PwC is een nieuwe aandeelhouder van HR-analyticsbedrijf Scorius. ‘Dit levert organisaties solide onderbouwde inzichten op, waarop direct actie kan worden ondernomen en waardoor er een brug wordt geslagen tussen Finance en HR.’
‘Inzicht in eigen organisatie is noodzakelijk’
Organisaties ervaren stuk voor stuk de consequenties van de huidige krappe arbeidsmarkt. Het juiste talent vinden en werven is belangrijk, maar behoud en motivatie van ervaren medewerkers is net zo essentieel. Om een zo gunstig mogelijk werkklimaat te creëren is inzicht in de eigen organisatie noodzakelijk. “De samenwerking tussen Scorius en PwC geeft organisaties het nodige inzicht in wat er nu echt speelt op de werkvloer”, zo stelt het bedrijf.
“Met technologie en meetinstrumenten voor data gedreven HR genereert Scorius objectief inzicht in de psychologische en gedragsaspecten achter onder meer verzuim, personeelsverloop en productiviteit. Ook worden momentopnames en langetermijntrends van elkaar gescheiden. PwC vertaalt deze inzichten naar advies en concrete verbeteracties om te implementeren.”
Een slimme thermometer
“Onze technologie is in staat het sentiment van organisaties doorlopend te monitoren”, stelt David Verhagen, Managing Partner bij Scorius en organisatiepsycholoog. “Het is te vergelijken met een slimme thermometer in huis waardoor je altijd weet wat de temperatuur is en dit ook kan vergelijken met je energieverbruik. Door deze data te combineren met verschillende databronnen ontstaat ook financieel inzicht voor organisaties. Het verloop kan bijvoorbeeld met X% omlaag, door te investeren in Y, en dat levert Z op.”
‘Alles is te meten’
Beide partijen zijn trots op de samenwerking, waarmee PwC een minderheidsbelang krijgt in Scorius. Voor organisaties leidt dit tot scherp advies op maat. “Het gebruik van data-analyse maakt het mogelijk om op meer dan alleen onderbuik gevoel beslissingen te nemen”, voegt Bas van de Pas, partner bij PwC, toe. “Waarom mensen ergens wel of niet willen werken en wat bijvoorbeeld de oorzaken zijn van ziekteverzuim, is allemaal te meten. Voor sentiment en wellbeing geldt dat ook en die kunnen met gerichte acties beïnvloed worden. Die slimme thermometer stelt ons in staat om dat op een continue wijze te doen zodat er snel ingegrepen kan worden in onverwachte omstandigheden.”
“Het gebruik van data-analyse maakt het mogelijk om op meer dan alleen onderbuik gevoel beslissingen te nemen.”
In de samenwerking met PwC levert Scorius de meetinstrumenten en data-analyse. PwC zal indien gewenst ondersteunen met advies en change management. Met het minderheidsbelang van PwC in Scorius verandert er verder niets voor de huidige opdrachtgevers van Scorius. Ook in de toekomst blijft Scorius zelfstandig opdrachtgevers ondersteunen. Opdrachtgevers die dat willen krijgen met deze samenwerking laagdrempelig toegang tot het wereldwijde netwerk van ervaren PwC-consultants.