De metaverse lijkt ‘s werelds eerste échte alternatieve realiteit te worden. Maar wat voor impact zal het hebben op de recruitmentwereld?
‘Metaverse is de belichaming van het internet’
In veel opzichten klinkt de metaverse alsof het rechtstreeks uit de ontbrekende Matrix-film komt. Het is in wezen de ultieme vorm van een virtueel sociaal netwerk — of alternatieve realiteit. Waar gebruikers kunnen communiceren, dingen kunnen bouwen, geld kunnen verdienen en onroerend goed kunnen kopen. “Je kunt [de metaverse] een beetje zien als de belichaming van het internet”, aldus Mark Zuckerberg tegenover The Vergecast. “Waar je niet alleen inhoud kunt bekijken, maar er zelf inzit. Het voelt alsof je écht met andere mensen op een andere plek bent. Je kunt dingen ervaren zoals dat niet mogelijk is op een 2D-app of webpagina — zoals dansen of soorten fitness.”
In 2021 heeft Meta naar verluidt meer dan $10 miljard uitgegeven aan AR en VR-gerelateerde hardware.
Mark Zuckerberg en zijn vers-van-naam-veranderde bedrijf Meta lopen voorop in de metaverse-trend. Het bedrijf investeert sinds 2014 al in VR-technologie, toen het VR-brilleverancier Oculus voor een bedrag van $2 miljard kocht. In 2021 heeft Meta naar verluidt meer dan $10 miljard uitgegeven aan AR en VR-gerelateerde hardware. Ondertussen meldt een ander rapport dat Meta inmiddels bijna 10.000 werknemers (een vijfde van het personeelsbestand) in haar Reality Labs heeft werken, waar men werkt aan innovatie op het gebied van VR en AR.
10,000 nieuwe banen in Europa
Maar het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat dat aantal verder oploopt. Terwijl Zuckerberg en Meta alle grote krantenkoppen haalden met hun metaverse-aankondiging, volgde al snel meer nieuws. In een gezamenlijke verklaring van Nick Clegg, Meta’s VP Global Affairs en Javier Olivan, Meta’s VP Central Product, kondigde het bedrijf aan de wereld dat Meta 10.000 nieuwe, hoogopgeleide banen in de EU wil creëren om de metaverse verder op te bouwen.
Het is een opmerkelijk statement, aangezien Europa, zoals een groot deel van de wereld, momenteel kampt met een enorm tekort aan talent. Vooral op gebied van IT’ers. Uit een Gartner-enquête bleek bovendien dat het gebrek aan talent door IT-managers wordt genoemd als de belangrijkste barrière voor meer techadoptie. “De aanhoudende druk op remote werken en de versnelling van de wervingsplannen in 2021 hebben de schaarste aan IT-talent dermate verergerd”, stelt Yinuo Geng, vice president research bij Gartner.
“Terwijl we aan het begin staan van de metaverse-reis, hebben we een dringende behoefte aan gespecialiseerde ingenieurs.”
Meta lijkt ondertussen onverschrokken. “We hebben lang geloofd dat Europees talent van de absolute beste kwaliteit is. Daarom hebben we er in de loop der jaren zo zwaar in geïnvesteerd”, aldus Clegg en Olivan. “Terwijl we aan het begin staan van de metaverse-reis, hebben we een dringende behoefte aan gespecialiseerde ingenieurs. We kijken ernaar uit om met regeringen door de hele EU samen te werken om de juiste mensen en markten te vinden om het idee verder te realiseren, als onderdeel van een wervingscampagne in de hele regio.”
‘De metaverse gaat veel verder dan we denken’
Maar het is belangrijk om te erkennen dat niet alleen Meta het idee van de metaverse nastreeft, zo zegt William Geldart, Brand & Labs Lead bij wereldwijde wervingspartner BPS World, tegenover Recruitment Tech. “Ondanks dat Meta/Facebook all in is gegaan met de metaverse, zullen er organisaties van over de hele wereld betrokken raken”, zegt Geldart. “Facebook of Meta is NIET de metaverse – hoewel ze waarschijnlijk willen dat je het tegendeel gelooft.”
“De metaverse gaat veel verder – naar de ruimte, naar vastgoed, naar engineering, noem maar op.”
