Nieuwe vacatures online doorgeven, geschikte profielen voorstellen aan de klant of een interview laten inplannen? Dat kan via een klant of kandidaat app! Lees alles over de recruitment tool van Minggo die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2021.
Recruitment tooling van Minggo
Omschrijving van de tooling
Een eigen app creëren voor je klant of kandidaat waarin ze zelf vacatures kunnen aanmaken, voorgestelde profielen beoordelen of interviews kunnen inplannen?
Dat hebben we bij Minggo het afgelopen jaar heel erg haalbaar gemaakt!
Met Minggo kon je al langer een recruitment app creëren from scratch, zonder developer. Maar we wilden het nog eenvoudiger maken. Daarom lanceerden we begin 2021 de kandidaat app template en de klant app template.
Het vooruitstrevende principe van de app templates is dat iedereen, van marketeer tot recruiter, in staat is om in een mum van tijd een gepersonaliseerde app op te zetten. De apps zijn bijna volledig klaar om te publiceren en moeten enkel nog maximaal gepersonaliseerd worden met kleur, visuals en tekst.
De templates bevatten de belangrijkste functionaliteiten die je nodig hebt in je klant of kandidaat app. Zo zit in de kandidaat app template de module om profielinfo bij te werken, vacatures op maat te tonen, sneller te solliciteren en online een interview in te plannen.
Idem dito voor de klant. In de klant app worden drie belangrijke taken voor de klant gecentraliseerd: de klant kan nieuwe vacature-aanvragen online doorgeven, alle openstaande vacatures bekijken en voorgestelde kandidaten goed-of afkeuren. Wie wil kan ook nog extra functionaliteiten toevoegen voor de klant, zoals het ondertekenen van documenten of het online doorgeven van de planning.
Het inzetten van deze apps geven de recruiter een immens tijdsvoordeel: nieuwe vacatures komen meteen in het ATS binnen en moeten niet meer manueel ingegeven worden door de slimme integraties in Minggo. De recruiter kan de te beoordelen profielen en CV’s met één klik op de knop doorzetten naar de klant, zonder overbodige e-mails. Interviews worden automatisch in de agenda ingepland zodat er niet manueel een gepast tijdstip gevonden moet worden.
Welk probleem lost de tool op?
De digitale kandidaat en klant ervaring is vaak ondermaats bij bureaus, zeker in vergelijking met andere sectoren. Daarnaast moeten recruiters vaak wachten op een reactie van de klant, manueel contact opnemen met klanten en kandidaten en sturen ontzettend veel e-mails.
Via recruitment apps kun je heel veel taken online beschikbaar maken voor de klant en kandidaat en zo manueel werk vermijden. Maar wie aan gepersonaliseerde apps denkt, denkt aan een erg lang en duur proces met een developer.
De kandidaat en klant app templates lossen dit probleem op. In een mum van tijd lanceer je je eigen apps die je maximaal kunt personaliseren. Bovendien kun je heel snel en flexibel inspelen op trends en klantvragen, wat vandaag meer dan ooit nodig is.
Hoe werkt de tool?
Een eigen app creëren in 15 minuten doe je zo: log in je eigen Minggo-omgeving in en selecteer de klant of kandidaat template. Wanneer je de template opent, zul je zien dat de app uit verschillende pagina’s bestaat. Bij de klant app vind je bijvoorbeeld een pagina waar nieuwe vacatures aangemaakt kunnen worden en een pagina waar alle geschikte kandidaten op zullen verschijnen.
Via drag & drop voeg je kleur, tekst en visuals toe aan de pagina’s. Op die manier personaliseer je de hele app op maat van je doelgroep. Daarna duid je aan welke informatie en velden moet doorstromen naar het ATS. Via de preview modus kun je de app bekijken en testen. Zit alles goed? Klik op publiceer, en klaar!
Elke medewerker van een bureau kan met Minggo werken: een marketeer, recruiter of zelfs administratief medewerker. Wie deze rol invult, hangt vaak af van het type, de grootte en de teamindeling van een bureau.
Wat levert gebruik van de tooling op?
Bureau
Een bureau kan heel snel taken automatiseren, zonder groot budget of externe developer. Deze automatisering levert de recruiter extra tijd op die hij anders verliest aan mailen met de klant en kandidaat en manueel invoeren in het ATS. Daarnaast kan een bureau zelf flexibel apps personaliseren voor knelpuntvacatures en campagnes.
Kandidaat
Voor de kandidaat komt de hele online interactie terecht in één beleving. Dat maakt zijn surfervaring veel persoonlijker: hij ziet meteen de vacatures die bij hem passen, kan sneller solliciteren en meteen welke testen of assessments hij moet doorlopen.
Klant (Opdrachtgever)
Geen verschillende mails met voorgestelde kandidaten en CV’s maar profielen goedkeuren via één knop. De klant krijgt veel meer overzicht en transparantie met zijn all-in-one app: hij ziet een overzicht van vacatures en profielen, kan eenvoudig een vacatures aanmaken of kan de planning online doorgeven.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Met de templates van Minggo wordt het voor elk bureau haalbaar om zijn eigen klant en kandidaat app te creëren en zo radicaal te digitaliseren.
In een mum van tijd kunnen taken geautomatiseerd worden in de app en stroomt alle informatie automatisch door naar de juiste systemen. Het maakt digitaliseren voor een bureau een pak eenvoudiger, flexibel en vooral ook haalbaar.