Of je nu op zoek bent naar procesautomatisering, een degelijke employer branding óf data wil integreren in je recruitmentstrategie, er zijn tooltjes genoeg. Maar het succesvolle gebruik van recruitmenttechnologie valt of staat bij een gedegen recruitmentstrategie. We nemen je mee in vier belangrijke stappen.
Helder proces én de juiste visie, maar hoe?
Recruitmenttools zijn steeds belangrijker: dat constateren we immers iéder jaar met de Recruitment Tech Survey, een grootschalig onderzoek onder Nederlandse gebruikers van de tech. Maar het succesvolle gebruik van recruitmenttechnologie valt of staat bij een gedegen recruitmentstrategie, een helder proces én de juiste visie.
Het bepaalt hoe doelen worden behaald én welke tools daarbij kunnen faciliteren. Het recruitmentproces, inclusief de candidate experience, speelt ook een belangrijke rol in de keuze voor specifieke tools. Enerzijds moet je technologie aansluiten bij je strategische doelen, anderzijds kan technologie nieuwe mogelijkheden bieden die je strategie kunnen verrijken of zelfs fundamenteel veranderen. Maar, hoe doe je dat?
1. Identificeer knelpunten in het huidige proces
Begin met het in kaart brengen van je huidige recruitmentproces. Waar lopen recruiters en kandidaten tegenaan? Zijn er stappen die onnodig veel tijd kosten óf foutgevoelig zijn? Deze pijnpunten kunnen waardevolle aanwijzingen geven voor waar technologie een verschil kan maken.
Laat je dus niet direct verleiden tot alle mooie opties die er zijn, die niet per se bijdragen aan het probleem dat jij wil oplossen.
Je moet er niet blind vanuit gaan dat iedere oplossing die op de markt verschijnt ook daadwerkelijk is ontstaan vanuit een probleem dat jij ervaart. Laat je dus niet direct verleiden tot alle mooie opties die er zijn, die niet per se bijdragen aan het probleem dat jij wil oplossen.
Ontgrendel dit artikel
Wil je dit artikel gratis lezen? Vul je e-mailadres in en ontgrendel de content. Je ontvangt dan tevens iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op het gebied van recruitmenttechnologie (indien je nog niet geabonneerd was).













