Onboarding Specialist Appical maakt gebruik van een virtuele rondleiding als onderdeel van hun eigen onboarding. Malique Steenbrink, Employer Branding Specialist bij Appical, praat ons bij over het belang hiervan voor de candidate experience.
De tour
Tijdens deze virtuele 360 graden rondleiding kan er door het pand ‘gelopen’ worden en kunnen geïnteresseerden in Appical informatie krijgen over de verschillende ruimtes, collega’s en projecten. Door de virtuele tour weet de potentiële of binnenkort startende werknemer hoe zijn werkplek eruit ziet, krijgt diegene alvast een gevoel bij de bedrijfscultuur, maar ook waar je bijvoorbeeld koffie kunt halen. Dit draagt volgens Steenbrink bij aan het efficiënt en interactief inwerken van nieuwe collega’s. Door de rondleiding is de kandidaat al voor zijn eerste werkdag goed voorbereid op zijn nieuwe uitdaging en nieuwe omgeving.
Voordelen
“Het is mega cool om een kantoor van binnen te laten zien, zodat mensen weten waar ze eventueel terecht komen. Ook kan je je collega’s alvast ontmoeten.” Dit is volgens Steenbrink het grootste voordeel. “Voor medewerkers en kandidaten is dit een nieuwe manier van kennismaken. Voor ons en voor onze klanten is het fijn omdat je de hotspots van de organisatie al kan laten zien voor iemand begint.” Zo kun je een tal van vragen die men heeft voor de start, vroegtijdig wegnemen.
Feeling
“Het is vooral belangrijk dat een potentiële of huidige medewerker een goede feeling krijgt”, ze doelt op de candidate experience. “Dat niet alles nieuw is, maar dat je zo je eerste week wat bijzonderder kan maken. Nieuwe medewerkers zitten gemiddeld negen uur in onze onboarding app voor ze starten.” Medewerkers kunnen ook hun feedback kwijt in de app, waar HR en managers vervolgens op kunnen acteren.
Tastbaar
Steenbrink vindt het ook op het gebied van Employer Branding een interessante case. “Het draagt bij aan de Employer Branding door een ‘kijkje in de keuken’, om het zo te noemen. Voor onszelf is dit ook een mooie manier om de bedrijfscultuur tastbaar te maken. Hier zijn we op deze manier mee bezig, dit helpt om het persoonlijker te maken.” Hierbij valt te denken aan een collega die sinds een half jaar de events van Appical coördineert, als je bij hem in de tour op meer info klinkt, zie je de aftermovie van een event als Onboard.Amsterdam.
Benieuwd geworden naar de tour? Deze is hier te vinden. Momenteel zijn overigens vier IT-studenten nog volop bezig om de tour interactiever te maken.