• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird t/m 22 AUG.
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird t/m 22 AUG.
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Hoe McLaren de wervingsstrategie met 20 dagen versnelde door een nieuw ATS

Hoe McLaren de wervingsstrategie met 20 dagen versnelde door een nieuw ATS

20 november 2023
in Insights
Leestijd:3 minuten leestijd
Tags: applicant tracking systemATSAvatureMcLarenrecruitmenttechnologie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

De naam McLaren roept beelden op van uitzonderlijke sportwagens en diverse Formule 1-wereldkampioenschappen. De Britse autofabrikant heeft de afgelopen jaren zijn talentmanagementstrategie herzien met behulp van Avature’s ATS.

Toewijding aan werknemers

“We bevinden ons aan de uiterste rand van de auto-industrie,” verklaarde voormalig TA-leider Mark Wilson in een uitgebreid interview met Chris Rainey. “We zijn de enige fabrikant die winstgevende auto’s produceert van koolstofvezel. Dit is zeer aantrekkelijk voor ingenieurs. Voeg daar de exclusiviteit, kracht en luxe aan toe, evenals de snelheid waarmee we werken. Dit maakt het zeer interessant voor mensen om hier aan boord te komen.”

“Het andere aantrekkelijke aspect is dat we een relatief klein bedrijf zijn. In tegenstelling tot andere autofabrikanten, waar je slechts verantwoordelijk bent voor een klein deel van het proces, ben je hier betrokken bij het gehele programma. Elke fase van de reis vindt plaats in het McLaren Technology Centre.”

Talenttekort

Desalniettemin wordt McLaren, net als elk ander bedrijf, geconfronteerd met een tekort aan geschikte kandidaten. Wilson merkte op: “Dit is een belangrijk aandachtspunt. Elke autofabrikant moet voldoen aan dezelfde eisen om bepaalde markten te betreden. Dat betekent dat alle autofabrikanten op zoek zijn naar vergelijkbare vaardigheden. We moeten dus een andere benadering hanteren. Een op customer relationship management (CRM) gebaseerde aanpak is de sleutel, samen met het kruispunt tussen marketing en recruitment, en technologie maakt dit mogelijk.”

Een versnelling van 20 dagen

McLaren staat bekend om snelheid en zocht naar technologie als middel om een ander aspect te versnellen: het wervingsproces. “Het werven van nieuwe medewerkers brengt aanzienlijke kosten met zich mee, dus het moet efficiënt zijn. Door onze goedkeuringsprocessen te veranderen van een sequentiële naar een parallelle aanpak, hebben we de tijd die nodig is voor goedkeuring van een functie met 20 dagen verkort. Hierdoor kunnen we sneller functies invullen, medewerkers sneller bevorderen en kandidaten sneller selecteren voor sollicitatiegesprekken.”

“Maar snelheid is slechts één ingrediënt voor een succesvolle werving. Eenvoud is vaak net zo belangrijk. Bij het introduceren van nieuwe technologie hebben we ons vooral gericht op het vereenvoudigen van het proces voor wervingsmanagers. Dit zijn geen HR-managers. Wervingsmanagers hebben over het algemeen slechts een zeer beperkte rol in het aannameproces. Uit onze gegevens blijkt dat de meeste wervingsmanagers slechts 1,2 keer per jaar nieuwe medewerkers aannemen. Ze maken dus zelden gebruik van het systeem en daarom moet het goedkeuringsproces eenvoudig en vlot verlopen.”

Flexibiliteit van het systeem

McLaren heeft voor het ATS van Avature gekozen. “We wilden stapsgewijze veranderingen in ons aannameproces kunnen aanbrengen zonder afhankelijk te zijn van externe ontwikkelaars. We wilden direct in het systeem wijzigingen kunnen aanbrengen in de dataset, het proces, de workflow, evenals het toevoegen van vakjes, portals en andere benodigdheden. Het ging erom wendbaar te zijn.”

“Als je geen toegang hebt tot gegevens en niet weet hoeveel openstaande functies er zijn, waar kandidaten zich in het proces bevinden en wanneer ze geselecteerd moeten worden, dan kan het wervingsproces vastlopen.”

‘Als het goed gaat, merkt niemand het’

Elke verandering in systemen vereist echter een zorgvuldig verandermanagement en aandacht voor implementatie. De meeste organisaties worden geconfronteerd met uitdagingen om de bestaande wervingsprocessen niet te verstoren en tegelijkertijd een nieuw systeem te implementeren. Wat zijn de belangrijkste lessen die McLaren heeft geleerd? Wilson merkte op: “Gun het de tijd en betrek zoveel mogelijk expertise. Denk grondig na over wat je wilt bereiken.”

“We hebben gegevens van de ene locatie naar de andere overgezet, en als alles goed gaat, merkt niemand dat.”

“Zorg ervoor dat je de communicatie zorgvuldig en herhaaldelijk controleert die naar buiten gaat. De gegevens van mensen zijn van onschatbare waarde. We hebben gegevens van 5000 kandidaten in verschillende stadia van het proces overgezet naar het nieuwe systeem, dus het was cruciaal om ervoor te zorgen dat alle velden overeenkwamen. Het risico voor onze reputatie bij een fout is enorm. We hebben gegevens van de ene locatie naar de andere overgezet, en als alles goed gaat, merkt niemand dat.”

Nieuwe mogelijkheden

In de maanden na de implementatie van het nieuwe Applicant Tracking System heeft McLaren verschillende belangrijke functies in gebruik genomen, waaronder talentpooling via een CRM, een intern mobiliteitsprogramma en prestatiemanagement. “Het communicatieteam heeft nauw samengewerkt met managers om elk proces inzichtelijk te maken, gevolgd door ons interne team dat iedereen voorzag van de benodigde informatie.”

‘Zoek naar inspiratie bij concurrenten’

Wilson adviseert om ook naar de wervingsprocessen van concurrenten te kijken. “Ik solliciteer voortdurend bij andere bedrijven om hun sollicitatieprocessen te evalueren. Ik wil weten wat ze vragen op hun formulieren en hoeveel stappen nodig zijn om te solliciteren. Met een flexibel systeem kun je bepaalde elementen lenen en integreren in je eigen wervingsproces.”

Fotocredit: Automotive Rhythms. McLaren F1 Team at the 2021 Turkish Grand Prix

Vorig artikel

Kandidaten die AI gebruiken: valsspelen? | AI in Recruitment met Martyn Redstone

Volgend artikel

Word voordelig member van de Recruitment Tech Club (Premium)

Gerelateerde Artikelen

De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025
Insights

De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

Door Jasper Spanjaart
21 augustus 2025
Recruiters omarmen AI: 86% staat 'positief' tegenover Artificial Intelligence
Insights

Recruiters omarmen AI: 86% staat ‘positief’ tegenover Artificial Intelligence

Door Bernadette Magrié
11 augustus 2025
Johnny Campbell (SocialTalent): ‘Recruitment moet net zo vloeiend worden als Spotify’
Insights

Johnny Campbell (SocialTalent): ‘Recruitment moet net zo vloeiend worden als Spotify’

Door Redactie
29 juli 2025
Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’
Insights

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

Door Martijn Hemminga
14 juli 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Leon Buijsman (Ubeeo): ‘Je moet klanten laten zien hoe ze geld besparen met recruitmenttechnologie’

Leon Buijsman (Ubeeo): ‘Je moet klanten laten zien hoe ze geld besparen met recruitmenttechnologie’

27 augustus 2025
Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

25 augustus 2025
Laatste kans: Early bird korting Recruitment Tech Event 2025 eindigt 22 augustus

Verlengd: Early bird-korting Recruitment Tech Event 2025 eindigt 29 augustus

24 augustus 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de 10 best beoordeelde recruitmentsystemen in 2025 (volgens gebruikers)

Dit zijn de 10 best beoordeelde recruitmentsystemen in 2025 (volgens gebruikers)

31 juli 2025
De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

21 augustus 2025
BREAKING: SAP neemt SmartRecruiters over, integratie met SuccessFactors op komst

BREAKING: SAP neemt SmartRecruiters over, integratie met SuccessFactors op komst

1 augustus 2025
Volgend artikel
Vijf redenen om lid te worden van de Recruitment Tech Club of Club Premium

Word voordelig member van de Recruitment Tech Club (Premium)

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Leon Buijsman (Ubeeo): ‘Je moet klanten laten zien hoe ze geld besparen met recruitmenttechnologie’

Leon Buijsman (Ubeeo): ‘Je moet klanten laten zien hoe ze geld besparen met recruitmenttechnologie’

27 augustus 2025
Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

25 augustus 2025
Laatste kans: Early bird korting Recruitment Tech Event 2025 eindigt 22 augustus

Verlengd: Early bird-korting Recruitment Tech Event 2025 eindigt 29 augustus

24 augustus 2025
De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

21 augustus 2025
Recruitment Tech Awards 2025 Precheck: is jouw case of tool inzendwaardig?

Recruitment Tech Awards 2025 Precheck: is jouw case of tool inzendwaardig?

19 augustus 2025

Meest gelezen

Dit zijn de 10 best beoordeelde recruitmentsystemen in 2025 (volgens gebruikers)

Dit zijn de 10 best beoordeelde recruitmentsystemen in 2025 (volgens gebruikers)

31 juli 2025
De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

21 augustus 2025
BREAKING: SAP neemt SmartRecruiters over, integratie met SuccessFactors op komst

BREAKING: SAP neemt SmartRecruiters over, integratie met SuccessFactors op komst

1 augustus 2025
Daan Huisman (Recruitment Tech Masters): ‘Zorg dat recruitmenttechnologie geen IT-project wordt’

Daan Huisman (Recruitment Tech Masters): ‘Zorg dat recruitmenttechnologie geen IT-project wordt’

7 augustus 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Hoe McLaren de wervingsstrategie met 20 dagen versnelde door een nieuw ATS
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Inzenden
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland