De Stand van Werven geeft een beeld van de mentaliteit van Nederlandse recruitmentprofessionals. Uit de 2023-editie wordt vooral één ding duidelijk: recruitmenttooling heeft een hoofdrol gekregen in het wervingsproces. In een drieluik halen we de belangrijkste tech insights uit het rapport.
Van bijrol naar hoofdrol
Recruitmenttooling werd door recruitmentprofessionals in Nederland altijd wel als een belangrijk onderwerp gezien, maar toch bleek dat in de praktijk nog vaak om een bijrol te gaan. In 2021, bijvoorbeeld, zag ongeveer 4 op de 10 professionals (38%) recruitmenttooling als een invloedrijk onderwerp op zijn of haar werkzaamheden. In 2023 is dat aandeel gestegen naar bíjna 5 op de 10: 45%, blijkt uit de Stand van Werven 2023.
Terwijl automatisering en robotisering in 2021 voor 21% van de wervingsprofessionals op de agenda stond, is dat nu maar liefst 41%.
De tools blijken echter geen doel op zich te zijn: het gaat recruitmentprofessionals om een automatisering en robotisering van het proces. Automatisering en robotisering is hét onderwerp geworden dat de grootste groei zag ten opzichte van twee jaar geleden. Terwijl het in 2021 voor 21% van de wervingsprofessionals op de agenda stond, is dat nu maar liefst 41%.
Bureaus meer bezig met tooling dan corporates
De Stand van Werven splitst tevens alle onderwerpen uit tussen bureaus en corporates. Daaruit kunnen we opmaken dat het vooral de bureauprofessionals zijn die heil zien in alle technologische mogelijkheden binnen de recruitmentindustrie. Automatisering (en robotisering) en recruitmenttooling zijn voor hen de derde en vierde belangrijkste onderwerp.
Ook recruitmenttooling is aan bureaukant een invloedrijker onderwerp: 57% voor bureaus, 42% voor corporates.
Het betreft zelfs een verdubbeling, wanneer we kijken naar het aandeel bureauprofessionals (68%) dat automatisering en robotisering als hoofdthema ziet, in vergelijking met collega’s die aan de corporatezijde werken (34%). Ook recruitmenttooling is aan bureaukant een invloedrijker onderwerp: 57% voor bureaus, 42% voor corporates.
Opkomst van RPA
Ook de verwachtingen op gebied van automatisering zijn door het rapport uitgelicht. “Recruitment Process Automation (RPA) is de term die wordt gebruikt om het proces van het automatiseren van wervings- en selectietaken te beschrijven. Dit omvat het gebruik van technologieën, zoals data, machine learning en Artificial Intelligence (AI) om bepaalde taken te automatiseren. Denk aan het screenen van cv’s, de eerste interviews met kandidaten en het plannen van sollicitatie- en vervolgafspraken.”
Automatisering gaat stapsgewijs
Er bestaan echter nog wel de nodige verschillen wanneer we dieper inzoomen op de mate waarin er geautomatiseerd wordt. De twee uitersten: een kwart (25%) geeft aan niets verder te willen automatiseren, terwijl één respondent voor een volledige automatisering gaat van het recruitmentproces. Toch staan recruitmentprofessionals in Nederland over het algemeen welwillend tegenover de automatiseringskansen. Een stapsgewijze strategie lijkt de voorkeur te hebben. Het overgrote deel (59%) van professionals geeft aan dat dát the way forward zal zijn.
Meer weten?
De Stand van Werven 2023 is een rapport dat de basis kan vormen van elk arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentplan. Wat doen andere bureaus of corporates? Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke kanalen zijn nu effectief om snel mensen te werven? Hoever zijn anderen met digitalisering en automatisering? Benieuwd naar de overige resultaten? Download de Stand van Werven 2023 via deze link.