€51.735. Dat gaven corporates in Nederland in 2022 gemiddeld uit aan recruitmenttechnologie, zo’n 13 duizend euro meer dan bureaus, blijkt uit de Recruitment Tech Survey 2023. En naar verwachting wordt dat een stukje meer in 2023.
Budget ieder jaar een stukje groter
Hoeveel procent van het recruitmentbudget een organisatie besteed aan recruitmenttechnologie zegt iets over hoe belangrijk een organisatie dit vindt. In de praktijk worden de verwachtingen rondom het recruitmentbudget echter lang niet altijd realiteit. In het onderzoek van 2022 was de verwachting dat 34% van het budget naar technologie zou gaan en dit is uiteindelijk 29,3% geworden.
In het onderzoek van 2022 was de verwachting dat 34% van het budget naar technologie zou gaan en dit is uiteindelijk 29,3% geworden.
Sinds 2020 constateert de Recruitment Tech Survey wel ieder jaar een kleine groei, bij zowel corporates als bureaus. De verwachtingen voor 2023 zijn nog steeds ambitieus, maar mede door het onzekere economische situatie, wel minder dan vorig jaar. In 2022 verwachtte men 18% meer aan recruitmenttechnologie uit te geven dan het jaar ervoor. Voor 2023 wordt de groei op 14% geschat.
Corporates geven meer uit aan tech
Wanneer we kijken naar het gemiddelde budget dat een corporate of bureau uitgeeft aan recruitmenttechnologie, is het goed om de zogenaamde uitschieters eruit te halen. Een tweetal bureaus en viertal corporates gaven in 2022 meer dan €500.000 uit aan recruitmenttechnologie, waardoor dit het gemiddelde omhoog schiet. Zonder deze zes uitbijters hebben corporates in 2022 gemiddeld €51.735 uitgegeven aan recruitmenttechnologie en bureaus € 38.603.
Het gemiddelde budget van corporates zou dan oplopen naar een bedrag van €69.913, terwijl bureaus het met ruim 17 duizend euro moeten doen: €43.755.
Corporates verwachten in 2023 gemiddeld 35,1% meer te investeren, en bureaus 22,1%. Dat zou het gat tussen de twee wéér een stukje groter maken in het komende jaar. Het gemiddelde budget van corporates zou dan oplopen naar een bedrag van €69.913, terwijl bureaus het met ruim 17 duizend euro moeten doen: €43.755.
2,7% geen budget voor tech
Er bestaan natuurlijk meerdere categorieën techgebruikers. De meest respondenten van het onderzoek geven aan tussen de €1 en €20.000 per jaar uit te geven aan recruitmenttechnologie, gevolgd door de budgetklasse tussen de €20.000 en €40.000 euro. Opmerkelijk is dat bijna een kwart van de respondenten (24,7%) aangeeft niet te weten wat het budget is en 2,7% geeft aan geen budget vrij te maken voor recruitmenttechnologie.
Download de Recruitment Tech Survey 2023
Wat voor tooling gebruiken Nederlandse recruiters het meest? Waar wordt in 2023 nog meer in geïnvesteerd? Je leest het allemaal terug in de Recruitment Tech Survey 2023, het grootste onafhankelijke onderzoek onder gebruikers van rekruteringstooling in Nederland. Compleet met gebruikerstrends en ervaringen van gebruikers — een must voor de boekenkast, thuis of op kantoor. De Recruitment Tech Survey 2023 is gratis te downloaden in pdf-vorm of te koop als hard copy.