• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventLaatste tickets!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventLaatste tickets!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Hoe McLaren de wervingsstrategie met 20 dagen versnelde door een nieuw ATS

Hoe McLaren de wervingsstrategie met 20 dagen versnelde door een nieuw ATS

20 november 2023
in Insights
Leestijd:3 minuten leestijd
Tags: applicant tracking systemATSAvatureMcLarenrecruitmenttechnologie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

De naam McLaren roept beelden op van uitzonderlijke sportwagens en diverse Formule 1-wereldkampioenschappen. De Britse autofabrikant heeft de afgelopen jaren zijn talentmanagementstrategie herzien met behulp van Avature’s ATS.

Toewijding aan werknemers

“We bevinden ons aan de uiterste rand van de auto-industrie,” verklaarde voormalig TA-leider Mark Wilson in een uitgebreid interview met Chris Rainey. “We zijn de enige fabrikant die winstgevende auto’s produceert van koolstofvezel. Dit is zeer aantrekkelijk voor ingenieurs. Voeg daar de exclusiviteit, kracht en luxe aan toe, evenals de snelheid waarmee we werken. Dit maakt het zeer interessant voor mensen om hier aan boord te komen.”

“Het andere aantrekkelijke aspect is dat we een relatief klein bedrijf zijn. In tegenstelling tot andere autofabrikanten, waar je slechts verantwoordelijk bent voor een klein deel van het proces, ben je hier betrokken bij het gehele programma. Elke fase van de reis vindt plaats in het McLaren Technology Centre.”

Talenttekort

Desalniettemin wordt McLaren, net als elk ander bedrijf, geconfronteerd met een tekort aan geschikte kandidaten. Wilson merkte op: “Dit is een belangrijk aandachtspunt. Elke autofabrikant moet voldoen aan dezelfde eisen om bepaalde markten te betreden. Dat betekent dat alle autofabrikanten op zoek zijn naar vergelijkbare vaardigheden. We moeten dus een andere benadering hanteren. Een op customer relationship management (CRM) gebaseerde aanpak is de sleutel, samen met het kruispunt tussen marketing en recruitment, en technologie maakt dit mogelijk.”

Een versnelling van 20 dagen

McLaren staat bekend om snelheid en zocht naar technologie als middel om een ander aspect te versnellen: het wervingsproces. “Het werven van nieuwe medewerkers brengt aanzienlijke kosten met zich mee, dus het moet efficiënt zijn. Door onze goedkeuringsprocessen te veranderen van een sequentiële naar een parallelle aanpak, hebben we de tijd die nodig is voor goedkeuring van een functie met 20 dagen verkort. Hierdoor kunnen we sneller functies invullen, medewerkers sneller bevorderen en kandidaten sneller selecteren voor sollicitatiegesprekken.”

“Maar snelheid is slechts één ingrediënt voor een succesvolle werving. Eenvoud is vaak net zo belangrijk. Bij het introduceren van nieuwe technologie hebben we ons vooral gericht op het vereenvoudigen van het proces voor wervingsmanagers. Dit zijn geen HR-managers. Wervingsmanagers hebben over het algemeen slechts een zeer beperkte rol in het aannameproces. Uit onze gegevens blijkt dat de meeste wervingsmanagers slechts 1,2 keer per jaar nieuwe medewerkers aannemen. Ze maken dus zelden gebruik van het systeem en daarom moet het goedkeuringsproces eenvoudig en vlot verlopen.”

Flexibiliteit van het systeem

McLaren heeft voor het ATS van Avature gekozen. “We wilden stapsgewijze veranderingen in ons aannameproces kunnen aanbrengen zonder afhankelijk te zijn van externe ontwikkelaars. We wilden direct in het systeem wijzigingen kunnen aanbrengen in de dataset, het proces, de workflow, evenals het toevoegen van vakjes, portals en andere benodigdheden. Het ging erom wendbaar te zijn.”

“Als je geen toegang hebt tot gegevens en niet weet hoeveel openstaande functies er zijn, waar kandidaten zich in het proces bevinden en wanneer ze geselecteerd moeten worden, dan kan het wervingsproces vastlopen.”

‘Als het goed gaat, merkt niemand het’

Elke verandering in systemen vereist echter een zorgvuldig verandermanagement en aandacht voor implementatie. De meeste organisaties worden geconfronteerd met uitdagingen om de bestaande wervingsprocessen niet te verstoren en tegelijkertijd een nieuw systeem te implementeren. Wat zijn de belangrijkste lessen die McLaren heeft geleerd? Wilson merkte op: “Gun het de tijd en betrek zoveel mogelijk expertise. Denk grondig na over wat je wilt bereiken.”

“We hebben gegevens van de ene locatie naar de andere overgezet, en als alles goed gaat, merkt niemand dat.”

“Zorg ervoor dat je de communicatie zorgvuldig en herhaaldelijk controleert die naar buiten gaat. De gegevens van mensen zijn van onschatbare waarde. We hebben gegevens van 5000 kandidaten in verschillende stadia van het proces overgezet naar het nieuwe systeem, dus het was cruciaal om ervoor te zorgen dat alle velden overeenkwamen. Het risico voor onze reputatie bij een fout is enorm. We hebben gegevens van de ene locatie naar de andere overgezet, en als alles goed gaat, merkt niemand dat.”

Nieuwe mogelijkheden

In de maanden na de implementatie van het nieuwe Applicant Tracking System heeft McLaren verschillende belangrijke functies in gebruik genomen, waaronder talentpooling via een CRM, een intern mobiliteitsprogramma en prestatiemanagement. “Het communicatieteam heeft nauw samengewerkt met managers om elk proces inzichtelijk te maken, gevolgd door ons interne team dat iedereen voorzag van de benodigde informatie.”

‘Zoek naar inspiratie bij concurrenten’

Wilson adviseert om ook naar de wervingsprocessen van concurrenten te kijken. “Ik solliciteer voortdurend bij andere bedrijven om hun sollicitatieprocessen te evalueren. Ik wil weten wat ze vragen op hun formulieren en hoeveel stappen nodig zijn om te solliciteren. Met een flexibel systeem kun je bepaalde elementen lenen en integreren in je eigen wervingsproces.”

Fotocredit: Automotive Rhythms. McLaren F1 Team at the 2021 Turkish Grand Prix

Vorig artikel

Kandidaten die AI gebruiken: valsspelen? | AI in Recruitment met Martyn Redstone

Volgend artikel

Word voordelig member van de Recruitment Tech Club (Premium)

Gerelateerde Artikelen

LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?
Insights

LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

Door Jasper Spanjaart
9 oktober 2025
Zó meet je de prestaties van jouw ATS in 6 stappen
Insights

Zó meet je de prestaties van jouw ATS in 6 stappen

Door Martijn Hemminga
7 oktober 2025
Bas van de Haterd
Insights

Bas van de Haterd: ‘Grote potentie in AI als interviewer-coach’

Door Redactie
18 september 2025
Workday onder vuur in VS: AI-discriminatie in recruitment blijft hoofdpijndossier (1/2)
Insights

Workday onder vuur in VS: AI-discriminatie in recruitment blijft hoofdpijndossier (1/2)

Door Jasper Spanjaart
11 september 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

22 oktober 2025
Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

21 oktober 2025
Laurens Waling (8vance): 'Wij willen de Adyen van de arbeidsmarkt worden'

Laurens Waling (8vance): ‘Wij willen de Adyen van de arbeidsmarkt worden’

20 oktober 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

23 september 2025
Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

10 september 2025
Volgend artikel
Vijf redenen om lid te worden van de Recruitment Tech Club of Club Premium

Word voordelig member van de Recruitment Tech Club (Premium)

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

22 oktober 2025
Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

21 oktober 2025
Laurens Waling (8vance): 'Wij willen de Adyen van de arbeidsmarkt worden'

Laurens Waling (8vance): ‘Wij willen de Adyen van de arbeidsmarkt worden’

20 oktober 2025
Budget voor recruitmenttechnologie daalt licht, corporates en bureaus eindelijk gelijk

Budget voor recruitmenttechnologie daalt licht, corporates en bureaus eindelijk gelijk

17 oktober 2025
Mees Van ‘t Hoff (Teamtailor): ‘Outperform betekent elke dag samen beter worden’

Mees Van ‘t Hoff (Teamtailor): ‘Outperform betekent elke dag samen beter worden’

16 oktober 2025

Meest gelezen

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

23 september 2025
Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

10 september 2025
Dit zijn de genomineerden voor de Recruitment Tech Awards 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Recruitment Tech Awards 2025

1 oktober 2025
77% van kandidaten waardeert AI-interviews even hoog als gesprekken met recruiters

77% van kandidaten waardeert AI-interviews even hoog als gesprekken met recruiters

29 september 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Hoe McLaren de wervingsstrategie met 20 dagen versnelde door een nieuw ATS
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september a.s.

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer t/m 18 september van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je snel nog aan voor RTE25: Na 16 oktober stijgt ticketprijs met € 100,-

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀

Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Let op: Na 16 oktober stijgt RTE25 ticketprijs met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je snel aan: Na 16 oktober stijgt RTE25-ticket met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland