De vraag naar personeel is enorm. Op dit moment overstijgt het aantal vacatures het aantal mensen dat op zoek is naar een baan en het aantal vacatures groeit nog steeds. Dit ondanks het feit dat steeds meer branches ontwikkelingen doormaken op het gebied van automatisering. Neem als voorbeeld manufacturing, er komt geen mensenhand meer te pas aan het hele productieproces. Toch blijft de mens als werkkapitaal een schaars goed. Door deze schaarste ontstaat een nieuwe crisis waarin organisaties de strijd met elkaar aangaan voor personeel. De zogenoemde ‘war on talent’.
In de recruitment branche is het niet anders. De arbeidsmarkt is krap en de tijd van de recruiters is schaars. Kandidaten zijn steeds moeilijker te vinden en bovendien worden recruiters en intercedenten steeds meer geconfronteerd met een toenemende administratieve last door wetgeving en groei aan de complexiteit van interne processen.
Daarbij gaat er veel tijd in het recruitmentproces verloren aan herhalende taken, zoals het checken van beschikbaarheid en geschiktheid (harde eisen) van kandidaten, het controleren van geplande uren, werktijden en het plannen van persoonlijke gesprekken. Gemiddeld zien wij dat 60% – 70% van de tijd van een recruiter bestaat uit herhalende, dagelijks terugkerende taken. Dat betekent dat recruiters slechts een klein deel van hun tijd kunnen besteden aan datgene dat belangrijk is, namelijk: echt contact maken met kandidaten, klanten en uitzendkrachten.
Recruiters en intercedenten die minder tijd besteden aan “checks” kunnen meer tijd investeren in het achterhalen van persoonlijke drijfveren, voorkeuren en cultuurkenmerken. Onze ervaring is dat dit de ongewenste uitstroom van kandidaten gemiddeld met 70% terugbrengt. Daarnaast zorgt het ook voor meer werkplezier bij de recruiters en intercedenten. Zij kunnen zich immers richten op het menselijke contact.
Wel evolutie maar nog geen revolutie
Kenmerkend voor revoluties in industrieën is dat herhalende taken worden overgenomen door machines en automatisering. Eerder noemde we het voorbeeld van manufacturing, maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar de reis- en taxibranche. Branches waar voorheen menselijk contact centraal stond in de kern van de dienstverlening zijn er nu technologische oplossingen die ons leven makkelijker maken. Hierdoor kunnen de mensen die werkzaam zijn in de branche zich op de kern van de werkzaamheden richten.
Binnen de recruitmentbranche is van een echte revolutie nog geen sprake geweest. Tot op heden optimaliseren recruitment organisaties bestaande systemen om mensen in hun processen te ondersteunen. Data wordt toegepast om een voorspelbaarder proces te creëren en Robotic Process Automation (RPA) om lineaire, recht toe recht aan processen te automatiseren. Recruitment organisaties zijn dus wel ontwikkeld door evolutie, maar in de kern van hun werkprocessen nog altijd gelijk aan jaren geleden.
De technologie om een revolutie te beginnen is nu beschikbaar
Door de opkomst van Smart Process Automation en Conversational A.I. zijn wij op een punt gekomen dat ook de recruitmentbranche een revolutie in gang kan zetten. Intelligente machines en interfaces, chat, text en spraak bieden de mogelijkheid om complexe menselijke processen, die voor deze branche zo kenmerkend zijn, grotendeels te automatiseren.
Door gebruik te maken van Smart Process Automation en Conversational A.I. kan de uitkomst van gesprekken en processen direct worden weggeschreven in de systemen van organisaties. Hierdoor is informatie altijd up-to-date en wordt altijd met de juiste kandidaat, klant en recruiter contact gelegd en dat in iedere taal en op ieder gewenst moment.
De combinatie van Smart Process Automation en Conversational A.I. maakt het dus mogelijk om mensen te benaderen met een persoonlijke boodschap en de juiste informatie direct weg te schrijven. Indien nodig kan een menselijke collega worden ingeschakeld. Herhalende klantgerichte taken zoals het screenen van kandidaten op harde eisen worden hierdoor volledig automatisch, zonder tussenkomst van een mens, afgehandeld. Hierdoor krijgen recruiters meer tijd voor vraagstukken en uitdagingen welke creativiteit en empathie vereisen, zoals het achterhalen van de persoonlijk motivatie en drijfveren van een kandidaat.
Smart Process Automation en Conversational A.I. verbindt alle lagen van organisaties,van sales tot service en van HR tot ICT-Support. In samenwerking met subsystemen zoals API’s, Robotic Process Automation (RPA) en andere databronnen van organisaties. Zodat recruiters zich kunnen focussen op het echte en oprecht waardevolle contact tussen klanten, kandidaten en eigen medewerkers.
Het effect
Wij zien dat organisaties welke deze technologie omarmen veel snellere successen tegen minder kosten realiseren. Organisaties zijn 92% sneller in contact met de juiste mensen, hebben meer dan 80% minder administratieve last en ongewenste uitstroom van kandidaten neemt gemiddeld met 70% af. The ‘war on talent’ zal niet direct verholpen zijn maar het oplossen van inefficiëntie geeft recruitment organisaties direct een hoop ademruimte. Ook zien we dat het werkplezier van recruiters en intercedenten er met sprongen op vooruit gaat. Zij kunnen zich namelijk focussen op hetgeen zij het allerleukste vinden; het contact met hun (interne) klant en kandidaten.
Door: Roland Hallebeek, CEO en Founder van Scotty Technologies.
Scotty’s conversational AI en Smart Process Automation verhoogt productiviteit, omzet en marges, geeft tijd terug, vermindert kosten en complexiteit door op intelligente wijze bedrijfsprocessen te automatiseren.
Staffing Tech Talkshow 7 december
Dinsdag 7 december vindt van 11.00 tot 12.30 uur de Staffing Tech Talkshow plaats. Een online talkshow waar ook Roland Hallebeek aanschuift om te praten over de toekomst van Staffing Tech. Meld je hier gratis aan.