Terwijl het transfernieuws in de voetbalwereld losgaat, is er in de Nederlandse recruitment-industrie ook een toptransfer te melden: Gerrit Brouwer, oud-CEO en oprichter van Appical, versterkt per direct onboardingsspecialist RiddleStory.
Aandacht voor efficiënte onboarding
RiddleStory is een initiatief van Dexter Versluis (Chief Innovation Officer) en Elizabeth de Bruijn (Chief Operations Officer) dat zich richt op unieke manieren van onboarding. Het bedrijf neemt nu de stap om Gerrit Brouwer, oud-oprichter van onboardingsgigant Appical, toe te voegen aan de organisatie als strategisch adviseur. “De komst van Gerrit heeft vooral onze propositie zo veranderd dat wij eerder en sneller met grote multinational partijen om tafel komen”, vertelt Versluis aan Recruitment Tech. “Naast alleen het netwerk brengt Gerrit ons ook de kennis en specifieke know-how van hoe wij ons platform nog beter kunnen richten op de medewerker en niet alleen HR-processen.”
Meeslepende ervaring voor medewerkers
Versluis en De Bruijn ontwikkelden software die enerzijds een meeslepende ervaring biedt die medewerkers boeit en anderzijds HR-professionals een effectieve manier biedt om de pre-hire, pre- en onboardingflow te organiseren. De drie pijlers van het RiddleStory concept zijn: activeren, integreren en zelf oplossen. Waarin het bedrijf ervoor wil zorgen dat medewerkers willen snel impact maken (vaak zelfs al voor de start) door echt kennis te maken. Vervolgens storytelling en samenwerking faciliteren om de verbinding met de organisatie te realiseren. En ten slotte acties opzetten die een beroep doen op het probleem oplossend vermogen van medewerkers. “Wij zien dat in een markt waarin goed personeel vinden en behouden alle aandacht vraagt, mensgerichte onboarding en cultuurintegratie nog steeds niet effectief en efficiënt plaatsvindt”, stellen de twee oprichters. “En dit terwijl onderzoek het belang van een goede start meer en meer aantoont.”
Pijlers gericht op commerciële groei
Binnen RiddleStory zal Brouwer zich met name richten op de commerciële groei en het opbouwen van het RiddleStory merk. “RiddleStory is een enorm verfrissend concept, met een hele andere benadering voor het inwerken”, zegt Brouwer. “Het ’swipen’ door een berg video’s en quizjes was een aantal jaar geleden onderscheidend, maar nu gaat het er vooral om dat je aan de slag gaat met je collega’s al ruimschoots voor of direct na je eerste werkdag. Immers, bij slechts 1 op de 5 werknemers komt het beeld van het werk overeen met de realiteit. Hierdoor zijn werkgevers kwetsbaar voor kostbaar verloop met alle gevolgen van dien.”
“Na een indrukwekkende validatie vanuit de klanten, is RiddleStory klaar om in de HR-markt hun positie uit te bouwen.”
“Er is een wereld te winnen voor de nieuwe collega als key persona”, aldus Brouwer. “Na een indrukwekkende validatie vanuit de klanten, is RiddleStory klaar om in de HR-markt hun positie uit te bouwen. Met mijn jarenlange expertise in onboarding en mijn ervaring in de HR-markt, wil ik daar graag een bijdrage aan leveren. Het voelt bijzonder goed om samen met RiddleStory in een nieuw avontuur te stappen waar mijn liefde en passie voor het inwerken een vervolg krijgt.”
Van pre-hire tot 5 jaar in dienst
Voor 2023 beoogt Versluis ‘grootste plannen’ voor RiddleStory. “We zijn druk bezig met het ontwikkelen van “nice to have” naar “need to have. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een compleet employee dashboard en meerdere touchpoints door de gehele employee lifecycle heen. Daarin is ons streven om eigenlijk de volledige begeleiding verzorgen, van pre-hire tot aan 5 jaar of langer in dienst.”