• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
Recruitment Tech Benchmark 2026
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 202675% KORTING T/M 4 DEC.
    • Aanmelden
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Terugblik RTE25
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 202675% KORTING T/M 4 DEC.
    • Aanmelden
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Terugblik RTE25
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Zó werkt het Purple Squirrel Effect van Mitch Gielen | RTFounders

Zó werkt het Purple Squirrel Effect van Mitch Gielen | RTFounders

29 januari 2024
in Podcast
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: employer brandingMitch GielenPurple Squirrel EffectRecruitment Technology Founders StoriesRTFounders
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

In deze aflevering van Recruitment Technology Founder Stories (RTFounders) duiken we in het verhaal van Mitch Gielen van Purple Squirrel Effect. Zijn bedrijf creëert ‘fanpagina’s’ voor werkgevers die op subtiele wijze kandidaten naar vacatures leiden. ‘Mijn doel is om dieper te graven en mensen daadwerkelijk te helpen bij het ontdekken van hun volgende droombaan.’ Luister naar de RTFounders-podcast op Spotify, Apple Podcasts of via de link in het artikel.

De zoektocht naar paarse eekhoorns 

Mitch Gielen, de oprichter van Purple Squirrel Effect, omschrijft zijn bedrijf als. “Purple Squirrel Effect draait om het vinden van die buitengewone kandidaten, de ongrijpbare ‘paarse eekhoorns’, die niet alleen geschikt zijn voor de baan, maar ook ambitie met zich meebrengen’, legt hij uit. Oftewel: het gaat om het opsporen van zogenaamde ultieme presteerders.

Dat vormt dan ook grotendeels de kern van de missie van het bedrijf. Recruiters gebruiken vaak de term ‘purple squirrels’ als metafoor voor de onrealistische verwachtingen van een klant, behalve wanneer de perfecte kandidaat daadwerkelijk wordt gevonden. In dat geval wordt die persoon dus beschouwd als een paarse eekhoorn.

Van Experience Republic naar het Purple Squirrel Effect

Ongeveer acht jaar geleden betrad Gielen een net wat andere markt met Experience Republic. Het bedrijf, gespecialiseerd in op-maat-gemaakte employer branding-ervaringen met de nadruk op ervaringsgerichte projecten, ondervond tijdens de coronapandemie de nodige tegenslagen. “We begonnen met een team van 12 ontwikkelaars en ontwerpers en organiseerden zo’n 50 evenementen per jaar. Hoewel we ons vooral op de Nederlandse markt richtten, werkten we samen met bedrijven over de hele wereld.”

“Toen kwam COVID-19 en gingen we in één keer van 50 naar 0 klanten. We verloren ál onze internationale activiteiten.”

Experience Republic bracht Gielen naar Denemarken, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten, waar het op-maat-gemaakte escape rooms en virtual reality-achtbanen creëerde voor bedrijven. “Toen kwam COVID-19 en gingen we in één keer van 50 naar 0 klanten. We verloren ál onze internationale activiteiten. Maar dat brengt ook een keerzijde met zich mee: bij een naderend faillissement moet je écht creatief worden.”

Heruitvinden

Omdat álles online gebeurde in tijde van Covid, besloot Gielen met zijn team gebruik te maken van hun expertise in digitale ervaringen. Ze ontwikkelden een oplossing door contact op te nemen met bestaande klanten, met een kleine in de propositie. T-Mobile was de eerste klant die instapte — en zo begon de reis van het Purple Squirrel Effect naar digitale wervingservaringen.

“Het heeft in het begin meer gekost dan het opleverde, maar het was een investering in onszelf. We zijn opnieuw begonnen. Zodra we onze mogelijkheden toonden, haakten meer bedrijven aan. Nu staat het Purple Squirrel Effect op een punt waar het een bloeiende business is, omdat íedereen op zoek is naar paarse eekhoorns.”

De kandidaat bepaalt 

Gielen legt uit hoe het Purple Squirrel Effect direct effect heeft op de employer branding én de storytelling van een organisatie. “We verzamelen al hun content, creëren aantrekkelijke visuals én presenteren het in een gebruiksvriendelijk jasje. Onze klanten hebben allemaal employer branding content, maar het is verspreid over YouTube-kanalen, carrièrepagina’s en LinkedIn-bedrijfspagina’s. Het is all over the place.”

“Onze klanten hebben allemaal employer branding content, maar het is verspreid over YouTube-kanalen, carrièrepagina’s en LinkedIn-bedrijfspagina’s.”

“Wij verzamelen dan eigenlijk al die content, schieten drie sexy foto’s op locatie van de klant en creëren hotspots waar kandidaten op kunnen klikken. Zo kunnen ze zien wat ze willen zien. Als ze bijvoorbeeld willen weten over toekomstige collega’s of salarissen, kan dat. Kandidaten kunnen echt zelf bepalen wat ze willen zien.”

‘De Netflix van employer branding’

Gielen beschouwt het Purple Squirrel Effect als de Netflix van employer branding, aangezien het inspeelt op het gedrag van moderne kandidaten. “We zitten in een kandidatenmarkt”, zegt Gielen. “Werkgevers sturen nog steeds grotendeels op tekst-based content, met informatie als: dit is wat we doen, dit is wat we bieden, solliciteer nu alsjeblieft. Wat maken eigenlijk alles visueel en stemmen het af op de volgende generatie die de arbeidsmarkt betreedt. Alleen al in Nederland zijn er 1,6 miljoen Gen-Z’ers die de arbeidsmarkt betreden. Dat is veel talent, maar je moet hen benaderen zoals ze gewend zijn.”

“De kandidaat bepaalt waar hij of zij op klikt en krijgt een duidelijk beeld van hoe het zou zijn om binnen jouw organisatie te werken.”

“Purple Squirrel Effect creëert een visueel meeslepende en interactieve websiteomgeving. Hier heeft de kandidaat de controle en kan soepel tussen video’s, foto’s en interactieve vragen navigeren. De kandidaat bepaalt waar hij of zij op klikt en krijgt een duidelijk beeld van hoe het zou zijn om binnen jouw organisatie te werken. Hierdoor krijg je meer kandidaten, betere kandidaten en meer inzichten.”

‘Niet zomaar een marketingbedrijf’

Terwijl Gielen vooruitkijkt, is zijn missie duidelijk. “Ik ben eigenlijk blij als mensen een geweldige baan vinden die bij hen past. Het maakt me niet uit welke oplossing of software we verkopen, ik vind het gewoon belangrijk om impact te hebben en niet zomaar een marketingbedrijf te zijn. Ik wil echt dieper graven en mensen helpen bij het ontdekken van hun volgende droombaan.”

Luister naar de aflevering

Vorig artikel

Luuk Koedam (Intractive): ‘Wij kunnen aandacht van jongere generaties veel langer vasthouden’

Volgend artikel

Deze webinars over tech en AI kijk je in de Webinar Week 2024

Gerelateerde Artikelen

Slimmer werven met hetzelfde budget: hoe Decathlon zijn recruitment verdubbelde (podcast)
Interviews

Slimmer werven met hetzelfde budget: hoe Decathlon zijn recruitment verdubbelde (podcast)

Door Jasper Spanjaart
18 november 2025
Van ‘fuzzy logic’ naar AI-matching: hoe Actonomy recruitment al twintig jaar slimmer maakt
Interviews

Van ‘fuzzy logic’ naar AI-matching: hoe Actonomy recruitment al twintig jaar slimmer maakt

Door Redactie
13 november 2025
Lucas Meijer (Spadework): 'Niet meer zoeken, maar je ATS vragen stellen'
Podcast

Lucas Meijer (Spadework): ‘Niet meer zoeken, maar je ATS vragen stellen’

Door Jasper Spanjaart
15 oktober 2025
Raymond Lemmers: ‘Werk voor recruiters wordt echt leuker’ | Succesvol Werven met AI
Interviews

Raymond Lemmers: ‘Werk voor recruiters wordt echt leuker’ | Succesvol Werven met AI

Door Redactie
13 oktober 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Adecco Group kiest DataChecker voor wereldwijde onboarding-technologie

Adecco Group kiest DataChecker voor wereldwijde onboarding-technologie

4 december 2025
Recruitment Tech Monthly december: RTE25, consolidatie in HR-tech en leiderschapswissel In2Dialog

Recruitment Tech Monthly december: RTE25, consolidatie in HR-tech en leiderschapswissel In2Dialog

4 december 2025
Teamtailor’s Co-pilot in actie – Meld je nu aan voor het 10 december webinar [adv]

Teamtailor’s Co-pilot in actie – Meld je nu aan voor het 10 december webinar [adv]

3 december 2025
Recruitment Tech Benchmark 2026

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Aftermovie van tiende en laatste editie: Recruitment Tech Event 2025

Aftermovie van tiende en laatste editie: Recruitment Tech Event 2025

10 november 2025
Decathlon wint Recruitment Tech Award 2025 voor ‘Best case’

Decathlon wint Recruitment Tech Award 2025 voor ‘Best case’

6 november 2025
De laatste editie Recruitment Tech Event (RTE) in 15 foto’s

De laatste editie Recruitment Tech Event (RTE) in 15 foto’s

7 november 2025
Volgend artikel
Deze webinars over tech en AI kijk je in de Webinar Week 2024

Deze webinars over tech en AI kijk je in de Webinar Week 2024

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Adecco Group kiest DataChecker voor wereldwijde onboarding-technologie

Adecco Group kiest DataChecker voor wereldwijde onboarding-technologie

4 december 2025
Recruitment Tech Monthly december: RTE25, consolidatie in HR-tech en leiderschapswissel In2Dialog

Recruitment Tech Monthly december: RTE25, consolidatie in HR-tech en leiderschapswissel In2Dialog

4 december 2025
Teamtailor’s Co-pilot in actie – Meld je nu aan voor het 10 december webinar [adv]

Teamtailor’s Co-pilot in actie – Meld je nu aan voor het 10 december webinar [adv]

3 december 2025
Download de Recruitment Tech Landscape 2026 of bestel de A2-poster

Download de Recruitment Tech Landscape 2026 of bestel de A2-poster

2 december 2025
Breaking: René Zwijnenburg volgt Diddo van Zand op als CEO van In2Dialog

Breaking: René Zwijnenburg volgt Diddo van Zand op als CEO van In2Dialog

1 december 2025

Meest gelezen

Aftermovie van tiende en laatste editie: Recruitment Tech Event 2025

Aftermovie van tiende en laatste editie: Recruitment Tech Event 2025

10 november 2025
Decathlon wint Recruitment Tech Award 2025 voor ‘Best case’

Decathlon wint Recruitment Tech Award 2025 voor ‘Best case’

6 november 2025
De laatste editie Recruitment Tech Event (RTE) in 15 foto’s

De laatste editie Recruitment Tech Event (RTE) in 15 foto’s

7 november 2025
De vijf belangrijkste AI-trends voor recruitment volgens Josh Bersin voor 2026

De vijf belangrijkste AI-trends voor recruitment volgens Josh Bersin voor 2026

24 november 2025
Selection Lab wint Recruitment Tech Award 2025 voor 'Best tool'

Selection Lab wint Recruitment Tech Award 2025 voor ‘Best tool’

6 november 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Zó werkt het Purple Squirrel Effect van Mitch Gielen | RTFounders
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september a.s.

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer t/m 18 september van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je snel nog aan voor RTE25: Na 16 oktober stijgt ticketprijs met € 100,-

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀

Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Let op: Na 16 oktober stijgt RTE25 ticketprijs met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je snel aan: Na 16 oktober stijgt RTE25-ticket met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2026
    • Aanmelden
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Terugblik RTE25
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland