Iedere recruiter zoekt naar een juiste interactie met kandidaten. Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van recruitmenttools beschikbaar die kunnen helpen bij het bevorderen van interactie met kandidaten. Van een modern ATS tot enquetesoftware: in dit artikel zetten we de 5 belangrijkste recruitmenttools op een rij die je helpen bij het betrekken en boeien van kandidaten.
1. Applicant Tracking System (ATS)
Niet echt een tool, maar een absoluut onmisbaar systeem voor ieder wervingsproces: een ATS. Het stelt recruiters in staat om kandidaten efficiënt te beheren: van het ontvangen van sollicitaties tot het plannen van interviews en het bijhouden van de voortgang. Moderne Applicant Tracking-systemen bieden ook mogelijkheden voor automatische e-mailcommunicatie met kandidaten, wat de betrokkenheid verhoogt door regelmatig updates en feedback te verstrekken.
2. Recruitment marketing-software
Dan gaan we even een fase terug. Recruitment marketing-software, zoals HubSpot en TalentNest, helpt recruiters bij het opbouwen van sterke relaties met kandidaten nog vóórdat ze solliciteren. Deze software stelt je in staat om aantrekkelijke content te delen, zoals blogberichten, video’s en sociale media-updates, om zo jouw organisatie als een aantrekkelijke werkgever te presenteren.
3. Chatbots en AI-assistenten
Ook onmisbaar op dit lijstje: chatbots en kunstmatige intelligentie (AI)-tools kunnen worden ingezet om kandidaten te voorzien van directe antwoorden op veelgestelde vragen. En om eenvoudige taken, zoals het plannen van interviews, uit te voeren. Dit verbetert de kandidaatervaring door 24/7 beschikbaarheid en snelle reactietijden te bieden
Chatbots en conversational AI blijken volgens Amerikaans onderzoek dan ook de meest succesvolle methodes om contact te initiëren én om te communiceren met kandidaten.
Chatbots en conversational AI blijken volgens Amerikaans onderzoek dan ook de meest succesvolle methodes om contact te initiëren én om te communiceren met kandidaten. Uit onderzoek van Sense blijkt dat chatbots en Conversational AI (36%) het best scoren. De drie belangrijkste redenen waarom bedrijven chatbottechnologie hebben geïmplementeerd, zijn het, volgens het Amerikaanse onderzoek: het verbeteren van de responsiviteit van hun kandidatencommunicatie (61%), het vrijmaken van tijd voor recruiters en het verhogen van hun productiviteit (54%), én het verbeteren van de algehele kwaliteit van de candidate experience (45%)
4. Video-interviewplatforms
Het gebruik van video-interviewplatforms zoals Zoom, Microsoft Teams en HireVue kan zowel de efficiëntie als de interactie met kandidaten verbeteren. Deze tools stellen recruiters in staat om kandidaten op afstand te interviewen en tegelijkertijd persoonlijke interactie te behouden. Zo voorkom je dat een kandidaat een hele dag kwijt is met het reizen naar kantoor — terwijl de eerste intake vaak prima online kan.
5. Feedback- en enquêtesoftware
Neem je een kandidaat aan? Heel fijn. Moet je een kandidaat afwijzen? Zorg er dan voor dat je feedback verzamelt. Zo kom je tot een beter wervingsproces, door rechtstreeks te leren van de ervaringen van kandidaten. Met feedback- en enquêtesoftware, zoals SurveyMonkey en Google Forms, kunt je gestructureerde feedback verzamelen over de ervaringen van kandidaten tijdens het wervingsproces. Deze informatie kan je helpen eventuele pijnpunten te identificeren en te verbeteren.














