Dat tooling populairder is geworden wisten we al, maar dat ChatGPT, slechts maanden na lancering, zó hoog op de agenda’s van recruitmentprofessionals zou staan had niemand kunnen voorspellen. Het is, uit het niets, het tweede meest invloedrijke onderwerp geworden voor bureaurecruiters, zo blijkt uit de Stand van Werven 2023.
ChatGPT domineert óók de recruitmentindustrie
Als we dit onderzoek medio oktober 2022 hadden gedaan, was de uitkomst waarschijnlijk ietsje anders geweest, waarschuwen de onderzoekers van de Stand van Werven 2023. “Toen wisten we niks over prompts. We hadden geen idee dat er een apparatus zou zijn dat zelf boolean strings kon produceren als warme broodjes. Je had menig professional kunnen aanspreken over een Generative Pre-trained Transformer in de vroege herfst van 2022 — en je had waar- schijnlijk eenzelfde antwoord gekregen: ‘is dat een nieuwe Marvel-film?’ De opkomst van ChatGPT laat precies zien hoe snel het kan gaan in de digitale revolutie van de 21ste eeuw.”
Luistertip: in de gloednieuwe Engelstalige podcastserie ‘AI in Recruitment’ duiken hosts Martijn Hemminga en Jasper Spanjaart in alle mogelijkheden die ChatGPT biedt voor recruitment.
Bureaus meer bezig met ChatGPT
Overall ziet het rapport dat recruitmentprofessionals in 2023 een aantal grote veranderingen in hun werk ervaren. Onder alle ondervraagde professionals is ChatGPT het vijfde belangrijkste onderwerp, maar wanneer de resultaten worden uitgesplitst tussen bureaus en corporates, is er iets interessants aan de hand. ChatGPT is onder bureauprofessionals zelfs het tweede meest invloedrijke onderwerp.
De invloeden achter ChatGPT, automatisering, digitalisering en tooling domineren de bureaukant van wervingsland.
Het zijn dus de bureaus die vooral bezig met het zoeken naar een manier om sneller en efficiënter mensen te werven, merkt het rapport op. “Zij focussen zich op een optimalisatie van het wervingsproces. De invloeden achter ChatGPT, automatisering, digitalisering en tooling domineren de bureaukant van wervingsland. Doordat bureaus zich primair focussen op het invullen van vacatures, blijft hun belang onverminderd groot voor kandidaten én corporates.”
ChatGPT-gebruik vooral nog praktisch
90% van de Nederlandse recruitmentprofessionals is bekend met AI-technologieën zoals ChatGPT. Van deze groep denkt bijna de helft (49%) het in te zetten als hulpmiddel voor werving in 2023, terwijl 37% nog twijfelt en 13% dit niet van plan is. Als we naar het verwachte gebruik kijken, zien we dat de meeste professionals die ChatGPT inzetten, het voorname- lijk gebruiken voor het schrijven van vacatureteksten (73%), gevolgd door gebruik voor sociale media campagnes (42%) en het opstellen van persona’s (40%). Het stellen van (slimme) interviewvragen (32%) en gebruik voor sourcing (23%) ronden de top vijf af.
Ongeveer 16% van de wervingsprofessionals geeft aan nog niet te weten hoe ze ChatGPT zullen gebruiken.
Matching (8%), een concreter punt waar veel AI-technologie op focust, scoort daarentegen erg laag. We kunnen dus stellen dat het initiële gebruik van ChatGPT bovenal praktisch zal zijn. Daarmee wordt ChatGPT vooral gezien als een handige tool, maar zijn er geen échte verbanden tussen de belangrijkste prioriteiten voor zowel bureaus en corporates en het gebruik van ChatGPT. Ongeveer 16% van de wervingsprofessionals geeft aan nog niet te weten hoe ze ChatGPT zullen gebruiken.
Meer weten?
De Stand van Werven 2023 is een rapport dat de basis kan vormen van elk arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentplan. Wat doen andere bureaus of corporates? Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke kanalen zijn nu effectief om snel mensen te werven? Hoever zijn anderen met digitalisering en automatisering? Benieuwd naar de overige resultaten? Download de Stand van Werven 2023 via deze link.