Hoewel de entertainmentindustrie tot nu toe voorlopers zijn op het gebied van AR en VR, verwacht Geldart dat andere merken en markten snel zullen volgen. “Het zal vooral interessant zijn om te zien hoe snel de metaverse toegankelijk wordt, niet alleen voor ondernemingen op ondernemingsniveau, maar ook voor middelgrote bedrijven en MKB’s”, zegt hij. “Toen ik mijn eerste ideeën in 2020 publiceerde, was de metaverse-hype grotendeels nog steeds gecentreerd rond de spelers in crypto en entertainment. Maar het is belangrijk om te onthouden dat hetgeen dat flitst en neigt naar een gimmick eigenlijk pas het beginpunt vormt. Het is het neonbord dat je oproept om binnen te komen, maar de metaverse gaat veel verder – naar de ruimte, naar vastgoed, naar engineering, noem maar op.”
Al met al voorziet Geldart een ‘enorme explosie’ in nieuwe functietitels en disciplines die de metaverse creëert. “Het zal zorgen voor nog meer uitdagingen bij het werven van personeel en de vraag naar nieuwe vaardigheden”, zegt Geldart. “Sinds de eeuwwisseling hebben we gezien dat sociale media een hele industrie voortbrengen. Toen explodeerde Fintech en nu hebben we Blockchain- en crypto-bedrijven die exponentieel schalen. Natuurlijk is het zo dat wanneer ‘Big Tech’-bedrijven zich ermee bemoeien, het (met reden) aannemelijk wordt dat ze ergens kamp opzetten en al het lokale talent wegwerven. Tot op zekere hoogte zal de versnelling van het thuiswerken het allemaal een beetje nivelleren.”
‘Het zou eindeloze mogelijkheden voor recruitment kunnen creëren’
Over de daadwerkelijke impact op recruitment is nog veel onzeker. Zullen we bedrijven zien die specifiek gaan werven voor werk in de metaverse? Worden alle IT-specialisten massaal weggekaapt om aan de metaverse te werken? Zal de metaverse de manier van recruitment in de echte wereld veranderen? “Wat betreft recruitment, kan de metaverse eindeloze mogelijkheden creëren”, stelt Geldart.
“Door recruiters en kandidaten dichter bij elkaar te brengen binnen de metaverse, worden nieuwe wegen geopend voor interactie. Dit kan uiteindelijk voor voor beide partijen voordelig zijn.”
Geldart ziet een directere impactvollere interactie tussen kandidaten en recruiters als een mogelijk positief gevolg van de metaverse. “Het hele wervingsproces wordt veel minder transactioneel en onpersoonlijk”, zegt hij. “Recruiters werken op hun manier met cold-calling, zijn druk met netwerken of ploeteren door inkomende sollicitaties. Tegelijkertijd solliciteren kandidaten naar functies bij bedrijven die ze alleen maar op een oppervlakkige manier kennen. Door recruiters en kandidaten dichter bij elkaar te brengen binnen de metaverse, worden nieuwe wegen geopend voor interactie. Dit kan uiteindelijk voor voor beide partijen voordelig zijn.”
Wie waagt als eerst de sprong?
Er zouden meer voordelen kunnen ontstaan, denkt Geldart. “Recruiters krijgen toegang tot meer kandidaten zonder alledaagse taken uit te voeren of talloze automatiseringsreeksen uit te voeren die alleen maar heel onpersoonlijk zijn”, zegt hij. “En kandidaten kunnen veilige ruimtes betreden – een soort metaverse-talentcommunities – en veel meer de één-op-één interactie zoeken, terwijl ze toegang hebben tot concretere informatie voordat ze ervoor kiezen om wel of niet te solliciteren. Als het gaat om technologische innovatie staat de recruitment-branche nou niet echt bekend als frontrunner, dus het zal interessant zien om te zien wie als eerste de sprong waagt.”
“In de komende 10 jaar verwacht ik dat we getuige zullen zijn van verdere groei in de scheppende economie, waardoor de metaverse wordt aangewakkerd en tegelijkertijd nieuwe aanwervingsbehoeften worden gecreëerd.”
Eén ding is zeker, stelt Geldart: organisaties zullen in de niet al te verre toekomst moéten reageren op de metaverse-ontwikkelingen. “In sommige bestuurskamers zullen managers zich al afvragen: ‘Wat is onze metaverse-strategie?’. Deze vraag heeft een antwoord nodig, ook al is het maar op een experimenteel niveau. We moeten niet vergeten dat waar we zijn aangekomen al meer dan tien jaar in de maak is. In de komende 10 jaar verwacht ik dat we getuige zullen zijn van verdere groei in de schepperseconomie, waardoor de metaverse wordt aangewakkerd en tegelijkertijd nieuwe wervingsbehoeften worden gecreëerd.”