De in Amsterdam gevestigde AI-recruitment start-up Carv heeft $10 miljoen opgehaald. Met deze financiering wil Carv zijn groei versnellen en de mogelijkheden van zijn platform uitbreiden naar verschillende domeinen van de recruitmentcyclus. “We spreken vaak abstract over de toekomst van AI in recruitment”, zegt mede-oprichter Barend Raaff. “Met Carv maken we het tastbaar. Recruiters in staat stellen om de taken die zij niet zouden moeten uitvoeren aan Carv te delegeren’
Administratieve taken overdragen aan AI
Carv richt zich op een van de grootste uitdagingen binnen recruitment: het hoge percentage administratieve taken dat recruiters dagelijks uitvoeren. Uit branchegegevens blijkt dat recruiters 20% tot 40% van hun tijd besteden aan administratief werk. Carv’s platform maakt het mogelijk om deze tijdrovende taken over te dragen aan een gepersonaliseerde AI, zodat recruiters zich kunnen concentreren op het belangrijkste aspect van hun werk: de kandidaten.
“We spreken vaak abstract over de toekomst van AI in recruitment”, zegt mede-oprichter Barend Raaff. “Met Carv maken we het tastbaar”, aldus Raaff. “Recruiters in staat stellen om de taken die zij niet zouden moeten uitvoeren aan Carv te delegeren, is een eerste stap naar een realiteit van geïntegreerde A.I. Een stap die direct voordelen oplevert en tegelijkertijd de deur opent naar een fundamentele nieuwe manier van werven in een later stadium.”
“In een mensgericht proces zoals recruitment is het vinden van de balans tussen mens en AI cruciaal.”
Carv vergaderingen bijwonen, vacatureteksten opstellen, sollicitatiegesprekken , het invullen van ATS-gegevens én het maken van kandidaatprofielen. Het bedrijf streeft uiteindelijk naar een optimale synergie tussen recruiter en AI, waarbij elke partij taken uitvoert waarin zij uitblinken en elkaar versterken. “In de komende jaren zal AI elk stadium van het wervingsproces beïnvloeden. In een mensgericht proces zoals recruitment is het vinden van de balans tussen mens en AI cruciaal”, aldus mede-oprichter Matthijs Metzemaekers.
De invloed van de Samwer-broers
Het team achter Carv heeft eerder Harver opgericht, een marktleider in digitale wervingstechnologie, dat in 2021 werd verkocht aan Outmatch. Hun ervaring en de huidige markttractie van Carv hebben geleid tot aanzienlijke investeerdersinteresse, wat resulteerde in de substantiële $10 miljoen seed-financieringsronde. De Samwer-broers, bekend van Zalando en HelloFresh, hebben ook deelgenomen aan deze investeringsronde via hun fonds Global Founders Capital.
De Samwer-broers, bekend van Zalando en HelloFresh, hebben ook deelgenomen aan deze investeringsronde via hun fonds Global Founders Capital.
Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers begonnen eind 2022 met het idee om de AI-revolutie naar de recruitmentwereld te brengen. Hun ervaring met Harver en hun inzicht in de markt vormen een sterke basis voor hun nieuwe missie: het automatiseren van de volledige recruitmentcyclus. “Wij zijn én een techbedrijf, én kennen de markt al meer dan 10 jaar”, aldus Raaff, tegenover MT/Sprout. “Die voorsprong moeten we uitbuiten. Want dit is de komende 3 jaar nog een blue ocean-markt, waarin op dit moment de grote instituten van de toekomst worden gestart.”
Toekomstplannen
Met de nieuwe financiering wil Carv zijn product verder ontwikkelen en onder andere marketingactiviteiten in de Verenigde Staten opzetten. De Eindhovense techrecruiter TMC is al één van de eerste grote klanten die gebruikmaakt van Carv’s platform. “We zien veel nieuwe AI-platformen ontstaan die bedrijven helpen autonomer te werken”, aldus Metzemaekers in Quote. “Daarom investeren we nu door.”