Martyn Redstone, expert op het gebied van AI en recruitment, onthult tijdens het Recruitment Tech Event (RTE) op 2 november álles wat je moet weten over AI en recruitment. In dit podcastinterview vertelt hij over de kracht van conversationele AI én waarom conversaties nog altijd belangrijker zullen zijn dan prompts.
Laserfocus op AI
Voor Martyn Redstone is generatieve AI bepaald geen nieuw begrip. Met pplbots is hij al enkele jaren consultant op het gebied van álles wat met conversationele AI te maken heeft. “Ik help recruiters met de strategie, de bouw, de implementatie én het beheer van chatbot- en conversational AI-toepassingen in recruitment. Denk aan chatbots, voicebots, dat soort tooling.”
“Je ziet nu dat iedereen een soort laserfocus heeft op AI, terwijl de techniek erachter al jaren onderdeel is van mijn werk.”
De aandacht die de wereld nú heeft voor AI-toepassingen is echter redelijk nieuw. “Dat was een aantal jaar geleden echt niet het geval. Ik denk dat een hoop mensen vóór ChatGPT nog steeds dachten dat AI een soort luchtkasteel was. Maar je ziet nu dat iedereen een soort laserfocus heeft op AI, terwijl de techniek erachter al jaren onderdeel is van mijn werk.”
Praten met computers
Redstone refereert naar de zogenaamde Large Language Models (LLM’s), die de basis vormen voor ChatGPT en Google Bard. Die LLM’s zijn in principe óók al enkele jaren beschikbaar voor gebruikers met een AI-verstand. “Zodra dat soort modellen beschikbaar werden, zijn er we ermee gaan werken. Het heeft altijd al de potentie gehad om met natuurlijke taal een gesprek te voeren, maar dan met een computer.”
De vallei van ontgoocheling
Nu hebben de LLM’s en generatieve AI-tooling zich ontpopt tot wereldwijde trends. Er is eigenlijk geen bedrijfssegment dat het niet over de potentie van kunstmatige intelligentie heeft. Maar zoals voor iedere trend geldt: het gaat nog wel eens mis wanneer we teveel verwachtingen creëren. “We denken op dit moment dat generatieve AI overal het antwoord op is. Dat is een gevaarlijke gedachte.”
“Met generatieve AI, zijn onze verwachtingen over AI op dit moment op een soort all time high.”
Want, zegt Redstone, het kan nóóit voldoen aan de hoge verwachtingen. “Zoals Gartner laat zien met de Hype Cycle: met generatieve AI, zijn onze verwachtingen over AI op dit moment op een soort all time high. Het bevindt zich op het absolute toppunt van alle verwachtingen. En wat gebeurt er dan? Dan zakt al dat momentum langzaam weg naar wat Gartner de vallei van ontgoocheling noemt.”
Niet prompten, maar praten
Onderdeel van dat probleem, volgens Redstone, is het idee dat prompts naar voren worden geschoven als dé manier waarop je AI kunt gebruiken. “Het is allemaal zo snel gegaan dat iedereen nu een expert is geworden op het gebied van prompt engineering of prompt design. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om dat we éindelijk verwijderd raken van het oude denken dat het een machine is.”
“Het draait in de toekomst niet om recruiters die goed kunnen prompten, het gaat om recruiters die goed zijn in het voeren van gesprekken.”
“Waarbij je heel hard en duidelijk moet schreeuwen om het iets te laten doen waar je zelf geen zin in hebt. Het draait in de toekomst niet om recruiters die goed kunnen prompten, het gaat om recruiters die goed zijn in het voeren van gesprekken mét computers. Zodra we het gaan zien als een co-pilot, die ons kan ondersteunen en kan helpen, ons van advies kan voorzien. Niet als iets dat onze baan voor ons gaat doen. Een gesprek kunnen voeren met een machine is dé essentiële skill voor recruiters van de toekomst.”
AI FOMO
Recruiters hebben ondertussen de lastige taak om zich een weg te banen door alle nieuwe, vermeende AI-experts. En het belangrijke van het geklets te onderscheiden. “Ik denk dat er op dit moment genoeg professionals zijn die de hype alleen maar proberen te vergoten”, zegt Redstone. “Ik wil dat helemaal niet doen. Ik wil eigenlijk mensen bij de hand nemen — en hem of haar door alles mee te nemen, vanuit mijn perspectief. Ik wil niks in gezichten smijten en roepen: koop mijn rommel. Dat gebeurt echter nu wel te vaak.”
‘Even-keeled’, is de Engelse term. Je niet laten verleiden door de hype, de bijbehorende angst óf de fear of missing out. “Het risico zien we nu iedere dag: mensen worden bang, omdat er zóveel, zó snel gebeurt. Al dat constante nieuws over AI, ik denk dat veel recruiters ontzettend bang zijn geworden om de boot te missen. In de praktijk is dat eigenlijk helemaal niet zo. De overgrote meerderheid die ik spreek wíl er iets mee doen, maar de meesten doen er simpelweg nog niks concreets mee.”
53 screeningsgesprekken per dag
Terwijl LinkedIn-feeds gevuld worden met nieuwe prompt en AI-experts én er steeds meer technologie opduikt die gebruik maakt van algoritmen en grote taalmodellen — waar zit dan de toegevoegde waarde voor recruiters? “In mijn presentaties gebruik ik altijd een dia met het getal ’53’. Dat cijfer staat symbool voor het maximale aantal screeningsgespqekken dat een recruiter op één dag zou kunnen voeren, als hij of zij van acht tot zes zou werken en geen pauzes zou nemen.”
“Maar de gedachte daarachter is: mensen hebben beperkt de tijd. Sommige recruiters nemen tientallen sollicitaties door op een dag. Met als resultaat: niet genoeg tijd om iedere sollicitant de aandacht te geven die hij of zij verdient. Dan volgen de horrorverhalen over recruiter óf candidate ghosting, vaak buiten schuld om van de recruiter. Die zijn simpelweg gewoon beperkt in de hoeveelheid tijd en middelen die ze op één dag hebben.”
“AI slaapt niet, eet niet — en kan meerdere dingen tegelijkertijd doen. Die kan niet 53 gesprekken voeren, maar 53.000 of 5,3 miljoen.”
Dát is waar AI toegevoegde waarde kan leveren. “AI slaapt niet, eet niet — en kan meerdere dingen tegelijkertijd doen. Die kan niet 53 gesprekken voeren, maar 53.000 of 5,3 miljoen. Het is oneindig in wat het kan doen. De robotachtige, repetitieve taken die een productief bedrijf in de weg staan. Screening, compensatie, planning, e-mails, follow-ups: alles wat geautomatiseerd kan worden, zou geautomatiseerd moeten worden.”
Hoor meer tijdens RTE op 2 november
Wil je meer horen van iemand die al járen werkt met AI-toepassingen? Bezoek dan het Recruitment Tech Event op 2 november in Utrecht, waar Martyn Redstone je meeneemt door de diverse mogelijkheden op gebied van AI. Het Recruitment Tech Event 2023 is uitverkocht. Gelukkig is er de wachtlijst, waar je je vrijblijvend voor kunt aanmelden. Mocht er een plek vrijkomen, dan krijg je een uitnodiging om binnen 24 uur je definitief aan te melden. Dus wellicht zien we je toch nog op 2 november in Utrecht!