OTYS organiseerde op 20 november een nieuwe editie van ‘Walk-Insights’, waar ongeveer vijftig klanten bijeenkwamen voor een dag vol AI-sessies én individuele consultancy. “We kunnen onze kennis delen, maar vooral ook luisteren naar de ervaringen en behoeftes van gebruikers in het veld.”
Kennisdeling
“We organiseren deze dagen om klanten mee te nemen in de mogelijkheden van het OTYS-platform”, stelt Laura van Houdt, content marketeer bij OTYS. “Er zijn altijd functionaliteiten die ze missen of onbenutte kansen die we kunnen identificeren. Voor ons is het een ideale dag om ze daarin mee te nemen en bij elkaar te brengen, zodat recruiters ervaringen kunnen delen.”
Het belang van deze bijeenkomsten gaat volgens Van Houdt twee kanten op. “De uitwisseling vormt de kern van Walk-Insights: niet alleen kennisdeling vanuit OTYS, maar ook actief luisteren naar de ervaringen en behoeftes van gebruikers in het veld. Wij leren van de gebruikers, de gebruikers leren wat van ons, maar we vinden het vooral belangrijk dat ze ook van elkaar kunnen leren en dat ze zich daarnaast betrokken voelen bij OTYS door dit soort events.”
Praktische AI-toepassingen centraal
Tijdens een AI-sessie nam Chief Product Officer Bastiaan Brans, al zeventien jaar werkzaam bij OTYS, aanwezigen mee in de concrete toepassingen van kunstmatige intelligentie binnen het recruitmentplatform. Samen met Huub Verweij, verantwoordelijk voor de aansturing van de productafdeling, demonstreerde hij hoe AI de dagelijkse praktijk van recruiters kan ondersteunen.
“AI kan functioneren als een navigatiesysteem”, aldus Brans tijdens zijn presentatie. “Maar ga er nooit honderd procent vanuit. Net als bij navigatie moet je alert blijven op afzettingen en onverwachte situaties.”
Van parser tot AI Assistant
De AI-functionaliteiten van OTYS beginnen bij fundamentele tools: CV- en vacatureparsers die automatisch brongegevens identificeren en structureren. “Het gaat om het herkennen waar content in jouw systeem past, zonder dat je alles hoeft over te typen”, zegt Brans. “Deze basisfunctionaliteiten vormen het fundament voor complexere toepassingen.”
Het meest geavanceerde onderdeel is de OTYS AI Assistant, die in elk tekstveld binnen het systeem kan worden ingezet. “Dit was onze interessantste implementatie”, aldus Verweij. “We hebben nagedacht over hoe we gestructureerde data zoals naam, opleiding en leeftijd kunnen combineren met ongestructureerde informatie zoals mailverkeer.”
“Het systeem is bewust geen lerend model; elke query wordt met volledige context behandeld om privacy en accuraatheid te waarborgen.”
“In die correspondentie zitten ook sentimenten — hoe zit iemand in zijn vel? Die context nemen we mee. Het systeem is bewust geen lerend model; elke query wordt met volledige context behandeld om privacy en accuraatheid te waarborgen.”
‘Alle AI-functionaliteiten blijven gratis’
Terwijl menig abbonementsvorm rustig ieder kwartaal de prijzen omhoog gooit óf nieuwe functionaliteiten als upgrade aanbiedt, blijven nieuwe AI-functionaliteiten altijd gratis binnen OTYS. “We willen alle AI-functionaliteiten gratis blijven aanbieden”, zegt Verweij. “Maar AI kost veel geld. We ontwikkelen een fair use policy zonder harde limieten, maar kijken wel naar de impact. De uitdaging is om het bruikbaar én betaalbaar te houden.”
“Je moet blijven kijken naar het kostenaspect. Het moet bruikbaar zijn, maar ook toepasbaar.”
Zo zijn er in theorie opties waarin gebruikers van het OTYS-ATS de gehele database aan kandidaten zouden kunnen doorzoeken met een simpele prompt, maar dat zou volgens Verweij (nog) geen fair use zijn. “We blijven als organisatie bewust kijken naar de impact. Dat is dan ook wel de grootste uitdaging van alle nieuwe AI-mogelijkheden. Je moet blijven kijken naar het kostenaspect. Het moet bruikbaar zijn, maar ook toepasbaar.”
Effectiever prompten
Een mooi bruggetje naar wat afsluitende tips, van de hand van Brans. Hoe prompt je nu eigenlijk écht effectief? “Allereerst het advies om te blijven experimenteren met verschillende assistants, om zo je prompts te verfijnen”, adviseert Brans. Kernpunten: geef context over je doel, specificeer het gewenste format én bepaal de lengte. “Wil je data in Excel? Laat de AI direct een tabel genereren.”
“Hoe concreter je te werk gaat, hoe sneller je op een antwoord komt dat past bij je originele vraag.”
Brans introduceerde ook geavanceerde technieken zoals chain of thought prompting, few shot prompting en critique mode, waarmee gebruikers de AI-output kunnen optimaliseren voor hun specifieke behoeften. “Hoe concreter je te werk gaat, hoe sneller je op een antwoord komt dat past bij je originele vraag.”
Small Giants over recruitment marketing
Onderdeel van de OTYS Walk-Insights: een presentatie van één van de aangesloten partners van het platform. Aan Daniel Tolman en Jasper van de Haar (Small Giants) de vraag: wat kun je nu eigenlijk met recruitmentmarketing? Het Utrechtse bureau met ruim veertig specialisten vertaalt de traditionele marketingfunnel — bewustwording, overweging, conversie en retentie — naar de candidate journey.
Small Giants hanteert een drieledige strategie voor het bereiken van latent zoekenden. De ‘Touch’-fase richt zich op merkherkenning, ‘Tell’ bouwt interesse op met testimonials en bedrijfswaarden, en pas in de ‘Sell’-fase worden concrete vacatures gepresenteerd. “Dat kun je ook plotten op vacatures”, zegt Tolman. “De zoekterm die iemand gebruikt verraadt in welke fase iemand zich bevindt.”
Direct apply wordt nieuwe standaard
Van de Haar en Tolman signaleerden tevens twee belangrijke verschuivingen in de wereld van recruitmentmarketing: Direct Apply wordt de nieuwe standaard én Qualified Applicant (CpQA) is effectiever dan Cost Per Hire (CpH). “CpQA weegt kwaliteit mee en biedt sneller inzicht voor campagnebijsturing. Cost per hire weet je soms pas na acht weken, dan is het te laat om bij te sturen. CpQA weet je meestal al na een paar weken.”
“Cost per hire weet je soms pas na acht weken, dan is het te laat om bij te sturen. CpQA weet je meestal al na een paar weken.”
‘Bijzonder waardevol’
Aan het eind van de dag, terwijl de pop-up koffiebar wordt afgebroken, blijven verschillende klanten nog even napraten. “Dit soort dagen zijn voor ons bijzonder waardevol”, vat Tom Seghers, Managing Director van Ceres, Selected People in Agri & Food, samen. “De kennisuitwisseling is voor mij heel belangrijk. Samen met andere OTYS-gebruikers nagaan: wat werkt wel, wat werkt niet? En het ook over bredere arbeidsmarktthema’s kunnen hebben.”















