Ieder jaar biedt Recruitment Tech één start-up de mogelijkheid om zich gratis te presenteren tijdens Demo_Day in Utrecht. Voor 2023 is dat Recrubo. ‘We willen conversational recruiting makkelijker beschikbaar maken voor zoveel mogelijk organisaties en vacature-types’, vertelt Niels Tukker, oprichter van Recrubo.
Schaalbaar en uniek personeel werven
Recrubo maakt het mogelijk om op een schaalbare en unieke manier personeel te werven via chat. Maar wat houdt dat precies in? “Wij maken het makkelijk en schaalbaar om te solliciteren via WhatsApp”, vertelt Tukker. “Bedrijven kunnen op deze manier een alternatief bieden voor het CV en de motivatiebrief, wat de drempel om te solliciteren verlaagt en resulteert in meer hires.”
“We kunnen alle touchpoints tot aan de afspraak automatiseren, om zo ook de no-show te reduceren.”
Dat doet Recrubo, winnaar van de Recruitment Tech Start-up Pitch en standhouder bij Demo_Day 2023, vooral voor bedrijven die een constante vraag hebben naar meer personeel. “Bij bedrijven met één vacature met veel posities laten we kandidaten laagdrempelig aanmelden binnen kanalen die zij al hebben geadopteerd, dus bijvoorbeeld WhatsApp. Daar vindt dan eigenlijk alles plaats: dus het vergaren van de naw-gegevens, een stukje selectie en vervolgens ook het plannen van een sollicitatiegesprek. Bovendien kunnen we alle touchpoints tot aan de afspraak automatiseren, om zo ook de no-show te reduceren.”
Vanuit persoonlijk vraagstuk geboren
Het bedrijf is vanuit persoonlijke ervaring geboren. “Toen ik in de schoolbanken zat, las ik over bedrijven dat ze steeds meer moeite hadden met het werven van personeel. Wanneer ik zelf ergens aan de slag wilde, vroeg ik vrienden om het telefoonnummer van hun werkgever. In enkele appjes was het mogelijk om tot een afspraak te komen. Toen WhatsApp rond die tijd de business API beschikbaar maakte, was het mogelijk om de manier van communiceren die ik zelf prettig vind met de werkgever, op schaal te beheren.”
“Ik kreeg veel tractie op mijn eerste mailtje van grote bedrijven, waar ik kon gaan presenteren zonder dat er überhaupt een product was.”
Dat was voor Tukker en Recrubo het startschot om bedrijven te benaderen. Hij valideerde vervolgens zijn aannames bij één corporate — met succes. “Ik kreeg veel tractie op mijn eerste mailtje van grote bedrijven, waar ik kon gaan presenteren zonder dat er überhaupt een product was. Dat was voor mij een signaal: ik moet dit doorpakken en een team om me heen creëren waarmee ik dit op schaal beschikbaar kan maken en een goed product kan neerzetten.”
Geautomatiseerd wervingsproces
Inmiddels werkt Recrubo voor een aantal mooie bedrijven, waaronder Sodexo, Praxis, FEBO en Blokker. “Het begint eigenlijk bij het aansluiten op de marketingmix: zowel offline als online. In ieder Blokker-filiaal hangt bijvoorbeeld een grote poster met een QR-code, waar vanuit kandidaten naar WhatsApp komen. Of kandidaten laten hun telefoonnummer achter na het zien van een advertentie, op dat moment krijgen ze een kennismakingsberichtje en vragen we de NAW-gegevens op. Dan kijken we in een aantal vragen of hun profiel voldoet om bij Blokker aan de slag te gaan en of er vacatures beschikbaar zijn bij het voor hen dichtstbijzijnde filiaal.”
“De momenten tot aan die afspraak kunnen we automatiseren.”
Als alle vinkjes dan op groen staan, krijgt de kandidaat een planningsmoment om langs te gaan bij de filiaalmanager. “De filiaalmanager is verantwoordelijk voor de hire. De momenten tot aan die afspraak kunnen we automatiseren. We sturen een berichtje met voorbereidingstips en over praktische zaken, zoals het meenemen van een bankpas. Op de dag zelf krijgen ze dan nog een keer een reminder met het tijdsstip en het adres.”
‘Conversational recruiting makkelijker maken’
Het team op kantoor in Tilburg groeit hard en de ambitie is groot. Staat het bedrijf dan een grote internationale expansie te wachten? “Vooralsnog zijn we het komende kwartaal nog flink bezig met het product, zodat we nóg beter aansluiten op verschillende ATS’en en makkelijker aansluiten op de marketingmix”, stelt Tukker. “We willen uiteindelijk conversational recruiting eenvoudig beschikbaar maken voor zoveel mogelijk organisaties met verschillende vacatures. Uiteraard kijken we naar het buitenland en gaan we meer markten valideren, zodat we daar vervolgens op kunnen inzetten.”
Kom gratis naar Demo_Day 2023
Op dinsdag 6 juni 2023 tonen meer dan 40 leveranciers van recruitmenttechnologie, waaronder Recrubo, hun oplossingen tijdens Demo_Day 2023 Meld je nu gratis aan! Aanmelden doe je hier.