zit ‘m in de kwaliteit van het contact dat je hebt.”
“De kracht zit ‘m in de kwaliteit van het contact dat je hebt.”
“Je ATS is gevuld met bruikbare data, waarmee je een kandidaat veel gerichter kan opbellen en een gesprek kan voeren dat waarde heeft. Die vriend die je eens in de zes maanden of langer spreekt, maar waar het altijd goed mee is. Dat vind ik veel persoonlijker en geeft meer waarde aan de relatie, dan om ieder wiswasje weer die kandidaat op te bellen.”
Trends in candidate experience
Welke trends spelen er dan, binnen de wereld van candidate experience? “Data is er één”, vertelt Den Broeder. “We vergaren op dit moment nóg meer data van onze kandidaten, om beter in te spelen op hun behoeften. Daarnaast blijft het gebruiksgemak gedurende het recruitmentproces voor de kandidaat een belangrijke trend.”
Zo heeft Building Heroes samen met Minggo een contractadministratietool ontwikkeld, waarbij de toekomstig werkende makkelijk en snel de juiste gegevens kan invullen, die nodig zijn om in dienst te komen. “Interface is key. Als een kandidaat zich makkelijk door je site, platform of andere tool kan bewegen, zal dit meer opleveren. Daar kijken wij bij Building Heroes en Minggo ook naar.”
‘Interface is key’
Een andere trend is gebruiksgemak gedurende het recruitmentproces voor de kandidaat. “Zo hebben wij met Minggo een contractadministratietool ontwikkeld, waarbij de toekomstig werkende makkelijk en snel de juiste gegevens kan invullen, die nodig zijn om in dienst te komen. Interface is key, als een kandidaat zich makkelijk door je site, platform of andere tool kan bewegen, zal dit meer opleveren.”
Drie voordelen van automatisering
In totaal ziet Den Broeder een drietal belangrijke voordelen van automatisering en de inzet van technologie in het versterken van die persoonlijke interacties met kandidaten.
1. Tijd
“Automatiseren zorgt ervoor dat processen soepel verlopen, geen dubbele handelingen dus. Hierdoor heb je als Consultant, Accountmanager of (Corporate) Recruiter meer tijd om aan persoonlijk contact te besteden.”
2. Kennis
“Door onze Recruitment Marketing Machine en de Profile Booster van Minggo vergaren wij veel bruikbare data van onze kandidaten. Zo weten wij veel meer van onze kandidaten en kunnen wij iemand pas echt bellen als het ertoe doet.”
3. Kwaliteit
“In lijn met bovenstaande, je belt als je relevant bent voor een kandidaat doordat dit aansluit bij waar hij of zij naar opzoek is. Latent of actief. Je weet tenslotte wat de kandidaat kan, maar ook wat de kandidaat wil. Dan bel je veel gerichter en heb je kwalitatief een veel beter gesprek.”
Meer weten? Kom naar Recruitment Tech Event (RTE) op 2 november
Brian den Broeder (Building Heroes) neemt je tijdens het Recruitment Tech Event mee in álle ins en outs. Het Recruitment Tech Event 2023 is uitverkocht. Gelukkig is er de wachtlijst, waar je je vrijblijvend voor kunt aanmelden. Mocht er een plek vrijkomen, dan krijg je een uitnodiging om binnen 24 uur je definitief aan te melden. Dus wellicht zien we je toch nog op 2 november in Utrecht!