Generatie-Z (geboren tussen 1995-2015) bereiken blijft voor velen een soort Mission Impossible. In dit artikel deelt Mark Hopman, Director Sales bij Carerix, vier tech-tips voor het succesvol werven van Gen Z.
Meer dan een wervende tekst
De arbeidsmarkt is op dit moment heel krap, die krapte zal ook niet snel veranderen. “Des te belangrijker om ál het arbeidspotentieel te benutten”, zegt Hopman. “Gen Z begeeft zich al op de arbeidsmarkt en zal met een totaal aantal van 3 miljoen een behoorlijk deel van de beroepsbevolking uit gaan maken.”
Wie is dan die doelgroep? Ze hebben niet per sé altijd een positief imago. “Maar is dat eigenlijk wel terecht?”, vraagt Hopman. “Deze razendsnelle, zelfredzame generatie groeit op met de nieuwste technologische ontwikkelingen en is niet bang om deze te omarmen en toe te passen in het dagelijks leven. Deze generatie is ondernemend, veranderingsbereid, vindt diversiteit vanzelfsprekend, is bezig met duurzaamheid en vindt, ondanks gebruik van technologie, persoonlijk contact heel belangrijk.”
“Met alleen een wervende tekst kom je er niet. Je moet jezelf echt gaan afvragen: hoe beweegt deze generatie zich?”
Wil je dit talent benutten? Dan zul je jouw werving op die doelgroep specifiek moeten aanpassen, stelt Hopman. “Met alleen een wervende tekst kom je er niet. Je moet jezelf echt gaan afvragen: hoe beweegt deze generatie zich? Waar vind je ze? En hoe zet je slim technologieën in om deze doelgroep écht te bereiken?”
Tip 1: Marketing Automation vanuit je ATS
Het is onmogelijk om zonder technologie deze doelgroep goed te bereiken. “Gen Z is tech-savvy. Ze testen als het ware je recruitment aanpak en snelheid is daarbij key. Gen Z stapt af van de ‘traditionele’ vacaturesites en begeeft zich met name op social media. Dit betekent dus, dat ook de lange vacatureteksten van de baan zijn en we meer vanuit social media-campagnes moeten gaan werken.”
“Door gebruik te maken van Marketing Automation gekoppeld aan een ATS, creëer je voor jezelf een ideale technologische combinatie, die zorgt voor inzicht vanuit de campagnes, lead-import naar je ATS en de snelheid van het publiceren van een wervingscampagne.”
Tip 2: Kies het juiste kanaal
“Generatie Z is extreem veel online, ze gebruiken het internet als hun primaire bron van informatie. Nieuws, reviews, werk en zelfs relaties. Schakelen tussen apps, socials en sites – waarbij deze generatie hun eigen online ‘ecosysteem’ vormt. Digital natives gaan uiteraard digitaal op zoek naar een job. Zorg daarom dat je creatief en onderscheidend opvalt in hun wereld. Deze generatie is visueel ingesteld, hierin staat video centraal voor het creëren en consumeren van content.”
Hopman deelt ook de gebruikerscijfers voor Gen Z. WhatsApp staat op één (91%), gevolgd door Instagram (80%), Snapchat (68%). Facebook lijkt te stabiliseren op 58%. TikTok wordt door minstens de helft gebruikt. LinkedIn-gebruik neemt toe (rond: 25%).
Tip 3: Storytelling in je content en op de website
Zijn de verhalen geforceerd en voelen ze nep aan? Dan past Generatie Z voor jouw vacature”, ziet Hopman. “Gebruik storytelling in je content en op je website. Wees authentiek en persoonlijk. Jouw recruitment website biedt een platform om de cultuur, waarden en missie van de organisatie te tonen. Een sterk werkgeversmerk verhoogt de kans dat ze solliciteren. Daarbij is de kans op een match groter wanneer een kandidaat een goed beeld krijgt van jouw organisatie en zich kan identificeren met de bedrijfscultuur.”
“Geen goed gevoel bij bedrijfscultuur of imago van de werkgever is een duidelijke afhaker: 40% bij Gen Z ten opzichte van 34% bij Millennials.”
“De 4 P’s van Storytelling (People, Purpose, Place, Plot) en het AIDA (Attention, Interest, Desire, and Action) zijn hulpmiddelen om dit te bereiken. Zo is de work-life balance heilig en zijn ze veelal op zoek naar flexibiliteit in de rol. Geen goed gevoel bij bedrijfscultuur of imago van de werkgever is een duidelijke afhaker: 40% bij Gen-z ten opzichte van 34% bij Millennials.”
Tip 4: Datagedreven én omnichannel
Wil je dus doeltreffend werven? Dan zul je gericht moeten werven, zegt Hopman. “Het draait om omnichannel communicatie, waar je vanuit een ATS kunt regisseren. Een geïntegreerde technologie-aanpak, dus. Dit varieert bijvoorbeeld van een webchat overgaande naar WhatsApp, afgerond door e-mailcommunicatie. Gen Z schakelt heel snel over diverse kanalen en is ook snel afgeleid.”
“Op het verkeerde moment via het verkeerde kanaal communiceren werkt vertragend.”
“Studies tonen aan dat de tijd van concentratie ligt op ongeveer acht seconden. Bij Gen Y gaat dat al iets beter met een aandachtsspanne van twaalf seconden. Op het verkeerde moment via het verkeerde kanaal communiceren werkt vertragend. Met een communicatietool geïntegreerd in jouw ATS kun je meten op welke tijd, via welk kanaal en met welk type bericht jij jouw kandidaat het beste bereikt. Hier kan AI overigens heel goed van pas komen. Hoe? Dat hoor je op 2 november.”
Meer weten?
Tijdens het Recruitment Tech Event (RTE) op 2 november in Utrecht gaat Hopman verder in over welke kanalen én technologieën succesvol kunnen zijn voor het werven van Gen-Z. Het Recruitment Tech Event 2023 is uitverkocht. Gelukkig is er de wachtlijst, waar je je vrijblijvend voor kunt aanmelden. Mocht er een plek vrijkomen, dan krijg je een uitnodiging om binnen 24 uur je definitief aan te melden. Dus wellicht zien we je toch nog op 2 november in Utrecht!