Of je nu op zoek bent naar procesautomatisering, een degelijke employer branding óf data wil integreren in je recruitmentstrategie, er zijn tooltjes genoeg. Maar het succesvolle gebruik van recruitmenttechnologie valt of staat bij een gedegen recruitmentstrategie. We nemen je mee in vier belangrijke stappen.
Helder proces én de juiste visie, maar hoe?
Recruitmenttools zijn steeds belangrijker: dat constateren we immers iéder jaar met de Recruitment Tech Survey, een grootschalig onderzoek onder Nederlandse gebruikers van de tech. Maar het succesvolle gebruik van recruitmenttechnologie valt of staat bij een gedegen recruitmentstrategie, een helder proces én de juiste visie.
Het bepaalt hoe doelen worden behaald én welke tools daarbij kunnen faciliteren. Het recruitmentproces, inclusief de candidate experience, speelt ook een belangrijke rol in de keuze voor specifieke tools. Enerzijds moet je technologie aansluiten bij je strategische doelen, anderzijds kan technologie nieuwe mogelijkheden bieden die je strategie kunnen verrijken of zelfs fundamenteel veranderen. Maar, hoe doe je dat?
1. Identificeer knelpunten in het huidige proces
Begin met het in kaart brengen van je huidige recruitmentproces. Waar lopen recruiters en kandidaten tegenaan? Zijn er stappen die onnodig veel tijd kosten óf foutgevoelig zijn? Deze pijnpunten kunnen waardevolle aanwijzingen geven voor waar technologie een verschil kan maken.
Laat je dus niet direct verleiden tot alle mooie opties die er zijn, die niet per se bijdragen aan het probleem dat jij wil oplossen.
Je moet er niet blind vanuit gaan dat iedere oplossing die op de markt verschijnt ook daadwerkelijk is ontstaan vanuit een probleem dat jij ervaart. Laat je dus niet direct verleiden tot alle mooie opties die er zijn, die niet per se bijdragen aan het probleem dat jij wil oplossen.
2. Definieer je (strategische) doelstellingen
Wat wil je organisatie bereiken met recruitment? Klinkt misschien als een oppervlakkige vraag, maar is essentieel om te beantwoorden. Wil je de kandidaatervaring bijvoorbeeld verbeteren? Dan helpt het om bepaalde processen te stroomlijnen en gepersonaliseerde inhoud te creëren. Wil je een skills map ontwikkelen van jouw organisatie? Wil je in kaart brengen welke skills je eigenlijk mist? Of wil je interne mobiliteit én doorontwikkeling verbeteren?
Laat duidelijk zijn: concrete doelstellingen helpen bij het kiezen van de juiste technologische oplossingen.
Het zijn állemaal andere doelstellingen, maar ze moeten wel gedefinieerd worden. In veel gevallen kunnen leveranciers je leuk vertellen over hoe de time-to-hire nóg sneller kan, of hoe de interview to hire ratio verbeterd kan worden, maar je moet je afvragen: zijn het voor jou belangrijke metrics? Laat duidelijk zijn: concrete doelstellingen helpen bij het kiezen van de juiste technologische oplossingen.
3. Analyseer je data
Kijk kritisch naar welke data je momenteel gebruikt in je recruitmentproces en welke data je zou willen hebben om betere beslissingen te kunnen nemen. Met de juiste tools kun je waardevolle inzichten uit je data halen. Analyseer waar je de beste kandidaten vindt, welke kanalen het meest effectief zijn én hoe lang je gemiddeld per vacature kwijt bent. Moderne recruitmenttechnologie kan enorme hoeveelheden data genereren en analyseren, maar je moet wel weten wat je ermee wilt doen.
Bepaal welke informatie waarde toevoegt aan je recruitmentproces en richt je daarop.
Verzamel niet zomaar alle data die je kunt vinden, maar focus op wat echt relevant is. Bepaal welke informatie waarde toevoegt aan je recruitmentproces en richt je daarop. Dit bespaart tijd en voorkomt overbelasting. Dit geldt óók voor de kandidaten waarvan je gegevens opslaat. Het is eerlijker tegenover deze kandidaten om hen af te wijzen en te voorkomen dat ze onterecht verschijnen in selectieprocedures. ATS’en hanteren hierbij uiteenlopende methodes.
4. Evalueer de candidate experience
De candidate experience speelt uiteraard een grote rol in je recruitmentproces en is direct verbonden met het succes van je employer branding. Kandidaten willen zich gewaardeerd voelen tijdens het sollicitatieproces, en technologie kan hierbij een belangrijk verschil maken. Een goed ontworpen recruitmentproces verbetert namelijk de ervaring van kandidaten, door bijvoorbeeld sollicitaties eenvoudiger te maken, interviews efficiënt in te plannen en relevante communicatie gepersonaliseerd en tijdig te versturen.
De manier waarop je kandidaten tijdens het proces benadert, heeft een directe impact op hoe zij jouw organisatie zien.
Daarin is het belangrijk om kandidaten te behandelen als klanten. De manier waarop je kandidaten tijdens het proces benadert, heeft een directe impact op hoe zij jouw organisatie zien. Een persoonlijke en respectvolle benadering kan kandidaten niet alleen overtuigen om bij jou te komen werken, maar zorgt er ook voor dat ze een positieve indruk delen met anderen. Dat kan weer helpen om nieuwe kandidaten aan te trekken: win-win.
Tech is nóóit leidend
Het creëren van een effectieve recruitmentstrategie die wordt ondersteund door technologie, vraagt om een zorgvuldige afstemming tussen je bedrijfsdoelen en de wervingsbehoeften. Technologie kan het wervingsproces efficiënter maken, de candidate experience verbeteren en beter inzicht geven in data. Maar vergeet niet dat technologie slechts een hulpmiddel is. De basis blijft altijd een goed doordachte strategie die aansluit bij de visie van je organisatie.
Integraties zijn belangrijker dan de afzonderlijke functionaliteiten van tools. Focus je dus op de bredere samenhang van het technologielandschap. Het is van belang om met de juiste leveranciers als partners samen te werken, die oplossingen bieden die goed implementeerbaar zijn in de bestaande infrastructuur. Kies bijvoorbeeld voor een breed platform, waarin verschillende functies kunnen worden geïntegreerd. Dit biedt vaker een solide basis voor een soepel recruitmentproces.

















