Mede-oprichter Maikel Neelen en Chief Operating Officer (COO) Tim Nieuwenhout kijken vooruit naar een verdere groei voor Tigris in 2024 en 2025. Ze benadrukken het onbenut potentieel in databases en adviseren een deel van het advertentiebudget te investeren in bestaande kandidaten. Luister naar de hele podcast, als onderdeel van de Recruitment Tech Survey 2024, via de link in het artikel.
Kloof overbruggen
Ervaren Recruitment Tech-lezers kennen Tigris dan misschien ook als winnaar van de Recruitment Tech Startup Pitch in 2018. Daarmee verzilverde de toenmalige start-up een plekje op Demo_Day, waar het de business en plein public kon pitchen. Neelen herinnert zich de pitch die Tigris op de kaart zette. “Die pitch zal ik niet snel vergeten”, lacht Neelen. “Dat was eigenlijk ook wel ons startpunt. Daarna zijn we echt op gang gekomen.”
“We zagen dat de front- en backofficesystemen niet effectief samenwerkten. Ons doel was om ééngeïntegreerde oplossing te bieden die deze kloof overbrugt.”
Tigris is inmiddels een bekende speler als all-in- one platformleverancier voor de Nederlandse flexbranche. “Tigris is ontstaan vanuit de behoefte om fundamentele problemen binnen de uitzendbranche aan te pakken. We zagen dat de front- en backofficesystemen niet effectief samenwerkten. Ons doel was om ééngeïntegreerde oplossing te bieden die deze kloof overbrugt.”
Meer operationele expertise
Zo groeide Tigris van een aantal klanten in 2018 naar zo’n 70 tot 80 uitzendorganisaties in 2023, waarin het wekelijks zo’n 10.000 werknemers verloont én een database beheert van zo’n 500.000 kandidaten. Groei is het sleutelbegrip geworden voor het flexplatform. Dat resulteerde ook in de toetreding van Tim Nieuwenhout als nieuwe operationele manager.
“Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat onze interne processen en teamstructuur onze ambitieuze doelstellingen ondersteunen.”
“We gaan nu echt naar een scale-upfase”, vertelt Nieuwenhout. “Dat brengt heel andere uitdagingen met zich mee. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat onze interne processen en teamstructuur onze ambitieuze doelstellingen ondersteunen. Dat is een uitdaging die ik met beide handen heb aangegrepen.”
Eén centrale databron
Intussen navigeert Tigris in een techlandschap, waarin iedere week de nodige nieuwe tooling geboren wordt. “Heel veel organisaties halen van alles in huis qua tooling, maar de toepassing is een tweede”, zegt Neelen. “Maar om de kandidaat daadwerkelijk centraal te stellen, is het noodzakelijk om over één centrale databron te beschikken waarin alle gegevens van de kandidaat zijn opgenomen.”
“Heel veel organisaties halen van alles in huis qua tooling, maar de toepassing is een tweede.”
“Rond deze databron kan vervolgens een optimale kandidaatervaring worden opgebouwd, ondersteund door automatisering en diverse toevoegingen. Wanneer je echter vanaf het begin werkt met afzonderlijke systemen, ontstaan er alleen maar uitdagingen. Dan ben je voornamelijk bezig met het opzetten van koppelingen tussen deze systemen en dergelijke technische zaken.”
Onbenut potentieel
Uitzenders missen kansen door te focussen op externe werving. Neelen benadrukt het belang van het onderhouden van relaties met kandidaten in de database. “Door hun behoeften en interesses te kennen, ben je top of mind wanneer ze wél op zoek zijn.”
“Je betaalt je blauw aan advertenties om nieuwe kandidaten binnen te trekken, maar ik zou een deel van het budget júist uitgeven aan je bestaande database.”
De aanpak is nu dus vaak onvoldoende, concludeert Neelen. “Het vraagt om een andere benadering. Te vaak richten bedrijven zich uitsluitend op het aantrekken van nieuw talent, terwijl een schat aan potentieel onbenut blijft binnen hun bestaande bestanden. Je betaalt je blauw aan advertenties om nieuwe kandidaten binnen te trekken, maar ik zou een deel van het budget júist uitgeven aan je bestaande database.”
Tijd van knutselen is voorbij
Voor 2024 ziet Nieuwenhout nog genoeg ontwikkelmogelijkheden. “Dat geldt voor onze eigen producten én ook binnen onze eigen organisatie. Uiteindelijk willen we hier ook voorbij de magische grens van 100 klanten. Ik hoop dat we die aan het eind van het jaar aantikken. Ik zeg het hier af en toe wel eens: ‘het knutselen is over, we zijn nu een serieus bedrijf’. Dat mag aan alle kanten gevoeld worden, maar dat is alleen maar leuk.”
Luister naar het hele gesprek
Wil je het hele gesprek horen van host Martijn Hemminga met Maikel Neelen en Tim Nieuwenhout. Luister dan naar de podcast hieronder, of via jouw favoriete podcastplatform.