• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
5 tips voor effectieve recruitment marketing

5 tips voor effectieve recruitment marketing

26 februari 2024
in Thema: Recruitment marketing
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: automatiseringChatGPTdatadiversiteitJobmatixrecruitment marketing
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Recruitment marketing is al jaren een hot topic. Maar wat omvat het precies? Een duidelijke definitie lijkt lastig te vinden. Hoewel er geen universele definitie is, kunnen we het samenvatten als alle strategieën en activiteiten die gericht zijn op het versterken van het werkgeversmerk en het aantrekken van talent. Dit artikel bevat 5 tips om recruitment marketing effectief in te zetten.

Oók ChatGPT hanteert niet één definitie

Vraag ChatGPT om een definitie voor recruitment marketing — en je krijgt twee verschillende antwoorden. “Recruitment marketing is het gebruik van marketingtechnieken om talent aan te trekken en te engageren door het promoten van een werkgeversmerk en vacatures, met als doel potentiële kandidaten door de wervingsfunnel te leiden naar sollicitatie”. Of: “Recruitment marketing combineert marketingstrategieën en werving om de juiste kandidaten aan te trekken via het versterken van het werkgeversmerk en gerichte communicatie, gericht op het creëren van interesse en het bevorderen van sollicitaties bij potentiële kandidaten”. 

1. Funnel marketing

Het succesvol integreren van verschillende marketingkanalen verhoogt de effectiviteit van je wervingsstrategie. Funnel marketing helpt je om de aandacht van je doelgroep te trekken en hen door het sollicitatieproces te leiden. Hier zijn enkele beknopte tips:

  • Doelgroep keuze: Focus je campagne op specifieke vakgebieden of functiegroepen en zet hiervoor landingspagina’s op. Dit verbetert de relevantie van je content
  • Verhaal en content: Ontwikkel een samenhangend verhaal over onder andere je merk, werkveld en werkcultuur. Verbind dit met relevante vacatures via meerdere, doelgerichte pagina’s
  • Doelen stellen: Ga verder dan alleen sollicitaties, streef naar het opbouwen van langdurige relaties
  • Multichannel aanpak: Combineer verschillende kanalen, zoals social media en jobboards, om diverse touchpoints te creëren
  • Analyse en optimalisatie: Meet de resultaten van je campagne en pas aan voor continue verbetering

Deze aanpak zorgt voor een gestroomlijnde ervaring voor potentiële kandidaten en verbetert je recruitment resultaten.

2. Marketing automation in recruitment

Marketing automation verandert het speelveld binnen recruitment door tijdsintensieve taken te automatiseren en de effectiviteit van wervingscampagnes te verhogen. Enkele kernpunten voor een effectievere aanpak zijn:

  • Beperkt het aantal tools: Focus je op enkele tools, of nog beter, een platformtechnologie, die verschillende recruitment marketingprocessen kunnen stroomlijnen, om overmatig handmatig werk en de noodzaak voor uitgebreide kennis te verminderen
  • Automatiseer waar mogelijk: Benut de kracht van technologie voor het automatiseren van taken zoals het adverteren van vacatures. Dit maakt ruimte vrij voor je team om zich te richten op meer strategische taken
  • Voordelen: Een slimme inzet van marketing automation leidt tot efficiënter gebruik van resources, kostenbesparingen, en betere resultaten in je recruitmentstrategie

Door deze richtlijnen te volgen, kun je de kracht van marketing automation optimaal benutten, wat bijdraagt aan een succesvollere en efficiëntere recruitment marketing aanpak.

3. Diversiteit in conversies: bouwen aan relaties

In een competitieve arbeidsmarkt is het essentieel om verder te kijken dan alleen sollicitaties als conversie. Denk op lange termijn en focus je ook op het bouwen van relaties met je doelgroep. Enkele kern strategieën:

  • Combineer korte- en lange termijn doelen. Bouw voort op directe sollicitaties door relaties te ontwikkelen met kandidaten voor toekomstige kansen
  • Stimuleer passieve conversies: Moedig acties aan zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van content, die geen directe interactie vereisen maar wel engagement bevorderen
  • Faciliteer interactieve conversies: Organiseer evenementen of gesprekken die een persoonlijke interactie mogelijk maken, zoals netwerkevenementen, informele koffiegesprekken of loopbaangesprekken

Deze aanpak helpt bij het versterken van je werkgeversmerk en het opbouwen van een duurzame talentpool.

4. Inzicht in recruitmentdata

Een diepgaand begrip van data is cruciaal in recruitment marketing. Gebruik Google Analytics of soortgelijke software om de prestaties van je recruitment website en recruitment marketingactiviteiten te meten en te optimaliseren. Hier zijn enkele tips:

  • Maak gebruik van data layers: Dit verrijkt je website met specifieke vacaturegegevens zoals vacaturetitel, vacaturenummer en vakgebied, wat leidt tot betere inzichten in de prestaties van vacatures, gekoppeld aan bijvoorbeeld kanaal en device. Implementeer de data layer in de bron van de vacaturepagina, sollicitatiepagina en sollicitatie bedankpagina
  • Analyseer touchpoints: Ga verder dan ‘last click’ conversies, wat neerkomt op het meten van het kanaal wat de laatste klik levert tot aan een conversie. Creëer meer inzicht in de touchpoints van een conversie.  Verdiep je in de mogelijkheden van het toepassen van het data-driven model van Google of modellen die andere systemen leveren, waaronder een positie gebaseerd model. Bij dit model krijgen de eerste en laatste klik de meeste waarde en tussenliggende kliks minder waarde
  • Meet alle conversies: Zorg dat elke conversie, groot of klein, meetbaar is. Gebruik tools als Google Looker Studio voor een heldere visualisatie van data, wat de afhankelijkheid van diepgaande kennis van analytics software vermindert

Deze benaderingen helpen je om de impact van je recruitment marketinginspanningen nauwkeurig te evalueren en te verbeteren.

5. Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit

Het streven naar kwaliteit boven kwantiteit in sollicitaties is cruciaal, maar vaak onderbenut. Hier zijn enkele stappen om de kwaliteit effectief te meten en te verbeteren

  • Integreer systemen voor diepgaand inzicht: Overweeg het gebruik van je ATS-systeem, Google Analytics of een ander recruitment marketingsysteem om een compleet beeld te krijgen van de kwaliteit van kandidaten. Hoewel integratie uitdagingen kan bieden, centraliseert dit waardevolle informatie. Onderzoek of je ATS-systeem ook overweg kan met data van je website en online kanalen, waaronder cost data. Kies anders voor een recruitment marketingsysteem
  • Bepaal statusovergangen in je ATS-systeem: Focus op belangrijke momenten in je sollicitatieproces, zoals sollicitatie in behandeling, afwijzing, 1e gesprek en plaatsing. Niet elke statusovergang is even belangrijk voor het meten van succes en ‘doormeten tot plaatsing’
  • Gebruik dashboards voor overzicht: Combineer data uit verschillende bronnen in één dashboard. Dit helpt bij het inzichtelijk maken van zowel de voortgang tot plaatsing van een kandidaat. Koppel de cost data vanuit de onlinekanalen, waaronder jobboards en social media, om ook inzicht te krijgen in de ‘kosten per aanname’.

Als het lastig blijkt om deze kennis intern op te bouwen, overweeg dan samenwerking met gespecialiseerde bureaus of platforms voor recruitment marketing.

Recruitment marketing toegankelijk maken voor elke organisatie. Dat is de missie van Jobmatix. We vereenvoudigen en automatiseren recruitment marketing met ons all-in-one recruitment marketing platform. Hiermee helpen we organisaties om hun online werving naar een hoger niveau te tillen. Ons motto is: “Get the job done, Automate your recruitment marketing”.

 

MELD JE GRATIS AAN VOOR DE RECRUITMENT MARKETING: Outlook 2024

Vorig artikel

Wil jij jouw start-up pitchen voor honderden recruiters en gebruikers?

Volgend artikel

Talen.Ai kondigt ‘revolutionair’ werelwijd AI-platform aan voor recruitment

Gerelateerde Artikelen

Download het e-book Recruitment Marketing: Outlook 2024
Thema: Recruitment marketing

Download het e-book Recruitment Marketing: Outlook 2024

Door Martijn Hemminga
11 juli 2024
De weg naar datavolwassenheid: vier overzichtelijke fases
Thema: Recruitment marketing

De weg naar datavolwassenheid: vier overzichtelijke fases

Door Partner Bijdrage
9 juli 2024
Bekijk de replay van de talkshow Recruitment Marketing: Outlook 2024
Thema: Recruitment marketing

Bekijk de replay van de talkshow Recruitment Marketing: Outlook 2024

Door Jasper Spanjaart
29 april 2024
Dirk Driessen (Getnoticed): ‘Recruitment marketing omvat alles: van raken, informeren, enthousiasmeren tot solliciteren’
Podcast

Dirk Driessen (Getnoticed): ‘Recruitment marketing omvat alles: van raken, informeren, enthousiasmeren tot solliciteren’

Door Bernadette Magrié
18 april 2024

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025
Volgend artikel
Britse Talen.Ai kondigt 'revolutionair' werelwijd AI-platform aan voor recruitment

Talen.Ai kondigt 'revolutionair' werelwijd AI-platform aan voor recruitment

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland): 'HR moet strategischer worden’

Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco): ‘HR moet strategischer worden’

4 juni 2025

Meest gelezen

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Job van der Voort (Remote.com): ‘De kloof tussen talent en werkgevers wordt kleiner als je onze filosofie volgt’

Job van der Voort (Remote.com): ‘De kloof tussen talent en werkgevers wordt kleiner als je onze filosofie volgt’

9 mei 2023

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland