Op donderdag 6 november sluit tech-ondernemer en AI-expert Remy Gieling de tiende én laatste editie van het Recruitment Tech Event af. “Er is in recruitment een latente urgentie. De boel draait door als we niks veranderen, maar er komt wel verandering op ons af”, zo stelt Gieling in een video-interview.
‘Voor innovatie moet je grenzen over’
Remy Gieling heeft een ‘schizofreen carrièrepad’, zoals hij het zelf noemt. Van journalist tot technologie-analist én AI-ondernemer. Als medeoprichter van AI.nl, de Automation Group en eBrain kijkt hij vooral buiten Europa naar innovatie. “Europa is een geweldig leuk gebied om te wonen en te leven”, vertelt hij aan Recruitment Tech. “En als je van regulering houdt, is het echt één grote pretpark voor volwassenen. Maar als het gaat over innovatie, dan moet je vooral buiten de Europese grenzen zijn.”
Gieling en zijn team zitten veel in Azië en de Verenigde Staten. “We kijken wat bedrijven en organisaties daar doen om innovatie veel sneller te adopteren. Wat je ziet is dat ze het gevoel van urgentie hebben: als wij niet veranderen, dan hebben we een probleem. Dan hebben we geen banen meer.”
OpenAI had eigen impact onderschat
Zijn AI-moment kwam in 2018, toen Google-CEO Sundar Pichai stelde dat AI’s impact groter zou worden dan vuur en elektriciteit. “Hele grote woorden”, aldus Gieling. “Maar ik dacht: als mensen in Silicon Valley hier zo over praten, moeten we misschien maar eens gaan luisteren.”
“We hadden allemaal zoiets van: leuk, maar ik weet niet of dit de wereld gaat veranderen. Drie weken later bleek dat toch het geval te zijn.”
Een ontmoeting bij OpenAI werd cruciaal. “We waren drie weken voordat ChatGPT uitkwam bij OpenAI op bezoek in San Francisco. Daar vertelden ze alles over een taalmodel, waarna er een een sinterklaasgedichtje gegenereerd werd. We hadden allemaal zoiets van: leuk, maar ik weet niet of dit de wereld gaat veranderen. Drie weken later bleek dat toch het geval te zijn.”
OpenAI had zelf óók niet verwacht wat er zou gebeuren. “Het was een soort intern scientific use case”, zegt Gieling. “Ze dachten dat er een paar duizend developers gebruik van zouden maken. Ze hadden niet verwacht dat we in een paar maanden tijd 100 miljoen gebruikers zouden krijgen.”
Entry-level jobs overgenomen door AI-agents
Nu focust Gieling op AI-agents — systemen die verder gaan dan alleen antwoorden geven. “Een taalmodel kan wel een vacaturetekst bedenken, maar ze gaan het niet op Indeed voor je plaatsen. AI-agents krijgen toegang tot álle digitale systemen waar we normaal achter een laptop voor moeten zitten.”
“Een taalmodel kan wel een vacaturetekst bedenken, maar ze gaan het niet op Indeed voor je plaatsen.”
Die ontwikkeling gaat snel. “Je pakt een generiek taalmodel, je voedt dat met interne kennis over je bedrijf en je zegt: wij willen meer Gen Z’ers op de marketingafdeling. Dan gaat zo’n taalmodel bedenken wat de subtaken zijn: vacaturetekst schrijven, plaatsen, analyseren. Je hebt een legertje specialisten met eigen toegang tot data en digitale systemen.”
Het resultaat is zichtbaar in Amerikaanse onderzoeken. “Stanford laat zien dat de instroom van nieuwe medewerkers in entry-level jobs bij kennisinstellingen extreem afloopt. Minus 30% year-over-year. Dat vraagt om een nieuwe manier van organiseren.”
Amerika versus China
In de VS ziet Gieling dan ook dat bedrijven vooral cognitief werk automatiseren. “Het gros van de waarde zit in kenniswerk. Je ziet dat het schrijven van software daar heel anders is geworden. Je creëert digitale collega’s — sub-agents — die weten alles over bepaalde taken. Je wordt instructeur van je eigen robotlegertje.”
