Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de kandidaten openstaat voor een volledig door kunstmatige intelligentie (AI) gestuurd wervingsproces. Dit omvat alle stappen, van het matchen van vacatures tot de onboarding en zelfs het sollicitatiegesprek, zo stelt het Global Recruitment Insights and Data 2024 Talent Trends Report van Bullhorn.
Uitdagingen op de arbeidsmarkt
De huidige arbeidsmarkt kent grote uitdagingen. Er is een groeiende vraag naar geschoolde arbeidskrachten, vooral in sectoren als de gezondheidszorg. Uitzendbureaus moeten daarom serieus rekening houden met de wensen van kandidaten om flexibiliteit en schaalbaarheid te waarborgen. Het GRID-rapport laat zien dat 80% van de kandidaten verwacht binnen 20 dagen geplaatst te worden. Bovendien wil 65% minstens wekelijks contact met een recruiter.
Het GRID-rapport laat zien dat 80% van de kandidaten verwacht binnen 20 dagen geplaatst te worden.
Ontevreden kandidaten noemen vooral de snelheid van het proces en de geschiktheid van de aangeboden functies als pijnpunten. Meer dan de helft (56%) voelde dat hun recruiter niet begreep wat ze zochten in een baan. Daarnaast vond 44% dat recruiters te traag reageerden. Een goede ervaring is cruciaal: 53% van de kandidaten kiest hun uitzendbureau op basis van eerdere positieve ervaringen.
AI als oplossing voor kandidaatloyaliteit
Kunstmatige intelligentie lijkt de sleutel te zijn voor uitzendbureaus om snelheid en nauwkeurigheid in het wervingsproces te verbeteren. Kandidaten staan hier positief tegenover: 81% is bereid AI te gebruiken als dit het proces versnelt, en 79% accepteert AI zolang de personalisatie behouden blijft.
“AI kan het sollicitatieproces versnellen, meer contactmomenten creëren en de waarde van potentiële werknemers beter weergeven.”
Jason Heilman, Senior Vice President Product Automation & AI, ziet kansen voor alle betrokkenen. “AI kan het sollicitatieproces versnellen, meer contactmomenten creëren en de waarde van potentiële werknemers beter weergeven”, stelt Heilman. “Uitzendbureaus kunnen sneller beter talent aantrekken, terwijl opdrachtgevers de beste mensen in hun teams krijgen. AI drijft het wervingsproces van de toekomst, met voordelen voor iedereen: een snellere, nauwkeurigere en verbeterde ervaring.”