DataChecker is een partner voor organisaties die online identificatie- en verificatie-oplossingen nodig hebben. Ook bij de identificatie van nieuwe medewerkers speelt het bedrijf inmiddels een belangrijke rol. Recruitment Tech ging voor een podcastinterview in gesprek met Managing Partner Joe Bloemendaal. Luister onderaan het artikel naar het interview.
Complete oplossingen voor specifieke markten
DataChecker neemt, kort gezegd, identiteitsverificatie voor zijn rekening, ook in combinatie met wat een branche nodig heeft aan verificatie. “Of bijvoorbeeld iemand degene is die hij zegt te zijn”, vertelt Bloemendaal. En of papieren, diploma’s die worden overlegd ook kloppen en voldoende zijn om daadwerkelijk aan het werk te gaan in een bepaalde branche. We werken voor onder meer banken, verzekeringsmaatschappijen en werkgevers.”
“Omdat we de prijs-kwaliteitbalans goed kunnen bewaken, maken we het verschil.”
“Zo’n partij moet aan de huidige wetgeving voldoen, maar ook aan de huidige verwachtingen. Het moet snel en soepel. Mensen willen bijvoorbeeld vanuit huis een bankrekening kunnen openen en tegelijkertijd willen ze dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn en moet de bank aan wetgeving voldoen. Het is die combinatie die wij kunnen bieden aan verschillende partijen. Wij hebben complete oplossingen, voor specifieke markten, zoals creditcardmaatschappijen. Onze klant wordt dan helemaal ontzorgd, ook de gebruiker van de technologie, omdat we het super makkelijk maken. En deze technologie is lokaler dan soms gedacht wordt, door plaatselijke wetgeving. Omdat we bovendien de prijs-kwaliteitbalans goed kunnen bewaken, maken we het verschil.”
‘Nederland loopt voor’
De branche waarin het bedrijf actief is, groeit flink en DataChecker groeit als marktleider in Nederland stevig mee. “We zijn hier overigens nog niet uitgegroeid”, zegt Bloemendaal. “We slaan nu ook onze vleugels uit naar het buitenland. We zetten stappen in België en Engeland en voeren gesprekken in Duitsland. Dat leidt er tevens toe dat buitenlandse klanten, of Nederlandse klanten met vestigingen in het buitenland ons vragen of we bijvoorbeeld in België ook een en ander voor ze kunnen inrichten.”
“We slaan nu ook onze vleugels uit naar het buitenland. We zetten stappen in België en Engeland en voeren gesprekken in Duitsland.”
“Nederland loopt ook een beetje voorop met deze dienstverlening. Dat komt mede omdat hier de toezichthouders zitten en er de laatste jaren strenger wordt geoordeeld als je je spullen niet op orde hebt. Die inhaalrace wordt overigens in alle landen gemaakt. Daarbij komt dat de technologie nu zover is voortgeschreden dat je je dienstverlening relatief makkelijk naar andere landen kan kopiëren.”
Identificatie van werknemers
De groei voor het bedrijf is ook zeker te vinden bij identificatie en verificatie van – nieuwe – werknemers. “Je ziet steeds vaker dat grote werkgevers in Nederland zeggen: dat hele identificatie- en verificatie-proces besteden we uit aan een specialist. Bedrijven willen zekerheid of ze wel de juiste persoon aan boord halen. Als werkgever moet je namelijk aan verschillende verplichtingen voldoen. Je moet je werknemers kunnen identificeren op basis van documenten. Je hebt ook een zorgplicht: ervoor zorgen dat een werknemer zich op een goede manier kan identificeren.”
“Je hebt ook een zorgplicht: ervoor zorgen dat een werknemer zich op een goede manier kan identificeren.”
“En de derde verplichting is de bewaarplicht, een dossier dat je kunt overleggen, als bijvoorbeeld de fiscus daar om vraagt. Al met al nog niet zo’n simpel proces. Je hebt bijvoorbeeld misschien niet alleen maar mensen met een Nederlands paspoort die voor je aan het werk willen. Dat proces moet je dus goed inrichten. De groei zit bij ons dus zeker bij de hele grote werkgevers, zoals PostNL. En daarnaast bij de grote uitzenders, Randstad en de rest van de top tien, die onze software gebruiken om dat hele onboardingsproces goed in te richten.”
Bezoek de stand van DataChecker op Demo_Day
Op dinsdag 6 juni 2023 tonen meer dan 40 leveranciers van recruitmenttechnologie, waaronder Recrubo, hun oplossingen tijdens Demo_Day 2023. “Op onze spot kunnen bezoekers dan zelf ervaren hoe de technologie eruit ziet voor de eindgebruiker, onder meer de gebruikerservaring en de fraudepreventie. Ze kunnen er zelf mee aan de slag”, vertelt Bloemendaal. Meld je hier gratis aan.