Waar recruitmenttechnologie zich vooral richt op de front office, gaat staffing tech ook over de back office. In een serie themagesprekken gaat Recruitmenttech.nl-oprichter Martijn Hemminga in gesprek met een aantal staffing tech partijen. In deze aflevering zijn we te gast bij Alexander Claessens, directeur van Orange Peak Company en Apollo Jobs.
Een ‘vind-tool’
We gaan langs in Villa Pera in Baarn, een adellijke villa uit 1886, in de oude staat teruggebracht. Hier houden Orange Peak en Apollo Jobs kantoor. “We maken het product Apollo Jobs en in het dagelijkse leven ben ik directeur van Orange Peak’’, zegt Claessens. Apollo Jobs is een door Artificial Intelligence (AI) aangedreven tool, waarmee je je eigen database veel beter kunt ontsluiten. Om zo goede kandidaten bij vacatures te vinden. “We zijn als het om Apollo Jobs gaat met 15 mensen in totaal, bij ons kantoor hier en ons nieuwe kantoor in Amsterdam. Vanuit onze geschiedenis met Orange Peak zijn we gespecialiseerd in het ontsluiten van omvangrijke datastromen. Wij gebruiken AI om met Apollo Jobs heel goed naar de teksten van vacatures te kijken en naar de gegevens, zoals cv’s, van kandidaten in je database. Het gaat in een cv vaak ook om de zinnen die er ‘omheen zitten’, bijvoorbeeld dat iemand zegt groene vingers te hebben. We gebruiken Apollo Jobs om volledig te doorgronden wat er bedoeld wordt in de tekst van de vacature en wat er uit de database naar voren komt aan kandidaten, op basis van hun cv en andere gegevens. Daar zit onze intelligentie. Wij geven de recruiter een ranking van kandidaten die goed passen bij de vacature. Maar de recruiter beslist. Het is daarom geen matchtool, maar een vind-tool.”
Bias voorkomen
Apollo Jobs wordt zeer bewust niet gevoed met gegevens over succesvolle plaatsingen van kandidaten. “Omdat je dan toch een grotere kans op tunnelvisie en bias hebt. Wij gaan echt uit van de tekstbeleving en trainen het product met veel vacatureteksten en cv’s. Door ons verleden met Orange Peak weten we ook wat recruiters belangrijk vinden. Zo haakt een recruiter snel af bij weinig stabiliteit in het cv. Dat is allemaal informatie waar je het verschil in kunt maken. Dat stoppen we niet in Apollo Jobs, maar het systeem leert al doende dat soort zaken.”
“Heb toch al een ATS”
“We horen wel eens dat organisaties zeggen, waarom zouden we Apollo Jobs nodig hebben, we hebben toch al een ATS-systeem. Maar wij vinden het zoeken van kandidaten in je database een echt specialisme. Wij zijn specialist als het gaat om het ontsluiten van data en wij geloven dat het werkt. Niet alleen voor de uitzendmarkt maar ook voor corporates. We richten ons met dit product in eerste instantie op uitzendbureaus. De database van uitzendbureaus is vaak groot, 20.000 kandidaten is heel gebruikelijk. We hebben nu interesse en klandizie van middelgrote tot grote uitzendbureaus, maar we dromen van klandizie van de top-10.”
Dit jaar
“Dit jaar is spannend, mede omdat we een kantoor voor Apollo Jobs op het Science Park Amsterdam hebben geopend. Wat doet dat met je bedrijf, worden wij door die locatie ook voor andere werknemers aantrekkelijk? Spannend is natuurlijk ook dat inmiddels tientallen recruiters met Apollo Jobs werken en dat er een integratie van het product is met Bullhorn. Het voelt al met al als een eerste levensjaar van je kindje.”
Toekomst
Voor de volgende jaren voorziet Claessens een transformatie van de recruitmentsystemen die in de staffingmarkt gebruikt worden, een ‘tweede golf’. “Iedereen heeft drie, vier jaar geleden een recruitmentsysteem gekocht, op welk vlak dan ook. We zien nu veranderingen in de systemen die mensen gebruiken. Ook door nieuwe partijen die naar ons land komen met goede oplossingen. Het is een volwassen markt aan het worden. En we zien ook dat bedrijven volwassen worden in hun systeembeheer en datamanagement. We verwachten dus veel migraties, omdat partijen naar een volwassener pakket willen overschakelen en meer hun tooling willen integreren. Met onze Deltascope-oplossing proberen we ze daarbij te helpen. Daarnaast verwachten wij dat bevriende concurrenten door de schaarste op de arbeidsmarkt gaan samenwerken: wat heb jij aan kandidaten en wat kan ik jou bieden? Een soort ruilhandel, zowel in kennis als in waarde. Voor onszelf, ik noemde het al, hopen we de top-10 van de uitzendmarkt te interesseren voor Apollo Jobs. Daarnaast willen we het product ook in meer talen ontwikkelen, Vlaams, Duits, Engels. En we hopen echt dat door dit product honderden recruiters weer ten volle het leuke van hun werk kunnen ervaren. Omdat we vaak goede kandidaten kunnen voorstellen en zij zich echt volledig kunnen concentreren op het matchen.’’
Podcastinterview
In onderstaande podcast hoor je het hele gesprek met Alexander Claessens, over specialisatie in tooling, nieuwe samenwerkingen in de recruitment-branche en nog veel meer: