Door een flink werknemerstekort en de dreiging van The Great Resignation, heeft 67% van bedrijven in het afgelopen jaar meer geïnvesteerd in recruitmenttechnologie. In 2022 wordt dat naar verwachting nóg meer: 73%.
Recruitmenttechnologie is hot onder leidinggevenden
Dat blijkt allemaal uit een nieuw rapport van onderzoeksbedrijf Aptitude Research. Talent Acquisition Technology and the Modern Recruiter stelt dat bedrijven nog nooit zo welwillend zijn geweest om te investeren in recruitmenttechnologieën. Opvallend is echter wel dat het onderzoek een discrepantie vindt in de mate waarin men tevreden is over de gebruikte technologie.
Uit onderzoek bleek dat de ruime meerderheid (78%) van Talent Acquisitie en HR-leiders tevreden is over de ingezette recruitmenttechnologie, maar dat recruiters er heel anders over denken. Onder recruiters is namelijk maar 48% tevreden.
“Bedrijven moeten erachter komen waarom recruiters bepaalde tools niet gebruiken en wat er in de weg staat van meer technologie-adoptie.”
“Deze verschillende gedachtes over recruitmenttechnologie heeft impact op de manier waarop recruiters uiteindelijk hun werk doen en hoe ze omgaan met de technologie die ze voorgeschoteld krijgen”, stelt Aptitude Research-oprichter Madeline Laurano. “Bedrijven moeten erachter komen waarom recruiters bepaalde tools niet gebruiken en wat er in de weg staat van meer technologie-adoptie.”
‘Recruiters zijn niet bang voor AI’
Daartegenover staat de ontwikkeling dat recruiters niet meer bang zijn om hun baan te verliezen aan artificial intelligence (AI). Het onderzoek stelt dat 42% van recruiters van mening is dat AI ervoor zal zorgen dat ze strategischer kunnen zijn in hun werk. “Meer recruiters zien de voordelen van AI”, stelt Laurano. “Het helpt hen om efficiënter te zijn en ze zijn minder bang dat het zorgt voor een slechte candidate experience.”