“China loopt op 57 van de 64 high-tech sectoren op kop, alleen Amerika wint nog bij geavanceerde chips en foundational modellen.”
China, daarentegen, is bezig met een compleet andere strategie. “Die hebben een lange termijnstrategie en zetten vooral in op automatisering van fysiek arbeid. De fabrieken zijn belangrijk. China loopt op 57 van de 64 high-tech sectoren op kop, alleen Amerika wint nog bij geavanceerde chips en foundational modellen.”
Maar China heeft geduld. “Ze hebben zoiets van: wij doen prima mee, vlak achter de koploper. En als wij straks wel toegang hebben tot voldoende duurzame energiebronnen, dan halen we jullie met gemak in.”
‘Europa wordt tegengehouden’
Over Europese AI-wetgeving is Gieling duidelijk. “Heel beledigend vanuit de Europese Commissie: ‘Wij gaan wel even vertellen hoe het zit’. Bedrijven worden nu echt tegengehouden om bepaalde innovaties te doen.”
Een concreet voorbeeld uit de medische sector. “Er loopt een traject om te bepalen of een microfoon in de spreekkamer van een arts een medical device is. Als dat zo is, moet er zeven jaar stempeltjes worden gehaald voordat je een gesprek met een patiënt mag uitschrijven. Terwijl alle onderzoeken laten zien dat de kwaliteit van het gesprek ten goede komt. De ambtenarenrij staat zo ver af van de praktijk en de wereld waarin we leven, dat je jezelf echt in de voet schiet.”
Recruitment in de middenmoot
Voor recruitment ziet Gieling gemengde signalen. “Ik denk dat HR- en recruitment in de middenmoot zitten. Er is een latente urgentie. De boel draait door als we niks veranderen, maar er komt wel verandering op ons af. Er komen misschien meer concurrenten bij, omdat het steeds makkelijker wordt software te maken. En er is minder vraag naar menselijke medewerkers in andere sectoren. Dus platforms richten zich misschien op andere sectoren.”
“Ik denk dat HR- en recruitment in de middenmoot zitten. Er is een latente urgentie.”
Maar het hoeft niet zo zwart-wit, zegt Gieling. “Het is niet zo dat omdat een algoritme iets kan, iedereen het ook wil. Kijk naar schaken — in 1997 wonnen computers al van de wereldkampioen, maar mensen vinden het nog steeds leuker naar twee mensen te kijken die schaken dan naar twee AI’s.”
Meerwaarde boven optimalisatie
Gielings advies voor recruitment: focus op meerwaarde, niet op kostenbesparingen. “AI wordt altijd ingezet vanuit optimalisatie. We denken: de finance-afdeling van acht naar drie mensen. Dat is niet waar je het verschil mee gaat maken voor eindklanten.”
Een Braziliaans voorbeeld inspireerde hem. “Een educatietechnologiebedrijf zei: AI is goed in software ontwikkelen, wij willen veel software ontwikkelen, maar hebben niet genoeg IT’ers. Ze sloten een afdeling veertien dagen op met een AI-codeerassistent. Die kwamen terug met tools die in 48 uur 3 miljoen dollar omzet deden.”
Kom naar het Recruitment Tech Event op 6 november
Op 6 november deelt Gieling tijdens het Recruitment Tech Event zijn internationale inzichten. “We laten zien wat er buiten Europa gebeurt. Hoe kijken Chinese en Amerikaanse bedrijven naar deze technologie? Hoe kan je innovatie een boost geven? En wat heb je als individu nodig om relevant te blijven?”
Maak tot 18 september gebruik van de speciale aanbieding: bij een bestelling van drie tickets ineens wordt het derde ticket niet in rekening gebracht bij gebruikmaking van de code: ‘RTE25-3is2’. De code vul je in wanneer je de derde persoon registreert in één aanmelding.