Nederland bungelt onderaan de Europese AI-ranglijst. Slechts 16% van de organisaties heeft AI volledig geïntegreerd, tegenover 26% in België en 36% in Zwitserland. Opvallend: vooral IT-afdelingen drijven de adoptie, niet het management.
Nederland loopt achter
Als AI kan landen binnen recruitmentafdelingen is daar vrijwel áltijd IT voor nodig. Uit onderzoek van servicemanagement-leverancier TOPdesk onder 6.000 IT-professionals blijkt dat Nederlandse organisaties achterlopen in AI-implementatie. Waar in het Verenigd Koninkrijk 36% van de bedrijven AI volledig heeft geïntegreerd en in België 26%, staat Nederland met 16% onderaan de lijst.
Het onderzoek, uitgevoerd in augustus 2025 onder Europese en Nederlandse IT-professionals, laat zien dat in 52% van de gevallen IT-afdelingen het voortouw nemen bij AI-implementatie. Senior management speelt deze rol in 35% van de organisaties, het C-level in slechts 30%.
Veertig procent van de Nederlandse IT’ers geeft aan zó druk te zijn met operationele taken dat er nauwelijks tijd overblijft voor innovatie.
Die bottom-up aanpak heeft gevolgen. Veertig procent van de Nederlandse IT’ers geeft aan zó druk te zijn met operationele taken dat er nauwelijks tijd overblijft voor innovatie. Bij 32% van de organisaties komen wekelijks grote IT-verstoringen voor zoals systeemuitval of dataverlies.
Top-down, of bottom-up?
Als we naar onderzoeken in de recruitmentbranche kijken, tonen ze een ander beeld. Volgens de ‘Stand van Werven 2025‘ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ervaarde 58% van de wervingsprofessionals in 2024 al productiviteitsverbetering door AI en automatisering. Voor 2025 verwacht 73% verdere groei. Het cruciale verschil: twee derde van de recruiters geeft aan meer recruitmenttools te willen gebruiken – een duidelijk signaal van draagvlak van onderaf.
“IT kan de juiste tools selecteren en implementeren, maar zonder richting en steun vanuit het management blijven veel AI-initiatieven in de experimenteerfase steken.”
“AI-initiatieven komen vaak bottom-up vanuit IT”, stelt Jarich Verachtert, Consultancy Manager bij TOPdesk. “Dat is logisch omdat daar de expertise zit, maar het toont ook aan dat AI regelmatig ontbreekt op de strategische agenda van het C-level. IT kan de juiste tools selecteren en implementeren, maar zonder richting en steun vanuit het management blijven veel AI-initiatieven in de experimenteerfase steken.”
Management snapt complexiteit niet
Een veelzeggend cijfer: 57% van de Nederlandse IT’ers vindt dat het management de complexiteit van IT niet begrijpt. Dit verklaart deels waarom AI-initiatieven vaak in de experimenteerfase blijven steken. Bij 27% van de organisaties zijn AI-initiatieven nog in ontwikkeling, bij 10% wordt alleen getest. De zorgen zijn reëel. Een kwart (25%) van de IT’ers ziet AI als groot risico dat extra maatregelen vereist.
Belangrijkste punten van zorg vanuit IT: dataprivacy en security (30%), gebrek aan transparantie over AI-beslissingen (26%) én te sterke afhankelijkheid zonder menselijk toezicht (25%).
Zuiderburen doen het beter
België scoort met 26% volledige AI-integratie beter dan Nederland, blijkt uit hetzelfde TOPdesk-onderzoek. Ook daar nemen IT-afdelingen in 52% van de gevallen het voortouw. Het verschil: 76% van de Belgische IT-professionals voelt zich comfortabel bij het gebruik van AI, en slechts 36% ziet het als bedreiging voor de eigen functie.













