Een nieuwe week, een nieuw persbericht, een nieuwe AI-tool. In dit artikel verzamelen we álle bedrijven die we langs zien komen met een nieuw AI-product óf nieuwe AI-integratie in hun recruitmenttooling. Voor nu, deze vier bedrijven: SkillsCV, Appical, Harver en Textmetrics.
SkillsCV
Het Nederlandse SkillsCV wil met een mantra dat stelt ‘vaardigheden en ervaring belangrijker zijn dan een diploma’ werkzoekenden helpen op basis van een analyse in skills. Ook zij gebruiken sinds kort Artificial Intelligence in de technologie, waarmee werkzoekenden op basis van opleidingsniveau, werkervaring én skills alle vacatures in Nederland kunnen doorzoeken.
“SkillsCV lanceert de eerste fase met AI-integratie. We verwachten dat dit een stevige boost gaat geven aan het vervolg.”
“Een paar weken nadat ChatGPT de wereld overviel met de nieuwe mogelijkheden hebben we als SkillsCV de beslissing genomen om AI te integreren met onze eigen intelligentie”, stelt het bedrijf. “Ons platform kan deze nieuwe kans optimaal benutten. De eerste resultaten zijn indrukwekkend. Het integratieproces heeft weliswaar tot vertraging geleid, maar het resultaat mag er zijn. SkillsCV lanceert de eerste fase met AI-integratie. We verwachten dat dit een stevige boost gaat geven aan het vervolg.”
Appical
Het Amsterdamse onboardingsplatform Appical lanceerde een eigen AI Content Assistant, dat het bedrijf omschrijft als ‘je nieuwe partner als het gaat om het maken van professionele en aantrekkelijke onboardingcontent’. “Met de AI Content Assistant maak je onboardingteksten met een paar muisklikken”, aldus Appical. “Vertel onze assistent simpelweg waar je over wilt schrijven en geef instructies over de lengte of de gewenste schrijfstijl. Binnen enkele seconden maakt de AI-gedreven assistent aantrekkelijke en creatieve content voor jouw nieuwe medewerkers.”
Harver
Het Amerikaanse Harver kwam recent met Harver CHAT, een conversational AI chatbot én screeningtool. Daarmee wil het bedrijf het sollicitatieproces automatiseren en de kandidaatservaring in zijn hoedanigheid te stroomlijnen. “Het product maakt gebruik van AI om screeningsvragen aan kandidaten te stellen en hen te begeleiden bij het solliciteren naar vacatures.”
De belofte die Harver maakt? Mindere kosten per hire en betere engagement voor baanzoekers. “Vooral bij het aannemen van kandidaten op uurbasis heb je elk concurrentievoordeel nodig dat je kunt krijgen. Onze klanten zien regelmatig een kandidaattevredenheidsscore van meer dan 95%, maar we zijn nog niet klaar met optimaliseren.”
Textmetrics
Het laatste bedrijf op deze lijst (voor nu): Textmetrics, het bedrijf dat zich al langer bekommerde over alles wat met AI-schrijven te maken had. Maar nu gaat het een stapje verder, met de AI-vacaturegenerator. “Je creëert met één klik de juiste vacature voor je doelgroep. Je tekst is ook al direct geoptimaliseerd voor een genderneutrale, leesbare, foutloze vacature, in je eigen branding en tone-of-voice. Ook een heldere omschrijving en pakkende vacaturetitel zijn in één handomdraai gemaakt.”