Ook LinkedIn constateert in nieuw wereldwijd onderzoek volop kansen voor Artificial Intelligence. Met als resultaat: veel nieuwe AI-functietitels en… een nieuwe AI-tool voor functieomschrijvingen?
Generatieve AI maakt tijd vrij
Het is de eerste keer dat LinkedIn onder gebruikers — en dat zijn er een hoop — het effect van ál die Artificial Intelligence meet. Zo verwacht 75% van hirers op LinkedIn dat Generatieve AI ervoor zorgt dat ze meer tijd overhouden voor ‘strategisch werk’. Tweederde (67%) hoopt dat G-AI hen kan helpen om nieuwe kandidaten te ontdekken.
Zo verwacht 75% van hirers op LinkedIn dat Generatieve AI ervoor zorgt dat ze meer tijd overhouden voor ‘strategisch werk’.
“Daarom testen we zaken als AI-ondersteunde berichten en AI-ondersteunde functiebeschrijvingen om wervende organisaties te helpen sneller gekwalificeerde kandidaten te vinden”, stelt LinkedIn. “En tijd vrij te maken voor de meer strategische onderdelen van hun wervingsproces, zoals het spreken met en opbouwen van relaties met kandidaten.”
Succes van gepersonaliseerde InMails
Het opbouwen van relaties begint vaak met een simpel bericht, oftewel: de bekende InMail. Wanneer een recruiter dat persoonlijke bericht personaliseert, zien ze een algemene stijging van 40% in acceptatiepercentages, meldt LinkedIn. “Maar het handmatig onderzoeken van elke kandidaat en het personaliseren van elk bericht is bijna onmogelijk om op grote schaal te doen.”
Wanneer een recruiter dat persoonlijke bericht personaliseert, zien ze een algemene stijging van 40% in acceptatiepercentages.
Daarom rolt LinkedIn AI-ondersteunde berichten uit in LinkedIn Recruiter om recruiters te helpen gepersonaliseerde berichten te starten. “Zodat ze tijd kunnen besparen, de betrokkenheid van kandidaten kunnen vergroten en meer tijd kunnen besteden aan het opbouwen van betekenisvolle connecties, vaardigheden die alleen mensen kunnen.”
Nieuwe AI-ondersteunde functieomschrijvingstool
Maar daar blijft het niet mij. In het onderzoek beschrijft LinkedIn het genereren van een functieomschrijving als een ’tijdrovende en pijnlijke taak’, vooral wanneer recruiters moeite hebben om de juiste kandidaten aan te trekken. Daarom test het favoriete platform van recruiters met een nieuwe tool. “We testen een nieuwe AI-ondersteunde functiebeschrijvingstool die het schrijven van functiebeschrijvingen sneller en gemakkelijker maakt.”