Op het nieuwe kantoor in Amsterdam-Noord, waar Textkernel nu ongeveer een jaar zit, spreekt Martijn Hemminga met de CEO van het bedrijf, Gerard Mulder. Natuurlijk gaat het over AI, maar ook over internationalisering en taxonomieën.
Op AI gebaseerde software-oplossingen
“Sinds 5, 6 jaar ben ik hier CEO”, zegt Mulder. “Ik kwam hier 18 jaar geleden, een paar jaar na de oprichting. Voorheen werkte ik onder meer bij de Amerikaanse computergigant Dell, als manager van het acquisitie-team. Textkernel is natuurlijk niet zo groot als Dell, maar wij zijn ook fors gegroeid. Inmiddels hebben we circa 230 medewerkers. Wij maken op AI gebaseerde software-oplossingen, die je makkelijk kunt integreren met bestaande systemen. Al onze producten zijn via api aan te roepen. Onze oplossingen zijn ook breed inzetbaar: dataverwerking, matching, searching en sourcing worden ermee ondersteund. Sinds we Akyla en Joboti hebben verworven, kunnen we ook allerlei candidate engagement, autmatisering en midoffice processen in de uitzendmarkt goed ondersteunen. Naast onze ondersteunende software, maken we tevens complete deeloplossingen. Zo hebben we vooral voor onze midoffice klanten eigen oplossingen gemaakt voor searching, onboarding en tijdregistratie.”
“We doen zaken met 8 van de 10 grootste uitzendorganisaties van de wereld.”
Staffing markt, meer dan 50% van de omzet
De staffing markt is heel belangrijk voor Textkernel. “Ruim 50% van onze omzet is op de een of andere manier gelieerd aan de staffingmarkt.” We doen zaken met 8 van de 10 grootste uitzendorganisaties van de wereld, maar we werken ook voor hele kleine. En veel via partners – we partneren met bekende systemen in Nederland en ook internationaal – zijn we actief in de staffing markt. Dus dat is super belangrijk voor ons, en met de al genoemde acquisities van Akyla en Joboti is de staffing markt nog belangrijker voor ons geworden. We zien ook veel groeimogelijkheden. Door internationalisering ontstaan er nog meer kansen voor ons in deze markt. Daarnaast merk je dat er steeds meer bewustwording ontstaat: je kan op een goede manier nog meer digitaliseren, automatiseren en personaliseren richting kandidaten. Daar kunnen wij goed bij helpen. We zijn vaak het fundament voor dat soort automatiserings- en digitaliseringsprojecten.”
20 miljoen personen in database
De kern van wat Textkernel doet is hun klanten inzicht geven in hun databases. “Sommige van onze klanten hebben wel 20 miljoen personen in hun database. Wij structureren de informatie die deze databases bevat, met onze eigen taxonomieën. Je wil als uitzendbureau de mensen die voor je werken liefst niet kwijt raken, maar geautomatiseerd nieuwe mogelijkheden bieden. Wij voeren nu steeds vaker gesprekken als: wat zou de impact op jullie organisatie zijn als het verloop van nieuwe uitzendkrachten met 10% verlaagd zou worden. Leidt dat tot een hogere omzet, tevredener klanten? We willen onze klanten helpen met zaken die echt grote impact hebben. En een van die dingen is het herplaatsen van kandidaten. Ik vind dat nog steeds een vergeten terrein in de uitzendmarkt. Iedereen is supergoed in het recruiten en alle tooling is daar ook op gericht. Maar als je meer van je kandidaten herplaatst, dan houd je ook meer energie en tijd over voor recruiten. En wij kunnen door onze oplossingen klanten laten zien: dit is wat je van deze persoon weet, maar dit is wat wij denken dat hij kan. Het verrijken van de data en de database doen we al zeven jaar. Dergelijke interactie met de kandidaat geautomatiseerd kunnen bieden, was ook een van de redenen om Joboti over te nemen. Het scheelt enorm veel werk.”
Wat onder de motorkap zit
Dat uit de Recruitmenttech Tech Survey 2023 naar voren kwam dat slechts 16% van de recruiters meent AI te gebruiken, verbaast Mulder niet. “Mensen weten vaak niet wat er onder de motorkap zit. Ik denk dat bijna alle recruiters in Nederland een ATS inzetten die onze CV-parsing technologie gebruikt, en dat is AI. Of je AI gebruikt of niet, vind ik uiteindelijk niet heel relevant. Het gaat er om, hoe kun je problemen oplossen bij klanten, en daarbij kan AI ongelooflijk veel betekenen. We testen AI bijvoorbeeld in het automatisch schrijven van outreach-berichten naar kandidaten. Dat is altijd best wel lastig, maar wij kunnen heel goed analyseren wat in hun profiel staat en wat de vacature behelst. De combinatie van onze bestaande AI technologie en large language models gaan bij bepaalde processen zorgen voor een verdere verhoging van de productiviteit. Maar ook de productiviteit bij het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden stijgt.”
“Toon de kandidaat ook: wij denken met je mee over jouw carrière.”
Verbinden
Wat ziet Mulder voor ontwikkelingen de komende tijd, volgend jaar? “Ik denk dat met behulp van AI interessante nieuwe functionaliteiten zullen worden ontwikkeld. De kunst wordt: hoe integreer je dat op een logische manier en hoe ga ik het onderhouden? Daarbij kunnen we goed helpen. Organisaties zullen daarnaast nog meer gaan nadenken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de candidate experience verder verbeterd. En ook: hoe zorg ik ervoor dat die kandidaat aan mij denkt en hoe ga ik zorgen dat ik aan de kandidaat denk. Toon de kandidaat ook: wij denken met je mee over jouw carrière en zijn op zoek naar mogelijkheden voor jou. Je moet dat verder automatiseren en digitaliseren. In deze krappe arbeidsmarkt moet je nog meer gaan doen om hetzelfde resultaat te behalen. Dat kan alleen met automatisering en AI. Het engagement stuk is ook waarom we Joboti hebben overgenomen. Daar gaan we fors in investeren. En het Akyla product willen we verder internationaliseren. Daarnaast zijn we nieuwe integraties aan het bouwen, op Salesforce. Staffing tech bedrijven als Byner en Bullhorn draaien ook op Salesforce. Daar partneren we mee. Maar ik zie ook de beweging dat grotere klanten zelf platforms willen bouwen. In combinatie met zo’n platform kun je weer veel nieuwe dingen bedenken. Daar willen we goed op kunnen inspelen. En ik wil verder blijven investeren in hoe we nog beter mensen en jobs met elkaar kunnen verbinden.”
Podcastinterview
Beluister hieronder het podcastinterview van Gerard Mulder (Textkernel) en Martijn Hemminga (Recruitmenttech.nl).