Recruitment analytics spelen een steeds belangrijkere rol voor recruiters en hr-managers. Met behulp van recruitment analytics kan je betere, datagedreven keuzes maken als het gaat om sourcing, selectie en hiring. In de 5-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. In deel 3 kijken we hoe je een sterk recruitment analytics dashboard maakt.
Wat is een recruitment analytics dashboard?
Een recruitment dashboard is een verzameling van metrics, key performance indicators (KPI) en rapporten die je een overzicht geven van de recruitment funnel en het recruitmentproces. De meeste belangrijke vragen worden visueel beantwoord, met onmiddellijke inzichten voor toekomstige recruitmentbeslissingen. Visuele elementen in de vorm van grafieken en diagrammen maken het eenvoudig om inzichten te verwerven en daardoor kan je betere beslissingen maken.
Voor het bouwen van een dashboard moet je jouw data exporteren en opruimen. Wat over het algemeen vrij eenvoudig is, aangezien de meeste recruitmenttooling de mogelijkheid bieden om data te exporteren. Aan de hand van relevante recruitment metrics schetst het dashboard een duidelijk beeld van jouw recruitment funnel. Je kan zien hoeveel sollicitanten van de ene fase naar de volgende gaan, en weet op welke fase je je moet concentreren om de effectiviteit en efficiëntie van je proces te verbeteren.
Hoe maak je een recruitment dashboard?
Je weet nu wat een recruitment dashboard is maar hoe begin je eraan? Hieronder de drie stappen om een succesvol dashboard te maken.
1. Waarom wil je een dashboard maken?
Voordat je een dashboard kan maken moet je exact weten welke vragen je beantwoord wilt hebben. Deze informatie kan verschillen tussen de hr-manager en de leidinggevende. Ga dus samen in overleg. Hier enkele voorbeelden van interessante vragen:
- Hoelang duurt het recruitmentproces?
- In welk stadium vallen de meeste kandidaten af?
- Hoeveel kandidaten haken af tijdens het gehele proces?
- hoeveel kost het om een kandidaat in dienst te nemen?
- Hoeveel werknemers vertrekken binnen een jaar?
Naargelang de sector of het bedrijf waarin je werkt, zijn er misschien nog veel meer vragen. Schrijf ze op en ga aan de slag.
2. Gebruik relevante metrics
De volgende stap is om alle vragen te nemen die je geïdentificeerd hebt en voor elk van deze vragen de relevante metrics te vinden. Afhankelijk van uw doelstellingen zijn er heel wat wervings-KPI’s die je kan bijhouden. De KPI’s die je kiest zijn gebaseerd op de recruitment- en groeidoelstellingen van jouw bedrijf, dit zijn beste om mee te beginnen. Lees hiervoor zeker het vorig artikel in deze reek: 6 beste Recruitment Metrics om jouw recruitmentproces te optimaliseren.
3. Integreer databronnen en maak je dashboard
Er zijn verschillende toepassingen voor elke functie binnen HR. En je zou elke applicatie moeten zien als een mogelijke gegevensbron, bijvoorbeeld uw ATS. Vervolgens kan je deze data toevoegen aan een Excel sheet en is het tijd om de belangrijkste metrics te bereken via formules. Geen expert in Excel? Dan kan je ook gebruik maken van tools die gespecialiseerd zijn in data en dashboards zoals Hrlinkit en Onrecruit. Elke dashboard tool biedt een set van data representation charts. Maar als een dashboard er niet ‘goed uitziet’, is het niet goed genoeg. Dankzij een paar eenvoudige tips kan je ervoor zorgen dat het er veel beter uitziet dan alleen maar een lijst met cijfers:
- Gebruik eenvoudige fonts.
- Gebruik kleuren om de gegevens te onderscheiden.
- En gebruik grafieken om de gegevens beter weer te geven.
Reeks
In de 5-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. Dit was deel 3.
- Recruitment analytics (1/5): Wat zijn recruitment analytics?
- Recruitment analytics (2/5): De 6 beste Recruitment Metrics om jouw recruitmentproces te optimaliseren
- Recruitment analytics (3/5): Hoe maak je een sterk recruitment analytics dashboard
- Recruitment analytics (4/5): Wat zijn people analytics binnen recruitment
- Recruitment analytics (5/5): Vijf tools voor recruitment analytics













![Human skills zijn de echte voorspeller voor werkprestaties. Bob Kosse, founder van DonnaKnows, gaat hier dieper op in in zijn breakout-sessie tijdens Demo_Day 2021. Wat doet DonnaKnows precies? "Verkeerde selectiebeslissingen kosten bedrijven enorm veel geld. DonnaKnows helpt organisaties de juiste selectie beslissing te nemen. Dit doen we door inzicht te geven in de hard skills én de human skills van kandidaten. Deze combinatie van inzichten is de sleutel tot een succesvolle selectie. Door de geboden inzichten overzichtelijk weer te geven kan snel worden gezien welke kandidaten het meest interessant zijn om mee in gesprek te gaan. Daarnaast zorgt DonnaKnows voor een moderne, vernieuwende kandidaat ervaring. Dit doen we onder andere door de inzet van chatbot technologie. De kandidaat ervaart dit als een eerste gesprek welke op elk gewenst moment, op elk gewenst apparaat gedaan kan worden. Door de inzet van slimme machine learning algoritmes zijn wij in staat de communicatie met de kandidaat te analyseren. Deze analyse leidt tot een heldere en begrijpbare rapportage van persoonlijkheid en gedrag van iedere kandidaat. Aan de hand van onze - wetenschappelijk onderbouwde - methode kan de juist selectie keuze worden gemaakt. DonnaKnows geeft je percentages voor de human skills en de hard skills match. Hierdoor heb je snel overzicht van de meest geschikte kandidaten. Deze kandidaten plaats je eenvoudig op de shortlist waarna je het hele vervolg traject tot onboarding kunt vastleggen. Wil je meer weten dan alleen een percentage dan download je het uitgebreide kandidaat match rapport. Uitleg van alle persoonlijkheidskenmerken, gedrag voorkeuren, hard skills en natuurlijk een transcriptie van het chatgesprek, alles staat erin!" Je gaat tijdens de demo talk op Demo_Day vertellen over human skills als de echte voorspeller van werkprestaties. Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten? "Uiteraard! Er wordt heel heel veel gekeken naar wat een kandidaat allemaal kan. De zogeheten ‘hard skills’. Heeft een kandidaat de juiste diploma’s? Heeft hij of zij de juiste certificaten? Natuurlijk zijn dit belangrijke onderdelen om op te letten. Het probleem is echter dat er vaak teveel naar deze onderdelen gekeken wordt. Een diploma of certificaat zegt weinig tot niets over iemands werkprestaties. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat persoonlijkheid een heel belangrijke rol speelt bij werkprestaties. Een combinatie van doelgerichte werkstijl en een rationele reactiestijl heeft een veel grotere voorspelbare waarde. Iemand met een hbo-diploma kan deze opleiding misschien wel met heel weinig inspanning doorlopen hebben. Dan matcht dat diploma misschien wel 100% met wat je verwacht aan opleiding, maar als het gaat om persoonlijkheid is dat maar de vraag. Wat als deze hbo-afgestudeerde vervolgens achterover geleund zijn dagen doorbrengt? Weinig motivatie heeft? Geen ambitie toont? Dan ligt een miss-hire in het verschiet. Aan de andere kant; iemand die minder goed was in een schoolse omgeving maar wel heel gemotiveerd is, is misschien wel veel waardevoller. Deze persoon heeft misschien een mbo-opleiding en past daardoor niet in het hard skills-profiel, maar heeft deze persoon heel veel ambitie. Is gemotiveerd om verder te komen. Wil graag nieuwe dingen ontdekken en maakt zich graag eigen wat hij of zij moet kunnen. Dat klinkt toch veel meer als de medewerker die jij in je bedrijf zou willen hebben?" Waarom mogen bezoekers jouw demo talk niet missen? "Dat is bijna een retorische vraag natuurlijk! Tijdens de demo talk laat ik graag zien welke inzichten van kandidaten er zijn. Ik laat zien dat dit veel verder gaat dan de behaalde diploma’s en certificaten. Ook neem ik je mee in de wereld van human skills en laat ik je zien waarom deze enorm belangrijk zijn binnen het selecte proces. Natuurlijk ga ik je ook laten zien dat wij je ontzettend veel inzicht kunnen geven voordat je met een kandidaat aan tafel gaat. Een pre-selectie die je heel veel informatie geeft en ontzettend veel tijd bespaart tijdens het werving- en selectieproces. Waarom je onze demo talk dus zeker niet mag missen? Omdat ik je ga laten zien hoe je tijdens het werving- en selectieproces tijd kunt besparen, de juiste selectie criteria kunt gebruiken, super veel inzicht in al je kandidaten krijgt en natuurlijk hoe je daarmee miss-hires gaat voorkomen!" Wat is het grootste voordeel van het gebruik van de inzichten van human skills binnen recruitment? "Human skills zijn een enorm grote voorspeller van werkprestaties. Daarnaast helpen deze inzichten je bij de beslissing of een kandidaat goed gaat passen bij jouw bedrijf en team. Ook laten de human skills zien hoe een kandidaat nu is. Tegenover bijvoorbeeld een behaald diploma geeft dit heel veel meer waardevolle inzichten. Een IT-diploma dat in 1994 is behaald zegt natuurlijk veel minder over een kandidaat dan het feit dat een kandidaat heel leergierig is en graag nieuwe dingen ontdekt. In een wereld waar veranderingen de standaard zijn en deze ook nog eens met hoge snelheid doorgevoerd worden, zijn persoonlijke eigenschappen - human skills - veel belangrijker voor werksucces. Een certificaat of diploma laat zien wat iemand gedaan heeft, de human skills laten zien waartoe iemand nog in staat is. Wil je met je bedrijf vooruit, neem dan zeker de human skills mee in je werving- en selectieproces." Meld je gratis aan en ontvang de gratis Tech Box (op=op) Op dinsdag 8 en donderdag 10 juni vindt de vijfde editie van Demo_Day plaats. Twee middagsessies om je via interviews, breakouts, netwerktafels en speeddates te oriënteren op de nieuwste tooling. Meld je nu gratis aan voor Demo_Day 2021. Wanneer je je uiterlijk 20 mei 2021 aanmeldt, ontvang je voorafgaand aan het event de Tech Box met daarin onder meer het event magazine, de Recruitment Tech Survey 2021, de Recruitment Tech Landscape 2021 (editie 2), versnaperingen én goodies van Demo_Day-partners en Recruitment Tech. Je aanmelding telt voor beide middagen. Het programma is hier te vinden en wordt dagelijks geüpdate. [button color="green" size="large" type="" target="_blank" link="https://www.recruitmenttech.nl/demoday/"]Meer informatie & gratis aanmelden voor Demo_Day[/button]](https://www.recruitmenttech.nl/wp-content/uploads/2021/05/1200x800-1-e1621338360822-75x75.png)



