AI is niet slechts een trend voor recruitment, maar een dominante factor die de toekomst van werk en recruitment zal vormgeven. Dat zegt Kevin Wheeler in een video-interview met Recruitment Tech.
Trend 1: AI zal in elke tool zitten
Kevin Wheeler, al jaren een expert over alles wat met recruitment en innovatie te maken heeft, ziet het vermogen van Artificial Intelligence (AI) vooral als ingrediënt om taken te automatiseren die voorheen manueel gedaan moesten worden. “Het is een game changer”, zegt Wheeler. “Met alle ontwikkelingen op gebied van AI-technologie worden taken als het screenen van kandidaten, assessments organiseren en zelfs open gesprekken met kandidaten via online chat steeds beter mogelijk.”
“Er zal in de toekomst dus geen enkele recruitmenttool bestaan zónder AI-element.”
Wheeler ziet een toekomst waarin AI, met name ChatGPT of vergelijkbare generatieve technologieën, in elke recruitmenttool wordt geïntegreerd. “Er zal in de toekomst dus geen enkele recruitmenttool bestaan zónder AI-element. En dan heb ik het over het hele proces: van het vinden, aantrekken én binden van kandidaten tot het screenen en beoordelen. Het kan allemaal minimaal voor 90% geautomatiseerd worden.”
Trend 2: AI vermindert de behoefte aan menselijke tussenkomst
De tweede trend die Wheeler benadrukt is de verschuiving van tools die recruiters helpen, naar tools die bepaalde processen helemaal kunnen overnemen. Hij voorziet dat AI-gebaseerde software aanbevelingen kan doen én beslissingen kan nemen, waardoor er minder behoefte is aan menselijke tussenkomst.
“Dus in plaats van dat we een video-interview hebben dat we uitgebreid moeten terugkijken, gaat de software aanbevelingen voor ons doen. Ook dat is een AI-proces dat eraan komt.”
In plaats van het handmatig beoordelen van video-interviews, zullen AI-algoritmes bijvoorbeeld de interviews analyseren en aanbevelingen doen, ziet Wheeler. “Dus in plaats van dat we een video-interview hebben dat we uitgebreid moeten terugkijken, gaat de software aanbevelingen voor ons doen. Ook dat is een AI-proces dat eraan komt.”
Trend 3: Verbale communicatie mét AI
Als derde en laatste trend ziet Wheeler een integratie van AI in álle recruitmentproducten, ook tools die vooral gericht zijn op de kandidaat. Hij ziet een toekomst voor zich waarin kandidaten via spraak kunnen informeren naar mogelijkheden bij specifieke bedrijven, waarna AI-gestuurde systemen zoals ChatGPT hun achtergrond analyseren en aanbevelingen doen.
“Je zult een site kunnen openen en tegen de laptop of telefoon kunnen zeggen: vertel me welke mogelijkheden er zijn bij een bepaald bedrijf, op basis van mijn achtergrond.”
“Je zult een site kunnen openen en tegen de laptop of telefoon kunnen zeggen: vertel me welke mogelijkheden er zijn bij een bepaald bedrijf, op basis van mijn achtergrond”, zegt Wheeler. “ChatGPT zal hun achtergrond dan al kennen en in staat zijn om kansen te scannen en te zeggen: dit zijn drie bedrijven waarin je mogelijk geïnteresseerd zou kunnen zijn en hier zijn de vacatures.”
‘Nog steeds een grote rol voor recruiters’
Hoewel Wheeler erkent dat verandering tijd kost, gelooft hij dat de toepassing van AI binnen recruitment sneller zal gaan dan sommigen zullen verwachten. Mogelijk binnen de komende twee tot drie jaar. Hij benadrukt dat recruiters nog steeds een cruciale rol zullen spelen. “Ik denk dat er nog steeds een heel grote rol is weggelegd voor recruiters. Misschien minder belangrijk, maar ze gaan dingen doen als coaching, contentcreatie, veel meer taken die écht waarde toevoegen aan het proces.”
Meer weten over de rol van AI in Recruitment?
Als jíj geïnteresseerd bent in de toekomst van recruitmenttechnologie, dan is ‘AI in recruitment’ de podcastserie voor jou. Beluister de vierde aflevering, compleet in het teken van contentcreatie voor recruitment, via Apple Podcasts, Spotify of een ander podcast platform. Je kunt hem ook via de link hieronder luisteren.