Applicant Tracking Systemen zijn letterlijk overal. Maar liefst 98.8% van de Fortune 500-bedrijven vertrouwt op een ATS voor de verzameling en organisatie van hun recruitment.

494 van de 500

Uit langdurig onderzoek van jobscan blijkt dat 494 van de 500 onderzochte Fortune 500-bedrijven een ATS gebruikt. De bedrijven die niet op de lijst staan zijn voornamelijk holding companies of moedermaatschappijen, door wie een ATS niet direct gebruikt wordt. Dat geldt dan overigens wel voor enkele van hun dochterondernemingen.

Wanneer je alleen de organisaties telt die überhaupt in aanmerking komen voor een ATS, kun je het gebruikerspercentage opschroeven naar een volledige 100%

Een bekende naam is bijvoorbeeld Berkshire Hathaway, waar GEICO (Taleo), Dairy Queen (SilkRoad) en United Airlines (Taleo) onder vallen. Wanneer je alleen de organisaties telt die überhaupt in aanmerking komen voor een ATS, kun je het gebruikerspercentage opschroeven naar een volledige 100%, zo stelt jobscan.

Workday het populairst onder Fortune 500-bedrijven

Onder ‘s werelds grootste bedrijven scoort het Applicant Tracking System van Workday het best met 130 gebruikers. 26% van alle organisaties leunt op Workday, gevolgd door Taleo met 109 gebruikers (21.8%) en SAP/SuccesFactors met 73 gebruikers (14.6%).

Bron: Jobscan

De top 6 wordt afgerond door IBM Kenexa Brassring met 47 gebruikers (9.4%), ICIMS met 36 gebruikers (7.2%) en ADP met 12 gebruikers (2.4%). De overige 93 organisaties (18.6%) gebruiken allen systemen die door minder dan 12 organisaties gebruikt worden. Je kunt dus concluderen dat er geen dominant ATS aanwezig is op de Fortune 500-markt.

Soms een grijs gebied voor grote spelers

Sommige grotere organisaties gebruiken meerdere systemen wegens het brede scala aan divisies en subdivisies binnen de organisatie(s). Zo kwam uit onderzoek van jobscan dat Amerikaanse supermarktgigant Walmart maar liefst drie systemen gebruikt.

Zo wordt het ATS van Workday gebruikt voor Sam’s Club, een Amerikaanse keten van winkelmagazijnclubs en voor sommige corporate listings. Walmart gebruikt daarnaast Brassring voor andere corporate listings en Greenhouse voor hun e-commerce merken, zoals Jet.com en Hayneedle.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 7e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 9 juni 2022. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER