Van informeren naar beleven en écht ervaren hoe het is om bij Enexis te werken. Onze VR-omgeving laat een krachtige indruk achter bij potentiële collega’s. Lees de hele case van Enexis die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2025.
Case van Enexis
Omschrijving van de case
Van informeren naar beleven en écht ervaren hoe het is om bij Enexis te werken. Dat is onze omgeving in virtual reality (VR) in een notendop. De uitgangspunten? Gebruiksvriendelijk, grote impact op – de vaak visueel ingestelde – doelgroep, een realistisch beeld van het werk, schaalbaar én toekomstbestendig.
Bezoek je onze stand op een event? Dan duik je in korte tijd volledig in onze wereld. Hoe dat werkt? Simpel: neem plaats en doe een van onze brillen op! Van energieopwekking via zonneparken tot de aansluiting van gas en elektriciteit in woningen: je ziet alles wat we doen letterlijk om je heen. En je treft onze collega’s, die jou via VR-video’s een inkijkje geven in hun werk. Nog geen 10 minuten later weet jij precies wat er bij Enexis gebeurt.
Waar VR vaak wordt toegepast bij onboarding of training, gebruiken wij de technologie juist voor de eerste recruitmentfase: de kennismaking met de werkgever. En dat is uniek en onderscheidend! Net als de onderliggende technologie. De VR-omgeving is volledig browser-based ontwikkeld; met één simpele link is de ervaring direct overal toegankelijk. Onze toepassing draait bovendien op standalone VR-headsets. Recruiters nemen een koffer met brillen mee en zetten in no time een complete VR-ervaring neer op events.
En wat dacht je van de multi-user functionaliteit? Dat betekent dat meerdere gebruikers tegelijk de omgeving kunnen betreden. Dit creëert geweldige mogelijkheden voor community building. Zo kan een hele klas ervaren wat we doen, samen met een recruiter die direct uitleg geeft!
Uiteraard is de omgeving voor mensen die ons nog niet kennen. Tegelijkertijd merken we dat veel mensen ons kennen, maar niet precies weten wat we doen. De energietransitie is steeds meer een containerbegrip geworden. Wij maken deze term concreet. En dat met een technologie die perfect aansluit op de vaak korte spanningsboog van mensen en de behoefte aan beleving.
Dus, heb je even? We garanderen je een inspirerende Enexis-ervaring
Welke tooling is gebruikt in de case?
Het gaat hier om extended reality (XR) in arbeidsmarktcommunicatie, waarmee we inspelen op beleving en branding. We zetten virtual reality (VR) in om zowel actief als latent werkzoekenden te laten beleven wat Enexis is én doet. We hebben een complete VR-omgeving in 3D gecreëerd, gecombineerd met een 2D-video (een employer branding-video) en meerdere VR-video’s (interviews met collega’s met een inkijkje in hun werkomgeving) als keuzemogelijkheden.
Is er AI gebruikt in de case?
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
De belangrijkste vraagstukken: hoe laten we potentiële collega’s zo goed mogelijk zien wat we bij Enexis doen en hoe het is om bij ons te werken? Extra belangrijk: hoe trekken we in de een krappe arbeidsmarkt de aandacht van mensen, die vaak visueel zijn ingesteld? En hoe krijgen we dat in enkele minuten voor elkaar op events waar we concurrentie hebben van vele organisaties, van banenmarkten tot beurzen en zelfs virtuele events? Op al deze vragen is onze VR-omgeving het passende antwoord.
Wat was het resultaat van de case?
De eerste effecten meten we vanaf september 2025, zodra we de VR-omgeving presenteren op banenmarkten, beurzen en andere relevante events, bijvoorbeeld op hogescholen of via het UWV. Toch weten we nu al dat VR een krachtig middel is om mensen te inspireren en overtuigen.
