Riccardo Cevaal, International Sales Director bij Thomas International, ziet dat traditionele uitgebreide psychologische rapporten inmiddels plaatsmaken voor praktische, AI-ondersteunde inzichten die direct toepasbaar zijn. In dit podcastinterview vertelt hij over de transformatie naar een eenvoud-gedreven platform dat gebruikt wordt in meer dan 55 landen.
Van psychologisch naar praktisch
Assessment-technologie staat op een kruispunt, zo ziet Cevaal van Thomas International. Waar bedrijven vroeger uitgebreide psychologische rapporten accepteerden, verlangen ze nu snelle, praktische inzichten die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse bedrijfsvoering.
“Bedrijven zijn een beetje klaar met uitgebreide psychologische, geschreven rapportages”, zegt Cevaal. “Het zal allemaal wel waar zijn, maar we hebben er geen tijd voor en het is niet voldoende contextueel. Die observatie heeft ons als bedrijf dat intussen toch al veertig jaar actief is in de assessment-markt, aangezet tot een behoorlijke koerswijziging.”
Simplicity als nieuwe standaard
“In de afgelopen drie jaar hebben wij enorm ingezet op eenvoud”, vertelt Cevaal. “De traditionele benadering waarbij je een aantal vragenlijsten invult en er een rapport uitrolt waarop je een beslissing baseert heeft plaatsgemaakt voor een interactieve aanpak.”
“De aanpak gaat verder dan traditionele assessments door niet alleen individuele eigenschappen te meten, maar ook de interactie tussen teamleden te optimaliseren.”
“In ons platform kun je inzicht hebben in het gedrag en de persoonlijkheid van iemand — en kun jij zelf met AI aan de slag: hoe zou ik mij nu het beste kunnen voorbereiden op een presentatie? Die aanpak gaat verder dan traditionele assessments door niet alleen individuele eigenschappen te meten, maar ook de interactie tussen teamleden te optimaliseren.”
Verschillen in assessment-cultuur
Van Zuid-Afrika tot Australië, Cevaal is voor Thomas International als international sales director verantwoordelijk voor een veelvoud aan internationale markten. “De verschillen zijn best wel groot. Dat heeft vooral te maken met volwassenheid van HR, gewoon in de breedste zin van het woord.”
“Als we tien jaar terug gaan, dan waren face-to-face assessment centers — iemand gaat naar een locatie en gaat dáár een assessment doen met een psycholoog — heel normaal. Dat komt bijna niet meer voor in Nederland, maar er zijn nog landen zoals Duitsland waar dat nog steeds voorkomt. Daar wordt nog altijd de echte psychologische achtergrond nog wél heel erg als belangrijk gezien.”
Nederlandse voorsprong
Nederland loopt in ieder geval voorop, ziet Cevaal. “Dat heeft ook wel te maken met de karakteristieken van de Nederlandse economie. Wij hebben een hele open economie. Dus wij zijn al heel snel met het omarmen van nieuwe tools, nieuwe mogelijkheden, het binnenbrengen van ontwikkelingen uit Amerika of uit Engeland.”
“Wij hebben een hele open economie. Dus wij zijn al heel snel met het omarmen van nieuwe tools.”
De internationale oriëntatie speelt een cruciale rol. “Als je de top 200 bedrijven in Nederland kijkt dan is minstens de helft daarvan internationaal of een bedrijf met internationale contacten. Dus je zult iets moeten doen om op een efficiënte, succesvolle manier relatief grote groepen mensen te kunnen assessen. Dit staat in contrast met meer binnenlandse markten zoals Zuid-Afrika, waar bedrijven zich vooral bezighouden met de markt in eigen land.”
Praktische AI-revolutie
Kunstmatige intelligentie speelt een belangrijke rol in Thomas International’s nieuwe strategie, maar niet op de manier die veel mensen verwachten, ziet Cevaal. “Wij zetten voor nu vooral in op hoe kunnen we de insights die we toch al hebben, die valide en betrouwbaar zijn, op een zo effectief mogelijke manier aanbieden aan onze klanten om in dat kernproces hun proces te verbeteren.”
De focus ligt dus niet op AI in de assessments zelf, maar op de toepassing ervan. “Hoe kunnen we wel AI inzetten om die insights op een snelle, succesvolle manier te gebruiken? Dat betekent: vergeet lange rapportages. Hoe kun je met die insights de interactie aangaan?”
Flexibiliteit én integraties
Een belangrijk aspect van die nieuwe aanpak is de flexibiliteit in toepassing. Hetzelfde assessment kan worden gebruikt voor selectie, onboarding, ontwikkeling én teambuilding. “Vandaag heb ik een assessment nodig voor selectie, maar datzelfde assessment wil ik morgen gebruiken voor de onboarding van diezelfde persoon.”
“Eén dashboard, één manier van werken. Je hoeft het niet moeilijker te maken dan nodig.”
Thomas International heeft tevens bewust gekozen voor directe integraties met geselecteerde partners in plaats van een breed scala aan koppelingen via middleware-oplossingen. In Nederland werkt het bedrijf nauw samen met Teamtailor en Recruitee. “Met een zestien-cijferig token kunnen bedrijven over drie minuten de integratie hebben”, benadrukt Cevaal. “Eén dashboard, één manier van werken. Je hoeft het niet moeilijker te maken dan nodig.”
Demo_Day 2025 als showcase
Op Demo_Day 2025 presenteert Thomas International zijn Thomas Assess-platform, dat 2,5 jaar geleden wereldwijd werd gelanceerd. “Thomas Assess hebben we volledig ingericht op basis van simplicity. En daar ben ik dolblij mee, want ik heb binnen diverse andere assessment partijen gewerkt in mijn leven — en daar waren soms platforms en tools bij met uitgebreide rapportages en moeilijk hanteerbare portals.”
“We hebben het over het inzichtelijk maken van een rol en op basis daarvan mensen goed assessen op die betreffende rollen. Een belangrijk aspect is de modulaire opzet: er komt niet een heel rapport uit van tien bladzijden. Als je alleen maar wil weten hoe specifieke competenties belangrijk zijn voor een bepaalde functie, dan komt dat eruit.”
Luister naar het hele gesprek
Wil je meer horen van Riccardo Cevaal (Thomas International) in gesprek met Recruitment Tech? Luister dan naar de hele podcast van zo’n 30 minuten via de link hieronder óf via jouw favoriete podcastplatform, zoals Apple Podcasts of Spotify.
Meld je direct aan
Demo_Day is voor recruiters en HR-professionals werkzaam aan werkgevers- en bureauzijde. Op het event kun je demo’s bekijken op de demo spots van zo’n 40 verschillende leveranciers, verdiepende demo talks bijwonen, in een Tech Safari (rondleiding) nieuwe tooling ontdekken of je laten bijpraten in het podcasttheater. Meld je direct aan voor een tijdslot in de ochtend (10.00 – 13.00 uur) óf middag (13.00 – 16.00 uur).