Technologie-expert en auteur Peter Hinssen praatte tijdens UNLEASH 2022 over de laatste trends en observaties binnen zijn wereld van technologie. ‘Mijn collega’s bij MIT zeggen dat de belangrijkste dingen die ze eerstejaars ingenieurs leren al achterhaald zijn voordat ze hun diploma halen.’
Het nieuwe normaal
Wanneer Peter Hinssen over technologie spreekt, heerst er over het algemeen een soort geconcentreerde stilte in de zaal. De Belgische Hinssen is een autoriteit als het gaat om de impact van technologie op de samenleving – en de digitale wereld die hij het nieuwe normaal noemt. Naast zijn rol als gastspreker, geeft Hinssen ook les aan verschillende internationale businessscholen, zoals London Business School (VK) en MIT in Boston.
In de afgelopen jaren heeft Hinssen ook verschillende boeken geschreven. Een van die boeken is getiteld Het Nieuwe Normaal, waarin hij ingaat op de manier waarop bedrijven hun informatie-, technologie- en innovatiestrategie inrichten, en de manier waarop ze intern georganiseerd zijn, moeten aanpassen. Het boek is met name interessant voor elke manager die zich bezighoudt met het navigeren van zijn of haar bedrijf tijdens de digitale revolutie.
Een krachtige innovatie-cocktail
Maar naarmate de wereld evolueert, is de terminologie van Hinssen mee geëvolueerd. Hoe zal de wereld eruitzien als we eindelijk het stadium van post-pandemie bereiken? “Ik denk dat we nog meer seismische schokken zullen zien, en een deel daarvan zal technologisch zijn”, zegt Hinssen. “Dat is niet omdat digitale innovatie klaar is, maar nieuwe realiteiten. De kracht van analyse, intelligentie en automatisering zal een krachtige cocktail vormen die in het volgende decennium op je af zal komen, en nóg meer impact zal hebben dan alle vorige veranderingen. En het belangrijkste voor jou als manager is niet alleen om de technologie te constateren, maar om echt te begrijpen hoe je daar gebruik van kunt maken. En dat is iets waar je ruimdenkend voor moet zijn.”
“Mijn belangrijkste boodschap is dat we niet bang moeten zijn voor onzekerheid.”
Door alles heen merkt Hinssen echter polarisatie. Zelfs in zijn wereld van technologie. “Die polarisatie maakt dat er een Westerse én een Oosterse technologie-stack is. En eigenlijk polariseren ze alleen maar verder uit elkaar. Mijn belangrijkste boodschap is dat we dit misschien als een kans moeten zien, in plaats van te focussen op het negatieve. We lijken van crisis naar crisis te gaan, met alleen maar meer onzekerheid. Maar daar moeten we niet bang voor zijn, maar juist proberen te zien hoe we hetgeen kunnen benutten dat ik het never normal noem.”
‘De omscholingssnelheid moet drastisch omhoog ‘
En binnen dat never normal, ziet Hinssen een noodzaak voor een zo breed mogelijke aanpak om skillsgaps op te lossen. “De vaardigheden die we vroeger hadden zijn smalle vaardigheden, waarin er eigenlijk als een soort kabel-tv simpelweg gekeken wordt naar: kan een werknemer een taak verrichten? Nu moet denken in breedband skills. We zien namelijk dat de houdbaarheid van onze vaardigheden dramatisch achteruitgaat. Dat zien ook mijn collega’s bij MIT, die informatica doceren aan de beste ingenieurs ter wereld. Ze zeggen dat het belangrijkste dat wat we eerstejaars MIT-ingenieurs in hun eerste jaar leren, achterhaald is voordat ze hun diploma behalen. Dat is de realisatie van vaardigheden vandaag. Dus de omscholingssnelheid die we zullen moeten hebben, moet drastisch omhoog.”
De recruitmenttools van gisteren
Naast omscholing stelt Hinssen dat je simpelweg niet kunt handelen met de logica van gisteren. ” We moeten verder gaan dan digitaal – en nadenken over processen en partnerschappen en netwerk-gebaseerd denken op manieren die we ons nooit hadden kunnen voorstellen“, vervolgde hij. “En het wordt een enorme sprong voorwaarts als het om flexibiliteit gaat: hoe vaak gebruik je nog de logica van gisteren of de gegevens van gisteren? Hoe vaak gebruik je de recruitmenttools van gisteren?”
“In deze wereld is de rol van technologie namelijk geen vraag meer, maar een antwoord.”
Voor Hinssen draait het allemaal om het besef dat technologie niet op magische wijze alle problemen oplost, zoals tekorten aan talent de bovengenoemde skillsgaps. Maar dat het wel héél waardevol kan zijn. “Ik geloof echt dat er een potentieel is voor bedrijven om technologie en innovatie te gebruiken om sterker te worden. In deze wereld is de rol van technologie namelijk geen vraag meer, maar een antwoord. We zien dat door de pandemie mensen nu beseffen dat het digitale aspect niet alleen de kers op de taart kan zijn, het kan een groot onderdeel van je bedrijfsvoering zijn.”