Tigris zet vol in op usability en neemt UX-team aan voor recruitmentplatform

Het all-in-one platform voor de flexbranche Tigris heeft een team aangenomen om de user experience verder te optimaliseren. Hiermee moet de kandidaat een nóg betere ervaring krijgen op het platform en effectiever kan samenwerken met flexbureau en opdrachtgever.

Echt verdiepen in kandidaat

Tigris richt zich nu op 3 partijen: flexbureau, kandidaat en opdrachtgever vertelt CTO Maikel Neelen: “Tot nu toe was het bedrijf voornamelijk gefocust op de flexbureaus. Logisch, want dit zijn natuurlijk onze betalende klanten. Maar de échte innovatie zit niet alleen op dit gebied. Sterker nog, bij bureaus bleven we soms steken op  procesoptimalisatie in plaats van innovatie. Het werd dus de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?”

Competitief in veranderende recruitmentmarkt

Want met een goede candidate experience word je als flexbureau competitief in een veranderende markt, weet Neelen: “Het is voor uitzendbureaus steeds moeilijker om aan kandidaten te komen. Je moet dus echt iets onderscheidends te bieden hebben. Met een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke app breng je je kandidaten steeds dichter naar de organisatie. En uiteindelijk is dat natuurlijk ook wat onze klanten willen.”

Niveau van Deliveroo of Spotify

Om hun doelen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid te bereiken, is per oktober 2021 een nieuw user experience (UX) team opgetuigd. Het team gaat zich volledig verdiepen in de behoefte van de kandidaat, om die een zo groot mogelijk gemak te bieden. Het team bestaat uit marketeers/data analisten, UX designer en developers. Neelen: “We gaan het design flink op de schop nemen. We willen hierbij op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.”

Data beter benutten

Maar UX is niet het enige waarmee Tigris zich wil onderscheiden in de recruittech markt. Zo staan ze erom bekend dat ze als geen ander inzichten kunnen halen uit de data op het platform, om zo de kandidaatervaring te verbeteren. En daarin willen ze voorop lopen zegt Neelen: “Denk aan het voorschotelen van vacatures die goed bij de kandidaat passen, op basis van eerdere sollicitaties of een uitslag van een persoonlijkheidstest. Zo kunnen uitzendbureaus hun kandidaten een nog beter passende baan aanbieden.”

Ook werkt Tigris in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons. Hierdoor kunnen ze data en timesheets vooraf ingevuld klaarzetten voor de kandidaat, gebaseerd op zijn of haar locatie.

Hoe behoud ik dan een kandidaat?

Stel je hebt een kandidaat gevonden, hoe houd je die dan ook binnen je uitzendbureau? Niet alleen voor Tigris een belangrijke vraag, maar ook voor de flexbureaus die aangesloten zitten bij het platform. “Het is belangrijk om op tijd te signaleren als een kandidaat niet langer tevreden is over zijn functie, zodat je als flexbureau contact kunt opnemen. Dit maakt ons platform mogelijk. Nog een manier om hierop in te spelen: we maken in de app van de vertrekkende kandidaat nieuwe vacatures zichtbaar, die eventueel aansluiten op een volgende stap in zijn carrière. De inzichten in de data maken dit mogelijk,” aldus Neelen.

Kandidaat en opdrachtgever verbinden

Naar de toekomst toe is Tigris ambitieus: ze willen een leidend alles-in-één-platform worden: ‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden. Daarom willen we qua kandidaatervaring altijd een stap verder gaan dan andere platforms. Zo moeten kandidaten in de app niet alleen hun uren kunnen vullen, maar bijvoorbeeld ook op vacatures reageren, een persoonlijkheidstest invullen, en sollicitatiegesprekken inplannen.’ Ook het backofficegedeelte is volledig inzichtelijk: zo kunnen de uitzendkrachten ook betalingen en loonstroken direct bekijken in de app.

Nieuwere versie platform

In de loop van 2022 zet Tigris de eerste stappen met de nieuwe versie van het recruitmentplatform. Neelen: “Op dat moment zullen de eerste kandidaten de app gaan gebruiken, en vinden de eerste gebruikerstesten plaats. Daarna kunnen we hierop verder gaan voortbouwen.” Naar verwachting is de app te gebruiken door kandidaten aan het begin van 2023.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op online en offline vrijkaarten voor de 1e editie van het hybride event Recruitment Tech Case_Day op donderdag 3 november 2022 live vanuit Pathé Utrecht Leidscherijn. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER