Er zijn ontzettend veel social media management tools in omloop, zoals Buffer, Tweetdeck en Sprout Social. Maar een van de fijnere systemen blijft Hootsuite. Deze Canadese tooling is gratis te gebruiken, maar voor wie meer wil, kan al een abonnement afgesloten worden voor 10 dollar per maand. Maar hoe zet je Hootsuite in voor social media recruitment?
Social media recruitment in cijfers
Uit recent onderzoek van Emerce blijkt dat 36 procent van de werkzoekende social media inzet tijdens zijn zoektocht. Ongeveer 70 procent gebruikt LinkedIn en 62 procent zoekt via Facebook naar een nieuwe baan. Daarnaast blijkt dat 96% van de werkzoekende het bedrijf waar ze solliciteren eerst uitpluist op sociale media, voordat ze een baanaanbod accepteren. Het legt beslist geen windeieren voor recruiters om de online zaken op orde te hebben.
Het Hootsuite Dashboard
Met een gratis account op Hootsuite kun je drie verschillende social mediakanalen of accounts toevoegen en beheren in je dashboard. Er zijn maximaal twintig tabbladen beschikbaar waar je in elk tien kolommen kwijt kunt.
De meest overzichtelijke manier om te werken in Hootsuite is het maken van verschillende tabs voor elk social netwerk in jouw beheer. In zo’n tab kun je weer een kolom vullen met bijvoorbeeld Twitter mentions. Zo mis je niets meer over je eigen bedrijf, of iemand die je volgt. Met een kolom kun je ook een LinkedIn groep makkelijk en snel bijhouden en zo zijn er nog meer mogelijkheden.
Wie zoekt die vindt
Een handige functie in Hootsuite is dat je Twitter search streams kunt aanmaken in een kolom. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op #vacature of #werk of gewoon op andere keywords, zoals: werk gezocht. Op deze manier kunnen recruiters gemakkelijk openstaande vacatures, maar ook werkzoekende vinden op Twitter. Een andere functie is de mogelijkheid om social media accounts en posts te analyseren. Hier zie je hoe vaak er geklikt is op de link van berichten en weet je welke tweet of post het goed heeft gedaan of waar verbetering nodig is.
Hootsuite Apps en integratie
De echte kracht van Hootsuite zit hem in de integraties van applicaties van andere bedrijven. Met een gratis account heb je toegang tot basic apps, met de betaalde accounts heb je toegang tot (bijna) alle apps. Een nadeel van Hootsuite is wel dat bij de betaalde versie de prijs redelijk hoog ligt. Voor werkgevers is er maar één specifieke recruitment app beschikbaar: Glassdoor Company Updates. Glassdoor is een platform waar (oud-)medewerkers hun werkgever kunnen beoordelen. De app maakt het mogelijk voor recruitment-, en marketingteams om op een makkelijke manier ‘Company Updates’ te delen via alle social mediakanalen. De applicatie krijgt in de app directory wel maar één van de vijf sterren.
Versterk de stem van de organisatie
De Glassdoor Company Updates app kan samen worden gebruikt met een andere applicatie binnen Hootsuite, namelijk Amplify. Deze app maakt het mogelijk voor medewerkers om bedrijfsupdates te delen vanaf hun persoonlijke social media-account, bijvoorbeeld voor referral recruitment. Op deze manier bereik je veel meer mensen dan alleen die in je eigen bedrijfsnetwerk. Amplify moet je apart kopen in Hootsuite en zit niet in een gratis of betaalde account.
Wil je meer weten over integratiemogelijkheden van bedrijfsapps in Hootsuite dan is de Monsterboard casestudy een goede om eens door te lezen.
Kortom: Hootsuite is een handig social media managementplatform om mee te werken als arbeidsbemiddelaar of werkgever. Of het nu gaat om het posten en analyseren van berichten, het integreren van apps of om te zoeken naar vacatures en de juiste mensen, Hootsuite kan online rekruteren een stuk makkelijker maken.