Byner, het platform voor detacheringsbureaus, zzp-bemiddelaars en werving- en selectiebureaus heeft onlangs een geavanceerde AI-assistent gelanceerd die het gehele recruitmentproces ondersteunt. “AI wordt nu vooral gebruikt om processen te vereenvoudigen en efficiënter te maken, maar de echte potentie ligt in proactieve ondersteuning”, zo stelt Byner CEO Ralph Brasker in een podcastinterview.
‘Grote nieuwe stap voor ons platform’
In recente jaren zijn er nodige AI-tools geïntroduceerd die het recruitmentproces beloven te versnellen én te verbeteren. Daar kan er nu eentje aan worden toegevoegd, uit een bekende hoek voor Recruitment Tech-lezers: Byner. “We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt op de achtergrond”, vertelt Brasker, eigenaar en CEO van Byner. “Dat doen we vaak als wij nieuwe functionaliteiten uitbrengen in een co-creatie, bètaprogramma’s met klanten. Dit is echt zo’n typisch product dat daaruit voortgekomen is.”
“In dat proces hebben we nu een AI-assistent geïntegreerd, die als een soort overkoepelende laag functioneert binnen Byner. Het is echt een grote nieuwe stap voor ons platform.”
Wat de Byner AI Assistant onderscheidt, is de alomvattende integratie in het platform, stelt Brasker. “Wat we eigenlijk hebben gedaan, is ons platform in de breedte uitbreiden om een complete oplossing te bieden voor detacheerders, werving- en selectiebureaus en zzp-bemiddelaars. Dit omvat het hele proces, van de instroom van kandidaten en recruitment tot aan het versturen van facturen naar de klant. In dat proces hebben we nu een AI-assistent geïntegreerd, die als een soort overkoepelende laag functioneert binnen Byner. Het is echt een grote nieuwe stap voor ons platform.”
Maatwerk en flexibiliteit
Eén van de belangrijkste kenmerken van de AI-assistent van Byner is de aanpasbaarheid aan verschillende organisatorische behoeften. “Voor elke klant ligt de nadruk net even anders op welke aspecten van hun organisatie ze willen verbeteren”, stelt Brasker. “Met onze oplossing bieden we hen de mogelijkheid om zelf de regie en verantwoordelijkheid te nemen om die verbeteringen door te voeren. We zijn daarmee afgestapt van het aanpakken van kleine, losse deelprocessen, omdat we nu in staat zijn om alles in één geïntegreerde oplossing te bieden.”
“Met onze oplossing bieden we hen de mogelijkheid om zelf de regie en verantwoordelijkheid te nemen om die verbeteringen door te voeren.”
Die benadering zorgt volgens de Byner CEO voor een evenwicht tussen organisatorische controle en gebruikersflexibiliteit. “Het voorkomt dat elke gebruiker een prompt engineer hoeft te worden, maar dat die gebruiker wel eventueel nog dingen kan aanpassen, wedervragen kan stellen zoals je dat zelf ook gewend bent als je met bijvoorbeeld ChatGPT werkt.”
Brede diversiteit aan prompts
Het ontwikkelingsproces van Byners AI-assistent was sterk afhankelijk van input van de Byner-community. “De prompts die we nu aan onze klanten aanbieden, zijn gemaakt door professionals uit het veld, waardoor ze perfect aansluiten op het proces. Wat ons verbaasde, was dat gebruikers zelf manieren vonden om het systeem nog efficiënter te gebruiken. Ze combineerden functies en ontdekten dat dingen veel sneller gingen dan verwacht.
“Uiteindelijk heb je allemaal je eigen niche, je eigen focusgebieden en wil je uiteindelijk ook van elkaar leren.”
“We zien nu dat er meer mogelijk is dan we aanvankelijk dachten. In de komende periode willen we klanten samenbrengen om ervaringen te delen en de impact van AI verder te vergroten in hun organisaties. Uiteindelijk heb je allemaal je eigen niche, je eigen focusgebieden en wil je uiteindelijk ook van elkaar leren.”
Veilige omgeving op één
Met de eerste officiële Europese AI-wetgeving op komst, benadrukt Brasker het belang van een veilige omgeving voor AI-interacties. “Als je kijkt naar de vraagstukken van onze klanten, draait het eerst om alles in een veilige omgeving samenbrengen om fouten te voorkomen. Daarna komt productiviteitsverbetering, waarbij AI helpt door minder leuke taken van recruiters over te nemen. De volgende stap is dat AI ondersteuning biedt met analyses, suggesties en prognoses, maar daarvoor is goede data essentieel.”
De vallei van desillusie
Terwijl de eerste AI-verwachtingen van gebruikers langzaam afzakken naar de valley of disillusionment, zoals zo poëtisch geformuleerd door Gartner, ziet Brasker de huidige golf van AI-tools slechts als het begin. “AI wordt nu vooral gebruikt om processen te vereenvoudigen en efficiënter te maken, maar de echte potentie ligt in proactieve ondersteuning. In de toekomst zal AI niet alleen taken overnemen, maar ook actief advies geven en analyses uitvoeren.”
“We zitten nu nog in de eerste fase van die ontwikkeling, wat ook verklaart waarom de eerste hype wat begint af te nemen.”
“Dat vraagt wel om duidelijke wet- en regelgeving”, stelt hij. “De echte kracht van AI ligt in het vermogen om gebruikers vooruit te helpen met data en advies. We zitten nu nog in de eerste fase van die ontwikkeling, wat ook verklaart waarom de eerste hype wat begint af te nemen.”
Luister naar de podcast
Wil je meer horen van het gesprek van Martijn Hemminga (Recruitment Tech) met Ralph Brasker (Byner), luister de aflevering dan terug via één van de bekende podcastplatforms óf via de link hieronder.