Willem-Paul Stuurman introduceerde 23 jaar geleden multiposting in Nederland en België. Nu waarschuwt de CEO van Recruitment Technologies in een video-interview voor AI-washing en bias in recruitment. “Er was onderzoek dat AI-screening een voorkeur had voor cv’s die waren geschreven door AI. Als jij braaf je cv netjes zelf maakt, kom je dus onderaan.”
‘Multiposting écht geïntroduceerd’
Recruitment Technologies begon met een ex-collega die klaagde over het handmatige werk van vacatures plaatsen. “Die zei: het is zo raar, als ik een vacature doe, moet ik overal inloggen. Het invoeren is veel te veel werk”, herinnert Willem-Paul Stuurman zich. Het was 2001, de pionierstijd van online recruitment. “Monsterboard kwam net op, Nationale Vacaturebank was net begonnen, Otys was net gestart.”
Stuurman, met een technische achtergrond én ervaring als recruiter, zag een unieke kans. “Ik was aan het kijken: ga ik weer ergens in loondienst of start ik een eigen bedrijf? Hier zat misschien wel wat in. Wij hebben multiposting echt geïntroduceerd in Nederland en België.”
Nederland versus België
Met Recruitment Technologies is Stuurman actief in de hele Benelux, maar dat is volgens de oprichter niet bepaald een homogene markt. “De Nederlandse markt kun je niet vergelijken met de Belgische. Het zijn twee totaal verschillende markten. In België is VDAB de dominante speler. In Nederland is Werk.nl ook wel een kanaal, maar niet het belangrijkste. Je hebt hier heel veel gratis kanalen die allemaal proberen een stukje van die taart te pakken.”
“Je hebt in Nederland veel gratis kanalen die allemaal proberen een stukje van die taart te pakken.”
De meertaligheid in België dwong tot vroege aanpassingen. “Het hele systeem is helemaal meertalig ingericht. Het gaat niet specifiek om Nederlands of Frans, maar het concept van meertaligheid. En wat mensen wel eens vergeten: België heeft Nederlands, Frans, Engels, maar er is ook nog een stuk Duits.”
RecruitProgrammatic
Nu lanceert Recruitment Technologies een nieuwe service: RecruitProgrammatic. “We zagen dat partijen bezig zijn met betaalde campagnes, maar de feedback was: het gaat wel, maar het is niet altijd even makkelijk. Met name budgetbesteding: hoe verdeel je dat over verschillende kanalen? Hoe zit het met het meten van performance? Het wordt een beetje een black box, waar mensen geen grip meer op hebben. Ik besteed er geld uit, er komt ook wat uit, maar wat gebeurt daar? En kan ik dat zelf beïnvloeden?”
Recruit Programmatic moet nu transparantie met automatisering combineren. “Het budgetmanagement en het beoordelen van verschillende kanalen — wat werkt wel, wat werkt niet voor verschillende soorten vacatures — dat wordt heel visueel, heel makkelijk.”
AI-washing en basilicumkevers
Over AI is Stuurman kritisch. “Overal wordt tegenwoordig het stickertje AI geplakt in de hoop dat niemand ziet dat het eigenlijk geen AI is. Er is zelfs een term voor: AI-washing. De term AI is eigenlijk niet correct. Een betere term zou zijn simulated intelligence. Of nog scherper: faked intelligence.”
“Een betere term zou zijn simulated intelligence. Of nog scherper: faked intelligence.”
“Als voorbeeld: we hebben thuis een basilicumplantje met gaatjes in de blaadjes. Ik maakte een foto, stopte het in ChatGPT met de vraag: wat is hier aan de hand? Hij kwam terug met de conclusie: het lijkt erop dat het plantje is aangevallen door de basilicumkever. Ik kan je verzekeren: er bestaat geen basilicumkever.”
AI werft liever AI
Voor recruitment zijn de risico’s reëel. “Je moet bias in large language models en hallucinaties in de gaten houden. Er was een onderzoek: cv’s met softbal als hobby werden lager gerankt dan cv’s met basketbal. Dat is puur bias van de data waarop het getraind is. Het is een patroonherkenner die een patroon ziet, maar dat kun je niet oplossen door je prompt aan te passen.”
“Er was onderzoek dat AI-screening een voorkeur had voor cv’s die waren geschreven door AI. Als jij braaf je cv netjes zelf maakt, kom je dus onderaan.”
Het wordt complexer door AI aan beide kanten. “Recruiters gebruiken AI-systemen om kandidaten te screenen. Maar kandidaten gebruiken ook AI. Niet alleen om cv’s te herschrijven, maar om duizend sollicitaties in één keer te versturen, allemaal gepersonaliseerd. Dan is je screeningproces niks meer waard.”
“Er was onderzoek dat AI-screening een voorkeur had voor cv’s die waren geschreven door AI. Als jij braaf je cv netjes zelf maakt, kom je dus onderaan.”
AI workflows versus AI agents
Recruitment Technologies kiest bewust voor een andere aanpak. “Waar veel bedrijven het hebben over AI agents, doen wij AI workflows. Het verschil: bij AI agents is de AI de baas, bij AI workflows is de workflow de baas. Zo’n AI agent kan behoorlijk uit de rails schieten. Bij een workflow blijf je binnen brandbreedtes.”
Ze draaien eigen small language models. “Wij kunnen ze zelf finetunen. We zitten niet vast aan nieuwe versies. Als er een nieuwe versie uitkomt, bepalen wij wanneer we overgaan. We krijgen een heleboel verschillende small language models die allemaal fine-tuned zijn op specifieke onderwerpen.”
‘Terug naar old-school’
Voor de toekomst ziet Stuurman verrassende ontwikkelingen, mede gestuurd door de manier waarop AI het proces verstoort. “Je hebt nu al verschillende partijen die op LinkedIn zeggen: je moet gewoon bij ons op kantoor komen voor een sollicitatiegesprek. Dat is totaal tegengesteld aan wat een jaar geleden werd voorspeld.”
“Je moet nog steeds bij die kandidaat uitkomen. Dat blijft. Of dat nu via jobboards gaat die worden opgepikt door AI, of via een onderliggende zoekmachine — uiteindelijk zul je het ergens op moeten doen.”
Na 23 jaar multiposting ziet Stuurman de cirkel bijna rond: technologie die zo geavanceerd wordt dat we terugkeren naar menselijk contact. “Gek genoeg zou AI ervoor kunnen zorgen dat we weer terug gaan naar meer menselijke interactie. Omdat AI-gegenereerde content overal staat, haken mensen af. Je moet nog steeds bij die kandidaat uitkomen. Dat blijft. Of dat nu via jobboards gaat die worden opgepikt door AI, of via een onderliggende zoekmachine — uiteindelijk zul je het ergens op moeten doen.”