De tijd dat sollicitaties binnen stroomden bij de vleet, ligt al een tijdje achter ons. Sollicitanten zijn schaars én veeleisend. Spontane sollicitaties komen nog zelden voor. Logisch dus dat je als werkgever zichtbaar moet zijn. Maar via welke kanalen doe je dat en welke leveren de beste kandidaten op? In dit artikel lees je er meer over.
Je bedrijfswebsite als basis
Je vacatures op je eigen bedrijfswebsite zetten is een eerste, evidente stap. Je hoeft geen extra kosten te betalen en principe is het snel in orde. Vaak blijft de zichtbaarheid echter beperkt. Kent een potentiële kandidaat je bedrijf niet, dan is de kans zeer klein dat je vacature de aandacht trekt. Je vist in een wel heel klein vijvertje.
Verstandig omspringen met LinkedIn
Geloof ons, kwalitatieve profielen op LinkedIn worden overspoeld met berichten en vacatures. Dit terwijl meer dan de helft simpelweg niet op zoek is naar een nieuwe job of openstaat voor een aanbod langs deze weg. Integreer je LinkedIn in een bredere rekruteringsstrategie, dan kan dit wel werken. Post niet enkel vacatures op je profiel, maar deel ook kennis en info over je bedrijf. Deel blogs, laat medewerkers aan het woord, … kortom ga voor een mix aan informatie en entertainment. Dit gaat veel meer zoden aan de dijk brengen. Bezoekers voelen alvast meer betrokkenheid bij je organisatie.
Eigen medewerkers als ambassadeurs
Wist je dat zowat 30% van je nieuwe medewerkers worden aangebracht door je eigen werknemers? Word-of-mouth van deze ambassadeurs is ontzettend krachtig. Je eigen krachten zijn immers super betrouwbaar en kennen het bedrijf door en door. Bovendien zorgt mond-tot-mondreclame ervoor dat je:
- Wervingskosten kunt drukken
Je moet minder uitgeven aan advertenties en jobsites. Je moet ook minder tijd investeren in het zoeken naar de geknipte kandidaat. - Betere kwaliteit van kandidaten
Je medewerkers kennen je bedrijf en weten meestal ook welke profielen matchen. Vaak zijn de kandidaten die op deze manier aangebracht worden kwalitatief beter én beter geïnformeerd, waardoor ze ook effectief weten waar ze voor solliciteren. - Een hogere betrokkenheid creëert
Het inschakelen van je eigen medewerkers zorgt voor een hogere betrokkenheid. Ze kunnen immers hun eigen steentje bijdragen aan de groei en het succes van je bedrijf.
Welk kanaal wint?
Elk kanaal heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, maar mond-tot-mondreclame steekt er wel bovenuit. Jouw medewerkers vormen het beste rekruteringskanaal voor je organisatie. Durf je je eigen krachten aan te stellen als ambassadeurs, dan trek je niet enkel sneller, maar ook kwalitatief talent aan.
Meer weten over het inzetten van je eigen medewerkers als wervingskanaal?
Interesse in het activeren van je eigen krachten om zo meer word-of-mouth te creëren? Download het Social Seeder e-book ‘How to turn your employees into ambassadors and build your employer brand?’