• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
4 tips voor Gen-Z werven: 'Denk aan multichannel, geïntegreerde technologie-aanpak'

4 tech-tips voor het werven van Gen Z

12 oktober 2023
in Interviews
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: carerixdatagedrevenGen-Zgeneratie zMark HopmanmultichannelStorytelling
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Generatie-Z (geboren tussen 1995-2015) bereiken blijft voor velen een soort Mission Impossible. In dit artikel deelt Mark Hopman, Director Sales bij Carerix, vier tech-tips voor het succesvol werven van Gen Z.

Meer dan een wervende tekst

De arbeidsmarkt is op dit moment heel krap, die krapte zal ook niet snel veranderen. “Des te belangrijker om ál het arbeidspotentieel te benutten”, zegt Hopman. “Gen Z begeeft zich al op de arbeidsmarkt en zal met een totaal aantal van 3 miljoen een behoorlijk deel van de beroepsbevolking uit gaan maken.”

Wie is dan die doelgroep? Ze hebben niet per sé altijd een positief imago. “Maar is dat eigenlijk wel terecht?”, vraagt Hopman. “Deze razendsnelle, zelfredzame generatie groeit op met de nieuwste technologische ontwikkelingen en is niet bang om deze te omarmen en toe te passen in het dagelijks leven. Deze generatie is ondernemend, veranderingsbereid, vindt diversiteit vanzelfsprekend, is bezig met duurzaamheid en vindt, ondanks gebruik van technologie, persoonlijk contact heel belangrijk.”

“Met alleen een wervende tekst kom je er niet. Je moet jezelf echt gaan afvragen: hoe beweegt deze generatie zich?”

Wil je dit talent benutten? Dan zul je jouw werving op die doelgroep specifiek moeten aanpassen, stelt Hopman. “Met alleen een wervende tekst kom je er niet. Je moet jezelf echt gaan afvragen: hoe beweegt deze generatie zich? Waar vind je ze? En hoe zet je slim technologieën in om deze doelgroep écht te bereiken?”

Tip 1: Marketing Automation vanuit je ATS

Het is onmogelijk om zonder technologie deze doelgroep goed te bereiken. “Gen Z is tech-savvy. Ze testen als het ware je recruitment aanpak en snelheid is daarbij key. Gen Z stapt af van de ‘traditionele’ vacaturesites en begeeft zich met name op social media. Dit betekent dus, dat ook de lange vacatureteksten van de baan zijn en we meer vanuit social media-campagnes moeten gaan werken.”

“Door gebruik te maken van Marketing Automation gekoppeld aan een ATS, creëer je voor jezelf een ideale technologische combinatie, die zorgt voor inzicht vanuit de campagnes, lead-import naar je ATS en de snelheid van het publiceren van een wervingscampagne.”

Tip 2: Kies het juiste kanaal

“Generatie Z is extreem veel online, ze gebruiken het internet als hun primaire bron van informatie. Nieuws, reviews, werk en zelfs relaties. Schakelen tussen apps, socials en sites – waarbij deze generatie hun eigen online ‘ecosysteem’ vormt. Digital natives gaan uiteraard digitaal op zoek naar een job. Zorg daarom dat je creatief en onderscheidend opvalt in hun wereld. Deze generatie is visueel ingesteld, hierin staat video centraal voor het creëren en consumeren van content.”

Hopman deelt ook de gebruikerscijfers voor Gen Z. WhatsApp staat op één (91%), gevolgd door Instagram (80%), Snapchat (68%). Facebook lijkt te stabiliseren op 58%. TikTok wordt door minstens de helft gebruikt. LinkedIn-gebruik neemt toe (rond: 25%).

Tip 3: Storytelling in je content en op de website

Zijn de verhalen geforceerd en voelen ze nep aan? Dan past Generatie Z voor jouw vacature”, ziet Hopman. “Gebruik storytelling in je content en op je website. Wees authentiek en persoonlijk. Jouw recruitment website biedt een platform om de cultuur, waarden en missie van de organisatie te tonen. Een sterk werkgeversmerk verhoogt de kans dat ze solliciteren. Daarbij is de kans op een match groter wanneer een kandidaat een goed beeld krijgt van jouw organisatie en zich kan identificeren met de bedrijfscultuur.”

