De nieuwe Nederlandse tool iammie wil recruiters weren. De dienstverlener in online arbeidsbemiddeling onderscheidt zich van andere aanbieders door werkgevers te laten solliciteren op de droombaan van werknemers. “We leggen daarmee de macht bij de partij waar deze hoort, de werkzoekenden.”
Droombaan
Een grote groep werknemers mist iets in z’n huidige baan. Onderzoek van Intelligence Group wijst uit dat bijna de helft van de werknemers latent naar een andere baan zoekt. Hierbij helpt iammie door geheel anoniem de werknemer z’n droombaan te laten omschrijven. Dit gebeurt anoniem zodat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden zonder dat de huidige werkgever gealarmeerd raakt. Hierdoor krijgt de werkzoekende er een tool bij om in contact te komen met werkgevers.
Recruiters weren
Zodra een potentiële werkgever zich kan vinden in de baan die de werknemer schetst, dan solliciteert deze bij de werknemer. Wanneer beide partijen enthousiast zijn, worden de persoonsgegevens gedeeld. De tool garandeert alleen maar kwalitatieve reacties, aangezien het organisaties geld kost om bij de werknemer te solliciteren. Verder probeert iammie recruiters zoveel mogelijk te weren, zodat het ‘gelijk om de echte inhoud van je nieuwe functie gaat’.
Macht
Oprichter Nico de Jong vertelt over het ontstaan van iammie. “De tool is ontstaan uit eigen frustratie. Op de vacatures voor online marketeers die we hebben uitstaan, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Terwijl het toch om een leuke baan gaat met veel mogelijkheden en een prima salaris. Dat wordt bevestigd als we in gesprek raken met kandidaten. Zonder uitzondering zijn zij enthousiast over ons en de mogelijkheden die wij bieden. Met iammie maken we een behoefte in de markt concreet. We zorgen voor dat eerste gesprek. En we leggen daarmee de macht bij de partij waar deze hoort, de werkzoekenden. Want dat is nu eenmaal de huidige tijd.”