Marco Boomsma (Bullhorn): ‘84% in recruitmentbranche wil investeren in techniek om processen te optimaliseren’

Wereldwijd maken meer dan 10.000 bedrijven, met name in de staffing industrie, gebruik van Bullhorn. Sales Director Europe Marco Boomsma: “Het zoeken, vinden en behouden van de juiste kandidaat is voor de meeste bedrijven echt core business geworden. Staffing agencies helpen daarbij maar ook onder hen ziet inmiddels 60% de talentenjacht als belangrijkste uitdaging.” Voor de Recruitment Tech Survey 2022 maakte Martijn Hemminga (oprichter Recruitmenttech.nl) dit podcastinterview met Marco Boomsma.

Survey 2022 podcastinterview

Voor het jaarlijkse onderzoek naar trends in recruitmentsoftware, de Recruitment Tech Survey 2022, ging Martijn Hemminga (oprichter Recruitmenttech.nl) in gesprek met verschillende leveranciers van recruitmentsoftware. De hele Recruitment Tech Survey 2022 kun je hier gratis downloaden of als hard copy bestellen in de webshop. Een samenvatting van het interview met Marco Boomsma lees je op deze pagina. Of beluister het hele podcastinterview hieronder of in de bekende podcast apps.

Verschillende platformen

Bullhorn, opgericht in 1999, is een internationale organisatie, met het hoofdkantoor in Boston. Marco Boomsma: “Vanaf het ontstaan was het bedrijf gericht op software voor de staffing & recruitmentindustrie. We hebben inmiddels kantoren over de hele wereld en circa 1.300 werknemers en meer dan 10.000 klanten. Wat wij zien in de markt is dat iedereen wil digitaliseren, techniek wil gaan inzetten. Waar in 2020 nog 25% van de spelers in de branche nieuwe techniek wilde gaan inzetten, is dat inmiddels al 84% blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek van Bullhorn. Om processen beter, efficiënter en effectiever af te stemmen op de behoefte van de gebruiker en de klant van de klant.”

Integratie

“Klanten kiezen – in hun behoefte aan efficiency en effectiviteit – steeds vaker voor producten die goed integreren met andere applicaties, zoals onze op Salesforce technologie gebaseerde oplossingen,” zegt Boomsma. “Maar ook ons Bullhorn native product kenmerkt zich door een open API en dan kun je met onze marketplace integraties, die we volledig ondersteunen, ofwel met je eigen koppelingen of die van lokale partners aan de gang. Op het vlak van integraties onderscheiden wij ons sterk. Wij kiezen er verder voor om aan de ‘voorkant’ te blijven met onze oplossingen. ATS- en CRM-software, die we zo open mogelijk aanbieden. Zodat partijen met heel verschillende backoffice-systemen ook goed met onze software kunnen integreren waarbij je flexibiliteit houdt om andere pakketkeuze te maken in de toekomst of oplossingen toe te voegen.”

Talentenjacht

Marco Boomsma (Bullhorn)“Veel organisaties zijn op zoek naar techniek om het proces van de talentenjacht te vereenvoudigen. Kandidaten wensen op een snelle manier door het recruitmentproces te gaan. Uit onze onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat 50% van kandidaten zegt uit een recruitmentproces te zijn gestapt, omdat het te lang duurde. Ook zegt 93% van de kandidaten gewerkt te hebben met een online platform en daar eigenlijk de voorkeur aan te geven, omdat het proces dan sneller verloopt. Maar tegelijkertijd geeft ook 3 op de 5 kandidaten aan liever contact met een recruiter te hebben, omdat dit persoonlijker is. Veel klanten herkennen die behoefte en zoeken oplossingen om kandidaten sneller door het proces te leiden en het toch persoonlijk te houden. Daar kun je 1001 manieren voor vinden. De manier waarop zij dat realiseren, is voor ieder segment en iedere klantengroep anders. Ik denk dat wij in de komende jaren ook veel meer de kandidaat gaan empoweren, om ze de snelheid en de persoonlijke ervaring te bieden.”

Drie sterke punten

Als Boomsma met klanten praat, komen vaak drie motieven om voor Bullhorn te kiezen naar voren. “Dat we echt veel tijd steken in de het bevragen en onderzoeken wat de behoeften van een klant zijn en welke oplossing daar het beste bij aansluit. Het tweede is dat we een plug-and-play automation tool hebben die heel handzaam is, ook voor organisaties die niet allerlei specialismen is huis willen halen om processen te automatiseren. En ten derde, we hadden het net al over API, de integratiemogelijkheden van onze software.”

Tenslotte pleit Boomsma dat bureaus in 2022 het moment moeten pakken: “Er liggen ongelooflijke kansen voor recruitmentbureaus, maar alleen voor organisaties die toegerust zijn om daarvan te profiteren. En Bullhorn is er om bureaus te helpen om dit moment te pakken.”

Recruitment Tech Survey 2022

Recruitment Tech Survey 2022Meer interviews lezen? De hele Recruitment Tech Survey 2022 kun je hier gratis downloaden of als hard copy bestellen in de webshop. Hierin vind je in totaal 5 interviews met leveranciers van Recruitmentsoftware. Verder lees je de laatste cijfers en trends als het gaat om investeringen in recruitmentsoftware en de RT35 met de 35 meest gewaardeerde leveranciers van recruitmentsoftware in Nederland in 2022.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op online en offline vrijkaarten voor de 1e editie van het hybride event Recruitment Tech Case_Day op donderdag 3 november 2022 live vanuit Pathé Utrecht Leidscherijn. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER