Met Reach out bereiken recruiters kandidaten via zes kanalen, halveren ze hun tijdsinvestering en komen ze 3x vaker in gesprek met geschikte kandidaten. Lees over de recruitment tool van Recruit Robin die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.
Recruitment tooling van Recruit Robin
Omschrijving van de tooling
Recruit Robin automatiseert het vinden en screenen van kandidaten. Daarmee wonnen we afgelopen jaar de award voor ‘Best Tool’ en dus hebben we een reputatie hoog te houden 😉
In het afgelopen jaar ontdekten we dat het begrip sourcing verder gaat dan het vinden en screenen van kandidaten. In de workflow van een recruiter stopt het sourcing-proces pas als de kandidaat benaderd is. Ook deze stap is arbeidsintensief en vraagt veel onderscheidend vermogen om tot een goede conversie te komen. Gemiddeld benadert een recruiter 200-400 kandidaten per maand.
Daarvoor wordt regelmatig geswitched tussen InMail, Indeedmail, e-mail, WhatsApp, SMS of bellen, afhankelijk van de beschikbare contactinformatie en het profiel. Daarbij worden alle berichten gepersonaliseerd voor een optimale conversie. Om ook AVG compliant te kunnen werken moet dit eerste contact vervolgens worden geregistreerd in het ATS.
Recruiters besteden daardoor gemiddeld 20-25% van hun tijd aan het benaderen van kandidaten en ondervinden vaak lage conversie door de hoge concurrentie op LinkedIn en het gebrek aan andere contactmogelijkheden.
Daarom zijn we aan de slag gegaan en introduceerden we deze zomer Reach out.
Met Reach out van Recruit Robin benader je kandidaten via zes kanalen (e-mail, Inmail, Indeedmail, SMS, WhatsApp en telefoon) vanuit één applicatie. Ook zijn kandidaten door Reach out verrijkt met contactinformatie. Daarbij helpt Reach out je met het personaliseren van berichten. Als je één bericht hebt opgesteld, dan personaliseert Reach out automatisch de berichten voor alle andere kandidaten van jouw shortlist. Daarbij waarborgen we dat jouw berichten AVG compliant wordt verwerkt. Jouw bericht wordt verrijkt met een opt-in request en het eerste contact wordt automatisch geregistreerd in jouw ATS.
Met Reach out van Recruit Robin halveert een recruiter de tijdsinvestering, benadert ze meer kandidaten en komt 3x zo vaak in gesprek met kandidaten.
Welk probleem lost de tool op?
Recruiters benaderen gemiddeld 200-400 kandidaten per maand. Wanneer contactinformatie beschikbaar is wordt er regelmatig geswitched tussen InMail, Indeedmail, e-mail, SMS, WhatsApp en telefoon. Ook worden alle berichten gepersonaliseerd om tot een optimale conversie te komen. Om daarbij te voldoen aan de AVG, zou vervolgens dit eerste contact moeten worden geregistreerd in het ATS. Daarmee is het benaderen van kandidaten een arbeidsintensief proces waaraan een recruiter gemiddeld 20-25% van zijn tijd besteedt (1). Door gebrek aan contactinformatie is InMail de meest gebruikte optie om kandidaten te benaderen. Weliswaar is de concurrentie op LinkedIn hoog en zijn recruiters beperkt in het aantonen van hun onderscheidend vermogen. Daardoor is de conversie naar echte gesprekken met kandidaten laag (2) en daarmee ook het rendement op de initiële tijdsinvestering.
Hoe werkt de tool?
Recruit Robin vindt en screent kandidaten voor vacatures en levert daarmee een shortlist van kandidaten aan Recruiters. Zij beoordelen deze kandidaten door goed- of af te keuren. Als een kandidaat goed is bevonden dan krijgt de recruiter een nieuw scherm te zien. Daarin kan de recruiter een bericht schrijven en kiezen tussen zes communicatiekanalen; telefoon, e-mail, SMS, whatsapp, Inmail en Indeedmail. Bij het schrijven van het eerste bericht kan de recruiter gebruik maken van zogenaamde ‘building blocks’. Voorbeelden daarvan zijn ‘voornaam’ en ‘huidige functie’. Voorbeeld: door het toevoegen van ‘voornaam’ wordt de voornaam van de betreffende kandidaat automatisch toegevoegd bij alle berichten. Berichten worden altijd verzonden met de recruiter als afzender. Recruiters ontvangen daardoor reacties op devices en platformen die ze iedere dag al gebruiken. Zodra een bericht is verzonden wordt het contact automatisch geregistreerd in het ATS.
Wat levert gebruik van de tooling op?
Met Reach out halveren recruiters hun tijdsinvestering van 20-25%. Door de extra tijd en snelheid benaderen ze ook meer kandidaten. In combinatie met de ‘geautopersonaliseerde’ berichten resulteert dit in 3x zo veel echte gesprekken met kandidaten!
Kandidaten worden persoonlijker benaderd wat tot een betere kandidaat-ervaring leidt. Met de AVG opt-in wordt hun privacy gewaarborgd en kunnen ze zelf bepalen door wie ze in de toekomst wel en niet benaderd zullen worden.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Reach out van Recruit Robin is de enige contact tool die alle andere overbodig maakt door alle bestaande contactmogelijkheden te integreren in één oplossing. Daarbij is het de eerste tool die, door de integratie met Recruit Robin, de volledige workflow van sourcing automatiseert. Recruiters die gebruik maken van Recruit Robin halveren daarmee hun tijdsinvestering voor het benaderen van kandidaten, benaderen meer kandidaten en komen tot 3x vaker in gesprek met geschikte kandidaten.
[thrive_leads id=’9022′]