QSXL stelt organisaties in staat structureel betere mensen aan te nemen door middel van data, AI én het employer brand van de klant. Oprichter Sidney Hiele vertelt in dit interview hoe het bedrijf in twaalf jaar evolueerde van een sourcingdienst naar een AI-gedreven recruitment platform.
Niet meer passief wachten
“Wij stellen organisaties in staat structureel betere mensen aan te nemen waarbij ze niet langer afhankelijk zijn van het passief wachten op kandidaten die actief op zoek zijn”, legt Hiele uit. “Die actief zoekende kandidaten zijn namelijk niet altijd de beste kandidaten. Wij helpen bedrijven op basis van data, AI en hun employer brand in contact te komen met de mensen die ze écht willen aannemen.”
Van dienst naar software
QSXL begon twaalf jaar geleden als dienstverlener gespecialiseerd in talent sourcing. “We deden het toen handmatig”, stelt Hiele. “Op een gegeven moment zijn we eigen software gaan ontwikkelen, beginnend met een Excel-sheet die steeds groter werd.”
“We hebben het hele platform opnieuw gebouwd met AI-integratie. Dat is wat we nu aanbieden aan klanten.”
Naarmate meer taken geautomatiseerd konden worden, werd QSXL schaalbaarder én kon het klanten beter ondersteunen. “Toen we dat eenmaal hadden ontwikkeld, hadden we zo’n gaaf tool gebouwd dat we dachten: dit moeten anderen ook kunnen gebruiken. ChatGPT opende onze ogen en was precies wat we nodig hadden. We hebben het hele platform opnieuw gebouwd met AI-integratie. Dat is wat we nu aanbieden aan klanten.”
De rol van AI
AI wordt bij QSXL op meerdere manieren ingezet. “Als je een vacaturelink in ons platform invoert, haalt AI daar alle zoekcriteria uit. Met onze ‘magic AI-button’ kun je die zoekcriteria uitbreiden met meer opleidingsmogelijkheden, vergelijkbare functietitels, tooling of competitors.”
“We personaliseren het bericht, maar het gaat vooral om wat die doelgroep triggert om te reageren, beginnend bij de onderwerpregel.”
Het belangrijkste is echter de outreach naar kandidaten. “Die outreach doen wij in de stijl en tone of voice van onze klant. Voor iedere doelgroep is die outreach anders. We personaliseren het bericht, maar het gaat vooral om wat die doelgroep triggert om te reageren, beginnend bij de onderwerpregel.”
Zaadjes planten voor toekomstige hires
Volgens Hiele is de combinatie van technologie en employer branding onderscheidend. “Wij zetten heel erg in op het versterken van het employer brand door de manier waarop we communiceren. We voegen ook landingspagina’s toe waarop de vacature wordt gepresenteerd op een manier die voor die specifieke doelgroep aantrekkelijk is.”
“Zo ben je niet alleen een vacature aan het invullen, maar ook met de brand bezig en plant je zaadjes voor toekomstige hires.”
De communicatie houdt niet op bij het zenden. “Wij hebben een gemiddelde responsrate tussen de 25 en 30 procent. Van die respondenten is het gros niet geïnteresseerd, maar ze nemen wel de moeite om te reageren, vaak met uitgebreide informatie. Daarop reageren wij altijd weer – volledig uit naam van de klant. Zo ben je niet alleen een vacature aan het invullen, maar ook met de brand bezig en plant je zaadjes voor toekomstige hires.”
Toekomstplannen
QSXL opereert momenteel vanuit Nederland, Slowakije en Zuid-Afrika met een kernteam van twaalf mensen. Voor de komende periode staat een do-it-yourself versie van het platform op de planning. “Het platform dat we nu hebben gelanceerd is er één waarbij wij nog een deel op de achtergrond doen voor klanten. De ambitie is om eind van de zomer een volledig self-service versie op de markt te brengen, die HR of recruiters zelfstandig kunnen gebruiken voor sourcing en outreach naar kandidaten.”
Op langere termijn wil Hiele met QSXL graag internationaal doorgroeien. “We rollen het nu uit in Nederland, maar de ambitie is om het daarna in Europa uit te rollen en misschien nog verder. We hebben lang Amerika op de roadmap gehad, maar ik heb ook wel een beetje een Chinese dream. Daar ligt ook nog heel veel potentie.
Luister naar het Monthly Interview
Recruitment Tech Monthly Interviews: elke maand in gesprek met founders én experts van recruitmenttechnologie. Luister naar aflevering één met Sidney Hiele (QSXL) via de link hieronder of via je favoriete podcastplatform.