“Geen goed gevoel bij bedrijfscultuur of imago van de werkgever is een duidelijke afhaker: 40% bij Gen Z ten opzichte van 34% bij Millennials.”

“De 4 P’s van Storytelling (People, Purpose, Place, Plot) en het AIDA (Attention, Interest, Desire, and Action) zijn hulpmiddelen om dit te bereiken. Zo is de work-life balance heilig en zijn ze veelal op zoek naar flexibiliteit in de rol. Geen goed gevoel bij bedrijfscultuur of imago van de werkgever is een duidelijke afhaker: 40% bij Gen-z ten opzichte van 34% bij Millennials.”

Tip 4: Datagedreven én omnichannel

Wil je dus doeltreffend werven? Dan zul je gericht moeten werven, zegt Hopman. “Het draait om omnichannel communicatie, waar je vanuit een ATS kunt regisseren. Een geïntegreerde technologie-aanpak, dus. Dit varieert bijvoorbeeld van een webchat overgaande naar WhatsApp, afgerond door e-mailcommunicatie. Gen Z schakelt heel snel over diverse kanalen en is ook snel afgeleid.”

“Op het verkeerde moment via het verkeerde kanaal communiceren werkt vertragend.”

“Studies tonen aan dat de tijd van concentratie ligt op ongeveer acht seconden. Bij Gen Y gaat dat al iets beter met een aandachtsspanne van twaalf seconden. Op het verkeerde moment via het verkeerde kanaal communiceren werkt vertragend. Met een communicatietool geïntegreerd in jouw ATS kun je meten op welke tijd, via welk kanaal en met welk type bericht jij jouw kandidaat het beste bereikt.  Hier kan AI overigens heel goed van pas komen. Hoe? Dat hoor je op 2 november.”

Meer weten?

Tijdens het Recruitment Tech Event (RTE) op 2 november in Utrecht gaat Hopman verder in over welke kanalen én technologieën succesvol kunnen zijn voor het werven van Gen-Z. Het Recruitment Tech Event 2023 is uitverkocht. Gelukkig is er de wachtlijst, waar je je vrijblijvend voor kunt aanmelden. Mocht er een plek vrijkomen, dan krijg je een uitnodiging om binnen 24 uur je definitief aan te melden. Dus wellicht zien we je toch nog op 2 november in Utrecht!

 

 

Vorig artikel

Tot 18 oktober nog regulier tarief Recruitment Tech Event 2023

Volgend artikel

Bert Koning (OTYS): ‘Goede candidate journey alleen bij goede recruiter journey’

Gerelateerde Artikelen

Dennie Verhagen (Buzzhire) ‘Recruiters verdienen een AI-co-pilot’
Interviews

Dennie Verhagen (BuzzHire) ‘Recruiters verdienen een AI co-pilot’

Door Redactie
1 juli 2025
Zó activiteert Revynu passieve kandidaten met benchmarking-methode: ‘Ambities zijn groot’
Benchmark

Zó activiteert Revynu passieve kandidaten met benchmarking-methode: ‘Ambities zijn groot’

Door Martijn Hemminga
19 juni 2025
Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland): 'HR moet strategischer worden’
Interviews

Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco): ‘HR moet strategischer worden’

Door Jasper Spanjaart
4 juni 2025
Riccardo Cevaal (Thomas International): ‘Ons platform is ingericht op één ding: eenvoud’
Interviews

Riccardo Cevaal (Thomas International): ‘Ons platform is ingericht op één ding: eenvoud’

Door Jasper Spanjaart
2 juni 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025
3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

8 juli 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

30 juni 2025
Volgend artikel
Bert Koning (OTYS): 'Goede candidate journey alleen bij goede recruiter journey'

Bert Koning (OTYS): 'Goede candidate journey alleen bij goede recruiter journey'

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025
3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

8 juli 2025
Validata Group per 1 juli verder als DISA: ‘Nederland loopt voorop in screening’

Validata Group per 1 juli verder als DISA: ‘Nederland loopt voorop in screening’

8 juli 2025
Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

3 juli 2025

Meest gelezen

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

30 juni 2025
De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

16 juni 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

4 tips voor Gen-Z werven: 'Denk aan multichannel, geïntegreerde technologie-aanpak'
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Inzenden
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland