Terwijl organisaties worstelen met hoge recruitmentkosten en digitale uitdagingen, helpt Ubeeo hen met slimme software-oplossingen. Eigenaar Leon Buijsman deelt in dit podcastinterview zijn visie op de trends én uitdagingen voor 2025. ‘Het gaat niet alleen om wat een systeem kost, maar ook wat het oplevert.’
Complexe organisaties vragen om flexibele oplossingen
Ubeeo levert recruitmentsoftware aan corporate Nederland. “En dat doen we vrij succesvol”, zo stelt de bescheiden oprichter, eigenaar en directeur Buijsman. Ubeeo, sinds 2004 het geesteskind van Buijsman, richt zich op verschillende markten: van zorg en overheid tot onderwijs en retail. “Onze software is specifiek geschreven voor grotere organisaties met een Nederlandse focus. Wat zeer gewaardeerd wordt, is onze implementatiemethode en het hoge niveau van support.”
Een belangrijk onderscheidend punt is volgens Buijsman de manier waarop het systeem zich aanpast aan complexe organisaties. “Vooral als een organisatie decentraal werft, moet je hiring managers, recruiters én interviewers allemaal een plek geven in de applicatie. Die plek moet passen bij het wervingsproces dat de klant heeft.”
Beveiliging als topprioriteit
De toenemende digitalisering van organisaties gaat echter ook gepaard met de nodige gevaren. Zo werd de Technische Universiteit Eindhoven recent gehackt — waardoor de meeste systemen plat kwamen te liggen én de WiFi op campus niet meer werkte.
“We hebben recent onze ISAE 3000 type 2-certificering behaald, waar ik écht trots op ben.”
“Je zit er altijd mee zodra je op internet zit”, stelt Buijsman. “We hebben recent onze ISAE 3000 type 2-certificering behaald, waar ik écht trots op ben. We zijn nog steeds niet een supergrote organisatie, maar toch hebben we dat certificaat op zak. Dat zorgt ervoor dat beveiligingsmensen opgelucht ademhalen als ons systeem voorbij komt.”
‘AI-toepassingen kosten geld én energie’
Over Artificial Intelligence is Buijsman uitgesproken kritisch. “Veel van de eerste toepassingen die ik zag, gingen om het automatisch schrijven van vacatureteksten. Dat vind ik een beschamende manier om AI te gebruiken. Er zijn tools die daar een stap verder in gaan, zoals Textmetrics, die ook SEO-verbeteringen toevoegen en checken op bias.”
“Veel van de eerste toepassingen die ik zag, gingen om het automatisch schrijven van vacatureteksten. Dat vind ik een beschamende manier om AI te gebruiken.”
Toch ziet hij ook kansen. “Er komen onderdelen in het recruitment systeem waar AI echt toegevoegde waarde heeft. Het kan werk verlichten voor recruiters of degenen die interviews moeten doen. Maar je moet wel realistisch blijven — AI-toepassingen kosten geld en energie, en zijn niet altijd even snel of direct beschikbaar.”
Focus op kostenbesparing
Voor 2025 verwacht Buijsman dat de focus meer komt te liggen op kostenbesparing, vooral in sectoren waar budget een uitdaging is. “In de zorg bijvoorbeeld, als het grootste deel van je kosten uit personeel bestaat en je inkomsten niet omhoog gaan, dan krijg je een financieel probleem. We helpen klanten daarom steeds actiever met het maken van een business case: hoe bespaar je eigenlijk geld met zo’n systeem in plaats van dat het alleen maar geld kost?”
“We helpen klanten daarom steeds actiever met het maken van een business case: hoe bespaar je eigenlijk geld met zo’n systeem in plaats van dat het alleen maar geld kost?”
“In veel organisaties zijn recruitmenttaken nog te versnipperd, en wordt er intensief gebruik gemaakt van werving- en selectiebureaus en inhuurkrachten. Dat is een kostbare aangelegenheid. Vanuit mijn ervaring in HR zie ik dat HR-professionals vaak nog terughoudend zijn om hier kritisch naar te kijken, terwijl het om substantiële bedragen gaat waar organisaties zelf meer grip op kunnen krijgen.”
“Een sprekend voorbeeld is Croonwolter&dros”, ziet Buijsman. “Zij hebben in anderhalf jaar tijd hun wervingskosten met 80% weten te reduceren door hun recruitmentproces te optimaliseren en de interne discussie over externe versus interne werving te beslechten. Ze kozen ervoor om mensen in vaste dienst te nemen en het recruitmentproces in eigen beheer uit te voeren, in plaats van te vertrouwen op externe bureaus en inhuurkrachten. Dit heeft geleid tot een indrukwekkende kostenbesparing.”
Groeiambities voor 2025
Voor 2025 heeft Ubeeo stevige groeiplannen. “We groeien hard door, zowel in omzet als in mensen. We zijn door de grens van dertig medewerkers heen en verwachten dit jaar door de veertig heen te gaan”, aldus Buijsman. “Met het nieuwe samenwerkingsverband met Visma Raet ligt er een stevige basis voor verdere groei.”
“Een recruitmentsysteem is niet ‘klaar’ als je het geïmplementeerd hebt. Het is continu in beweging.”
Een belangrijk aandachtspunt voor 2025 wordt het ondersteunen van klanten bij het behoud van kennis, concludeert Buijsman. “We zien vaak dat implementatieteams uit elkaar vallen of dat functioneel beheer wegvalt. Een recruitmentsysteem is niet ‘klaar’ als je het geïmplementeerd hebt. Het is continu in beweging. Daar willen we onze klanten nog beter in ondersteunen.”
Doe mee met de Recruitment Tech Benchmark 2025
Met de Recruitment Tech Benchmark 2025 krijg je inzicht in hoe jouw recruitmenttechnologie zich verhoudt tot die van andere organisaties. Hoe je als werkgever of bureau scoort op belangrijke randvoorwaarden als strategie, processen en mensen. Ontvang binnen 48 uur een gepersonaliseerd rapport en draag bij aan de 5e editie van de Recruitment Tech Survey die in voorjaar 2025 verschijnt.
Luister naar de podcast
Wil je het hele gesprek horen van host Martijn Hemminga met Leon Buijsman (Ubeeo). Luister dan naar de podcast hieronder, of via jouw favoriete podcastplatform.