Recruitment-, HR- en communicatie-afdelingen worstelen al jaren met de problematiek om medewerkers aan de organisatie te binden. Om die sociale integratie binnen bedrijven nog beter van de grond te krijgen stapte het team van Camarilla -’s werelds kleinste sociale netwerk-app- per 1 juli aan boord bij Appical.
De kritieke succesfactor is sociale integratie
Uit onderzoek blijkt dat vriendschap op het werk de belangrijkste reden is dat medewerkers bij hun werkgever blijven. Vertrekken doen ze het vaakst vanwege de relatie met hun manager. Maar waar kunnen medewerkers terecht met vragen zoals: hoe doen we de sales hier in het bedrijf? Wat is nu onderscheidend voor onze bedrijfscultuur? Wat zijn de ongeschreven regels? Zijn zomaar een paar punten waar alle nieuwe medewerkers mee te maken krijgen, maar die je veelal nergens terug kunt vinden of lezen. Als nieuwe medewerkers op deze vragen geen antwoord krijgen daalt hun betrokkenheid bij de organisatie snel.
Hoe Heineken, PepsiCo en KLM hun talenten binden
De inwerkapp van Appical geeft nieuwe medewerkers een voorsprong door antwoord op deze vragen te geven. De interactiemogelijkheden met andere collega’s stonden echter nog in de kinderschoenen. Het bedrijf bestaat inmiddels vijf jaar en helpt wereldwijd multinationals zoals Heineken, KLM en PepsiCo van het inwerkproces een echte beleving te maken. Nu is het tijd voor de volgende stap.
Camarilla: social medium voor maximaal 15 personen
Camarilla is een app om content te delen met maximaal 15 van je beste vrienden. De kennis en ervaring die het Camarilla team meebrengt, stellen Appical in staat om medewerkers een relevant netwerk op te laten bouwen binnen bedrijven. Door de kracht van sociale media te verbinden met de inwerkexpertise gelooft Appical erin de code om talent aan organisaties te binden te hebben gekraakt. Appical biedt door de fusie met Camarilla en een flinke doorontwikkeling op technisch gebied een oplossing die de gehele employee journey ondersteunt. Een oplossing die inspeelt op de behoeften van alle betrokkenen: de nieuwe medewerkers, het bestaande team, HR & recruitment, IT en de manager. Niet alleen tijdens de eerste 90 dagen maar ook daarvoor, tijdens het sollicitatieproces. En ver daarna, als de medewerker de organisatie verlaat. De zogeheten ‘employee journey’, de reis van sollicitatie naar einde dienstverband, zal de komende jaren centraal staan in HR land. Appical zet hierin de toon.
‘Dankzij de fusie met Appical kunnen we onze kennis en ervaring nu ook inzetten in de zakelijke markt.’
Constance Scholten, Founder & CEO van Camarilla: ‘In de Camarilla app kunnen gebruikers zelf kiezen met wie ze bepaalde informatie zoals foto’s, berichten of video’s delen en met wie niet. Iets wat veel medewerkers bij bedrijven ook graag willen, maar wat vandaag de dag nog niet mogelijk is. Dankzij de fusie met Appical kunnen we onze kennis en ervaring nu ook inzetten in de zakelijke markt.’
Gerrit Brouwer, Founder & CEO van Appical: ‘Ik geloof erin dat het juist nu belangrijk is om je te focussen op de relaties die er echt toe doen en medewerkers op dezelfde manier te behandelen als je klanten. Dit betekent dat je impact moet realiseren tijdens alle relevante contactmomenten en dat alle betrokkenen zoals collega’s, managers en recruiters dezelfde visie uitdragen. Organisaties zetten Appical in om medewerkertevredenheid en -betrokkenheid een boost te geven. Medewerkers willen naast binnen het bedrijf ook graag hun stem laten horen buiten bedrijven, bijvoorbeeld door hun ervaringen te delen op reviewsites als Glassdoor of Indeed.’
Appical heeft een missie: een oplossing bieden die de gehele employee journey ondersteunt. Van het moment van solliciteren tot het moment dat een medewerker de organisatie weer verlaat.
Interview met Constance Scholten
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op de website.