De gemiddelde recruiter spendeert úren aan het schrijven van LinkedIn-berichten die er uitzien alsof ze naar honderden mensen tegelijk zijn gestuurd. Het resultaat? Lage respons en gefrustreerde kandidaten. Het is precies dít probleem dat Niels Berkhout wil oplossen met SourceGeek. “Als je meer de taal van de kandidaat kunt spreken, heb je een hogere kans dat hij of zij reageert”, vertelt hij in een video-interview met Recruitment Tech.
SaaS-platform neemt saaie taken over
SourceGeek positioneert zich als een self-service (SaaS-platform) dat het leven van recruiters eenvoudiger wil maken. “Wij maken het leven van recruiters makkelijker, voornamelijk op het vlak van sourcing en het zoeken van kandidaten”, vertelt Berkhout. “We nemen saaie taken over. Door veel AI en automation in te zetten winnen ze tijd.”
Het platform richt zich specifiek op controle voor de recruiter. “Recruiters vinden het prettig om zelf te kunnen bepalen wie ze willen benaderen. Het automation-gedeelte zorgt ervoor dat namens het profiel van de recruiter mensen worden benaderd. Het is self-service en je zit zelf aan de knoppen.”
Gat in de markt tussen sales en recruitment
De 45-jarige ondernemer uit Maarsen zag een duidelijke kans in de markt. “Er is een grote behoefte bij recruiters voor slimme automatiseringen”, vertelt Berkhout. “Denk aan een soort virtuele assistent op LinkedIn. Dat soort platforms bestaan al, maar ze zijn vooral gericht op sales en marketing, terwijl recruiters nog heel veel handmatig werk doen.“
“Er is een grote behoefte bij recruiters voor slimme automatiseringen”, vertelt Berkhout. “Denk aan een soort virtuele assistent op LinkedIn.”
“Ze moeten berichten schrijven en kandidaten zoeken. Dat was een gat in de markt. Nu, met de opkomst van AI, kun je dat werk uit handen nemen zodat de recruiter zich echt kan focussen op het menselijke contact. Ik kom zelf niet uit de recruitmentwereld, dus ik heb zeker in de eerste paar maanden heel veel recruiters gesproken. En gevraagd: is hier een markt voor? Toen heb ik uiteindelijk wel een goede bevestiging gekregen.”
AI analyseert hard én soft skills
Het SourceGeek-platform werkt met een campagne-gebaseerde aanpak waarbij vacatures worden geanalyseerd en gekoppeld aan LinkedIn-profielen. “Ons platform matcht op basis van de vacatures en de hard en soft skills van kandidaten. Je ziet welke kandidaten matchen met de vacatures.”
Dat is volledig AI-gedreven, voegt Berkhout toe. “De hard skills worden geanalyseerd en ook de soft skills proberen wij te analyseren van een LinkedIn-profiel. Op basis daarvan maak je een subselectie van wie je als recruiter echt wilt benaderen.”
De juiste toon
Het platform legt steeds meer nadruk op soft skills. “Recruiters benaderen kandidaten nog vaak vanuit hun eigen taal en tone of voice. Als je meer de taal van de kandidaat kunt spreken, heb je een hogere kans dat hij of zij reageert.”
“Als je meer de taal van de kandidaat kunt spreken, heb je een hogere kans dat hij of zij reageert.”
“Dan zit je gelijk op het niveau dat je weet wat iemand triggert. Soft skills vinden wij steeds belangrijker worden. We willen recruiters gaan adviseren: deze persoon heeft bepaalde sterke kleuren, houd hier rekening mee als je spreekt. De analyse toont dat die persoon dat interessant vindt.”
Persoonlijke berichten in plaats van templates
Een onmisbaar onderdeel is de berichtgeving. “We gebruiken AI om berichten te schrijven op basis van een doordacht template, maar ook met informatie van de kandidaat. Daarmee krijg je een hogere respons en maak je het persoonlijker.”
“We gebruiken AI om berichten te schrijven op basis van een doordacht template, maar ook met informatie van de kandidaat.”
Berkhout erkent de frustratie met huidige LinkedIn-berichten. “Je krijgt berichten waarvan je binnen twee seconden ziet dat dit een slecht AI-bericht is. Dit gaat naar honderd mensen en er zit niets persoonlijks in. Wij helpen met onze software juist om dat te bewerkstelligen, zodat zowel de recruiter voordeel heeft als de kandidaat een prettige ervaring krijgt.”
Honderd klanten na half jaar
Na een half jaar in de markt telt SourceGeek inmiddels zo’n honderd klanten. “Corporates, werving- en selectiebureaus, maar ook freelancers”, aldus Berkhout. “We hebben features toegevoegd waarmee je bijvoorbeeld een emotie kunt uitlezen van een reactie. Dat is het begin van de volgende fase waarin we ook echt die optimalisatie willen doorvoeren. We ontwikkelen alles zelf, dus we zitten aan het roer.”
‘Niets houdt ons tegen’
SourceGeek werkt aan koppelingen met Applicant Tracking-systemen. “We zijn nu bezig met integraties zodat je vanuit het ATS een vacature bij SourceGeek kunt importeren. Je draait een campagne, krijgt warme leads en die kun je weer terug importeren. We zijn nu bezig met de eerste ATS’en. Het is een kwestie van tijd voordat we de top 10 tot 15 ATS’en hebben ingebouwd. Stand-alone tooling wordt lastiger, integratie is essentieel.”
“In 2030 hoop ik dat we globaal zijn. Een goed team hebben, goede development en echt een stem in de markt.”
Voor de toekomst heeft Berkhout duidelijke ambities. “In 2030 hoop ik dat we global zijn. Een goed team hebben, goede development en echt een stem in de markt. Autoriteit hebben op het gebied van soft skills en personalisatie én dat we daar betrouwbaar in zijn. Scandinavië vinden we heel interessant, net als Engeland. Uiteindelijk misschien Amerika. Het platform is internationaal, dus niets houdt ons tegen. We zijn voorzichtig begonnen in België en Denemarken om te kijken hoe het daar gaat.”
Luister naar de podcast
Liever naar het gesprek als podcast luisteren? Dat kan. Via de link hieronder, óf via jouw favoriete podcastkanaal.