We hebben niet zomaar voor VR gekozen. Integendeel; dit was juist een bewuste keuze als antwoord op de vraagstukken die er nu liggen (zie antwoord op de vraag ‘Voor welke problemen waren de tooling een oplossing?’). VR heeft een sterke meerwaarde voor de operationele doelgroep waarop we ons richten, zoals monteurs en uitvoerders. Mensen die deze functies uitoefenen, zijn vaak praktisch en hands-on en willen graag zelf ervaren hoe het werk eruitziet. Met VR is dit volledig mogelijk. In enkele minuten schetsen we een concreet en realistisch beeld van het werk en de cultuur en krijgen ze een inkijkje in een voor hen nog onbekende organisatie.
Bovendien blijkt uit onderzoek dat de impact van VR-video’s groot is tijdens de zoektocht naar een baan. Zo kwam uit onderzoek van TNO dat VR uitstekend werkt om werkzoekenden een realistisch en aansprekend beeld te geven van beroepen. Het verhoogt betrokkenheid, maakt beroepen concreet en zet aan tot nadenken over keuzes. En het is breed inzetbaar, als innovatieve vorm van arbeidscommunicatie en -oriëntatie. Hoewel wij een stap verder zetten en een complete 3D VR-omgeving lanceren, geeft dit onderzoek goed weer welke cognitieve en emotionele impact VR heeft.
Wat is de visie op technologie binnen recruitment?
Bij Enexis staan we open voor nieuwe ontwikkelingen en technologieën. Sterker nog, we lopen hier het liefst in voorop. VR is niet nieuw voor ons; we passen deze technologie al op diverse fronten toe. Zo trainen we monteurs met VR. Een groot succes, omdat we uiteenlopende scenario’s kunnen nabootsen en zo de vaardigheden van mensen vergroten.
Ook binnen recruitment omarmen we nieuwe ontwikkelingen en experimenteren we graag. Voor ons niet meer dan logisch; we zien als organisatie dat je moet blijven innoveren en moet meegaan met je tijd om op te vallen bij je doelgroepen.
Daar komt bij dat we als Enexis een belangrijke transitie doormaken. Waar we vroeger vooral het gas- en elektriciteitsnet beheerden, richten we ons nu op de toekomst: duurzame energie inpassen, slimme oplossingen ontwikkelen en samen de energietransitie mogelijk maken. Van traditionele netbeheerder groeien we uit tot regisseur van de energietransitie. VR is de ideale technologie om deze boodschap duidelijk over te brengen aan potentiële collega’s. Zij zien in korte tijd wat we als organisatie allemaal doen én wat het zo interessant maakt om bij ons te komen werken.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Onze VR-omgeving …
-is uniek en overtreft alle huidige communicatiemiddelen; niets kan tippen aan deze virtuele mediamix van een 3D-omgeving, VR-video’s en 2D-brandingvideo
-past perfect bij de eerste wervingsfase: de eerste kennismaking met een werkgever
-is gebruiksvriendelijk: de eenvoudige navigatie en het design maken de omgeving direct toegankelijk voor iedereen
-is ideaal voor events: in no time weten bezoekers wat we doen, welke sfeer er bij ons heerst en wat functies inhouden
-speelt in op de nieuwe generatie werkzoekenden die visueel is ingesteld, beleving belangrijk vindt, een korte spanningsboog heeft en snel wil weten waarom ze voor Enexis moet kiezen
-geeft een realistisch beeld van het werk en de cultuur, waardoor verwachtingen overeenkomen met de werkelijkheid
-is browser-based en daarom ook buiten events te gebruiken en onbeperkt schaalbaar
-is modulair uit te breiden met nieuwe functies als AI-recruiters en extra afdelingen, en is daardoor toekomstbendig
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
– Volledige afdeling Recruitmentmarketing
– Specialisten Health, Safety & Environment
– Cast 2D- en 3D-video’s: uitvoerder Marieke Duinkerken, monteur Bart Krielen, engineer hoogspanning Wouter Weerts, technicus hoogspanning Jaco Santing, engineer Jeroen Elings en diverse figuranten
– Feedbackfase: collega’s van diverse afdelingen met uiteenlopende functies
Extern:
– GOTOVIAR, zie https://nl.gotoviar.com/
– Full Frame, zie https://fullframe.nl/