De Amerikaanse YouTube-ster Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast, heeft het Amerikaanse recruitmentplatform Vouch overgenomen. Donaldson, wiens YouTube-kanaal 319 miljoen abonnees telt, zal het platform in eerste instantie voor eigen wervingsdoeleinden gebruiken.
Creators en kandidaten matchen
Vouch, een relatief jonge speler op de arbeidsmarkt, claimt in tweeënhalf jaar tijd een netwerk te hebben opgebouwd van 35.000 kandidaten die worden gekoppeld aan honderden vacatures bij bekende contentmakers. Als onderdeel van de overname is de website van Vouch omgedoopt tot een tijdelijke MrBeast-url. “We pauzeren de vouch.app-website”, stelt Marty Pesis, oprichter en voormalig CEO van Vouch. “Vouch-gebruikers worden als eerste geïnformeerd over toekomstige ontwikkelingen.”
“Ons platform vereenvoudigt dit proces, waardoor creators gemakkelijk door een grote pool van kandidaten kunnen navigeren om snel en efficiënt de ideale match te vinden.”
“Werven binnen de creator-economie brengt unieke uitdagingen met zich mee,” zei Pesis. “Gespecialiseerde functies zoals thumbnail-ontwerpers, retention-editors en contentstrategen vereisen een andere aanpak om toptalent aan te trekken én aan te nemen. Ons platform vereenvoudigt dit proces, waardoor creators gemakkelijk door een grote pool van kandidaten kunnen navigeren om snel en efficiënt de ideale match te vinden.”
Eerst eigen wervingsprocessen versterken
Pesis, die zijn rol als CEO neerlegt, draagt het stokje over aan Kara McCloud, hoofd recruitment bij MrBeast. De overname lijkt in eerste instantie gericht op het versterken van de eigen wervingsprocessen van MrBeast, waarna het merk vervolgens weer extern beschikbaar wordt. “Met Vouch kunnen we het wervingsproces verbeteren op een manier die de industrie nog niet eerder heeft gezien”, zo stelt McCloud. “Dat was niet mogelijk geweest zonder de Vouch-technologie.”
Voor Donaldson, wiens YouTube-kanaal maar liefst 319 miljoen abonnees telt, lijkt directe winstgevendheid van Vouch dan geen prioriteit. Zijn zakelijk imperium, dat naast zijn YouTube-activiteiten ook het chocolademerk Feastables omvat, zou volgens CNBC jaarlijks tussen de 600 en 700 miljoen dollar genereren.