• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Download Mediakit 2023
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Trend_Day
  • Demo_Day
    • Startup pitch 2023
      • Inzenden Startup Pitch 2023
  • Meer events
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2022)
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Trend_Day
  • Demo_Day
    • Startup pitch 2023
      • Inzenden Startup Pitch 2023
  • Meer events
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2022)
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Ton Sluiter (USG) over data in recruitment: "Dingen makkelijk maken, dat is best moeilijk"

Ton Sluiter (USG) over data in recruitment: “Dingen makkelijk maken, dat is best moeilijk”

8 mei 2019
in Guide 2019, Interviews
Leestijd:6 minuten leestijd
Tags: analyticsbig datadatainterviewrecruitmentrecruitment techtechTon SluiteruitzendbureauUSGUSG People
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

ING publiceerde in het voorjaar van 2018 een rapport dat voorspelt dat de uitzendbranche binnen 10 jaar tot 70% van zijn markt verliest aan gig-platformen vergelijkbaar met Uber en Deliveroo. Volgens Ton Sluiter, Data Science Manager van USG People, zal het zo’n vaart niet lopen.

In de Recruitment Tech Guide 2019, hét boek over recruitmenttechnologie in Nederland en België, deed Ton Sluiter zijn verhaal. “Onze branche is al vaker doodverklaard. Bijvoorbeeld met de komst van Jobboards, LinkedIn en Google for Jobs. En toch is het uitzendvolume de afgelopen decennia gegroeid van 10 naar 15 miljard. Omdat we doen waar we goed in zijn; het ontzorgen van onze klanten door de juiste kandidaat aan de juiste klant te verbinden. En omdat we daarmee juist profiteren van technologische ontwikkelingen als artificial intelligence en data science.”

Hoe verklaar je de opkomst van Data Science?

“Big data, data science, machine learning, het zijn de buzzwords van nu, maar vroeger waren data minstens zo belangrijk. In mijn tijd bij Start People hadden we al een sterke focus op de analyse en rapportage van data om grip te krijgen op de prestaties van ons bureau en de kansen per branche. De essentie van marketing is in die tijd niet veranderd, maar de snelheid van datavergaring en de hoeveelheid en diversiteit in beschikbare informatie is dankzij de technologische ontwikkelingen wel exponentieel toegenomen. Ook hebben we tegenwoordig toegang tot veel meer externe data.

‘ONZE GO-TO-MARKET-AANPAK IS NU VEEL SNELLER EN DOELGERICHTER DAN IN DE TIJD VAN DE EXCELLETJES’

Hierdoor heeft ook data science een vlucht genomen. We kunnen nu heel snel een concept in de markt zetten. Vroeger moest je van alles een project maken. Een businesscase formuleren, resources beschikbaar stellen, een applicatie ontwikkelen, testen, uitrollen. Nu heb je veel standaard packages waarmee onze data scientists zelf met wat simpele tools een eerste opzet kunnen maken. Deze testen we vervolgens direct in een aantal vestigingen. Onze go-to-market-aanpak is nu veel sneller en doelgerichter dan in de tijd van de excelletjes, sharepoints en het intranet.” 

Hoe belangrijk is recruitmenttech voor USG People?

“Kandidaten vinden, matchen en plaatsen is onze core business. De hoeveelheid mensen die wij dagelijks werven is gigantisch qua hoeveelheid en diversiteit. Als je dat niet automatiseert, dan loop je uit de pas.

‘HET AANTAL MENSEN DAT WIJ DAGELIJKS WERVEN IS GIGANTISCH. ALS JE DAT NIET AUTOMATISEERT, LOOP JE UIT DE PAS’

Het takenpakket van een intercedent is uitgebreid en divers, de werkzaamheden verschillen per persoon, per klant en per bureau. Er is veel veranderd in de loop der jaren. De hele administratieve rompslomp is veel groter dan 15 à 20 jaar geleden. En de regelgeving is strikter. Toch is de productiviteit per fte in de afgelopen jaren enorm gestegen. We doen veel meer werk met minder mensen. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de digitalisering. Technologie neemt ons werk uit handen. Urenbriefjes worden vrijwel niet meer ingevuld, parsing-tools besparen tijd en verkleinen de kans op fouten en searching en matching-technologie maakt recruiters productiever. Technologie maakt het werk trouwens niet alleen efficiënter, maar ook een stuk leuker.

‘TECHNOLOGIE MAAKT HET WERK TROUWENS NIET ALLEEN EFFICIËNTER, MAAR OOK EEN STUK LEUKER’

We zijn altijd op zoek naar hoe we het werk slimmer, sneller en eenvoudiger kunnen maken. In mijn tijd bij Start People experimenteerden we hier ook graag mee. Zo hadden we 10 jaar geleden al een pilot met ASK, een tool waarmee je een grote hoeveelheid telefoonnummers tegelijk kon bellen. Je kon er een boodschap mee inspreken, de doelgroep via doorkiesnummers verschillende opties aanbieden, automatisch terugbellen enzovoorts. Het was eigenlijk een voorloper van de huidige bots.”

Welke kansen zie jij op het gebied van recruitmenttech?

“Onze merken hebben allemaal hun eigen doelgroep, met hun eigen kenmerken, verwachtingen en (online) gedrag. De technologie die we inzetten verschilt dan ook per merk. Zo doen de studenten van ASA vrijwel alles mobiel, hebben we bij Secretary Plus een chatbot en bieden we bij bepaalde projecten videosolliciteren aan. Ook zetten we sterk in op een betere candidate experience en UX (user experience) door de content en de websites te optimaliseren en inschrijfprocedures met dynamische formulieren en dergelijke te vereenvoudigen.

‘WAAR TECH VOORAL HET VERSCHIL KAN MAKEN, IS OM NIEUWE PLAATSINGEN BIJ ONZE KLANTEN TE REALISEREN’

Tegenwoordig zijn er veel mooie innovaties op het gebied van taal, selectie, matching en voorspelling. Die zijn voor ons niet altijd even interessant. Veel van onze vacatures komen helemaal niet online, die vervullen wij gewoon door huidige kandidaten door te plaatsen. Waar technologie met name het verschil kan maken, is om nieuwe plaatsingen bij onze opdrachtgevers te realiseren.”

Welke inzichten levert dit optimaliseren van processen op?

“Onlangs hebben we het hele online sollicitatieproces in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat een belangrijk onderdeel van onze business als bemiddelaar juist bestaat uit het afwijzen van kandidaten. Dat is vreemd in tijden van schaarste. We hebben een grote pool van veelbelovende kandidaten die wachten op een match!

‘WE KIJKEN MOMENTEEL HOE WE ONZE KANDIDATENPOOL KUNNEN INTERESSEREN IN PASSENDE VACATURES OP ANDERE PLEKKEN’

Ik denk dat het tijd wordt dat we het recruitmentproces op een andere manier gaan benaderen. Momenteel is vacatures invullen nog steeds het uitgangspunt. We zouden veel meer moeten uitgaan van de behoeften en potentie van kandidaten. Op dit moment onderzoeken we hoe we deze kandidatenpool kunnen interesseren in passende vacatures op andere plekken. Vergelijkbaar met wat je in webshops ziet met de functie: “anderen bekeken ook …”. Dat gebeurt nu nog veel te weinig.”

Welke stappen nemen jullie de komende tijd?

“We willen onze medewerkers meer bewust maken van de waarde van de kandidaten in onze database. Veel consultants zijn geneigd bij elke vacature van scratch af aan naar geschikte kandidaten op zoek te gaan. Ze zien weinig heil in het zoeken in ‘oude’ cv’s. Maar oude cv’s bestaan niet; er bestaan alleen verrijkte profielen. Data science speelt een belangrijke rol om onze kandidaten goed te leren kennen en kansen inzichtelijk te maken. Vanuit onze historische data kunnen we bijvoorbeeld van elk profiel voorspellen hoe we deze kunnen inzetten, wanneer de tijd rijp is voor een nieuwe rol en welke omzet de kandidaat ons kan opleveren. Zo krijgen consultants een beter beeld bij de waarde van kandidaten in de talentenpool en zijn ze eerder geneigd deze bron te benutten.

‘WE KUNNEN VAN ELK PROFIEL VOORSPELLEN WANNEER DE TIJD RIJP IS VOOR EEN NIEUWE ROL EN WELKE OMZET DAT ONS KAN OPLEVEREN’

Een andere belangrijke succesfactor is de functieverblijftijd. Samen met onze klanten gaan we onderzoeken hoe we de tijd kunnen verlengen dat goede medewerkers bij een opdrachtgever blijven. Als we weten welke factoren van invloed zijn op de loyaliteit, kunnen we hierop een algoritme bouwen. Om goede modellen te kunnen maken, heb je enorm veel data nodig, en die hebben wij als geen ander. Door de geanonimiseerde cv’s in de databases van al onze merken te koppelen aan externe data, hebben we oneindig veel mogelijkheden om nieuwe inzichten te verzamelen.”

ton sluiter recruitment tech awardOver Ton Sluiter en USG People

Ton Sluiter startte zijn carrière als Marketing en Communicatie Manager bij Start People. Na de overname van dat bureau in 2008 door USG People specialiseerde hij zich in externe marktverkenning, interne gegevensverzameling en data-analyse.

Met merken als Unique, Start People, ASA, Technicum, Secretary Plus en USG Professionals is USG People is één van de grootste dienstverleners in de Nederlandse en Vlaamse markt als het gaat om uitzenden, detacheren en HR-services. Sinds 2015 maakt USG People deel uit van het Japanse Recruit, waartoe bijvoorbeeld ook Indeed en Glassdoor behoren. In 2016 won USG People een Recruitment Tech Award voor de manier waarop van alle merken één doorzoekbare database aan kandidaten is gemaakt.

Aanbieding: Recruitment Tech Guide 2019 voor €11,50!

Dit interview verscheen eerder in de 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2019. Benieuwd naar de rest van de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het gebied van recruitment? Het 2019-jaarboek is hier te bestellen voor momenteel slechts €11,50.

De Recruitment Tech Guide 2019 is een handzaam A5 jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht met leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland en België.

Vorig artikel

5 gratis videotools voor sourcing van en communicatie met kandidaten

Volgend artikel

Inmiddels 40 Demo_Day-partners bekend; ook eerste demo’s online

Gerelateerde Artikelen

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS
Interviews

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

Door Michiel Mastenbroek
3 februari 2023
33
RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures
Nieuws

RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

Door Jasper Spanjaart
3 februari 2023
52
Recruitment Tech Monthly februari: Appical-nieuws en ChatGPT met gast Laurens Waling (8vance)
Monthly

Recruitment Tech Monthly februari: investeringen en Appical-nieuws met gast Laurens Waling (8vance)

Door Jasper Spanjaart
2 februari 2023
31
Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitment technologie
Insights

Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitmenttechnologie

Door Jasper Spanjaart
2 februari 2023
30

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

3 februari 2023
RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

3 februari 2023
Recruitment Tech Monthly februari: Appical-nieuws en ChatGPT met gast Laurens Waling (8vance)

Recruitment Tech Monthly februari: investeringen en Appical-nieuws met gast Laurens Waling (8vance)

2 februari 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
1k
Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

31 januari 2023
429
Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

25 januari 2023
268
Volgend artikel
Inmiddels 40 Demo_Day-partners bekend; ook eerste demo's online

Inmiddels 40 Demo_Day-partners bekend; ook eerste demo's online

Onze top events & media

  • Recruitment Tech Case_Day
  • Recruitment Tech Awards
  • Recruitment Tech Demo_Day
  • Recruitment Tech Event
  • Recruitment Tech Survey
  • Recruitment Tech Landscape
Recruitmenttech.nl

Recruitmenttech.nl is hét platform over recruitmenttechnologie. Met nieuws, interviews, video, podcasts, landscape, survey, events en awards is het dé informatie- én inspiratiebron voor recruiters In Nederland.

Recruitmenttech.nl is de grote zus van Recruitmenttech.be, Recruitmenttech.de, Recruitmenttech.com en Recruitmentsystemen.nl.

Beslissers en beïnvloeders op het gebied van recruitmenttechnologie bereiken in binnen- en/of buitenland? Kijk voor meer informatie over partnerships op Recruitmenttechnetwork.com.

Laatste artikelen

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

3 februari 2023
33
RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

3 februari 2023
52
Recruitment Tech Monthly februari: Appical-nieuws en ChatGPT met gast Laurens Waling (8vance)

Recruitment Tech Monthly februari: investeringen en Appical-nieuws met gast Laurens Waling (8vance)

2 februari 2023
31
Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitment technologie

Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitmenttechnologie

2 februari 2023
30
Inzenden Recruitment Tech Demo_Day Startup Pitch 2023 van start: deadline 3 maart

Inzenden Recruitment Tech Demo_Day Startup Pitch 2023 van start: deadline 3 maart

1 februari 2023
8

Meest gelezen

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
1k
Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

31 januari 2023
429
Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

25 januari 2023
268
Gerrit Brouwer (voormalig ceo Appical): ‘Ik wil de donkere steegjes van het ondernemerschap tonen’

Gerrit Brouwer (voormalig ceo Appical): ‘Ik wil de donkere steegjes van het ondernemerschap tonen’

5 januari 2023
256
Demo_Day 2023 open voor aanmelden: schrijf je gratis in en ontdek de nieuwste tools

Demo_Day 2023 open voor aanmelden: schrijf je gratis in en ontdek de nieuwste tools

10 januari 2023
149

© 2015 - 2022 - Recruitment Tech Network

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Trend_Day
  • Demo_Day
    • Startup pitch 2023
      • Inzenden Startup Pitch 2023
  • Meer events
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2022)
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2022 - Recruitment Tech Network